بزرگنمایی:
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که قطعه نخست آزادراه تهران - شمال امسال به بهرهبرداری نخواهد رسید.
به گزارش تبسم مهر، خیرالله خادمی - معاون وزیر راه و شهرسازی - امروز (سهشنبه) در نشستی خبری اعلام کرد: در بخش آزادراهی 1167 کیلومتر پروژه در حال اجرا داریم و در حوزه راه اصلی و بزرگراهی حدود 7700 کیلومتر پروژه در دست ساخت داریم. در طول سال این شرکت حدودا 1000 تا 1200 کیلومتر راه جدید افتتاح میکند.
وی درباره آخرین وضعیت قطعه نخست آزادراه تهران – شمال گفت: پیشرفت فیزیکی این قطعه در حال حاضر 92 درصد است. با وجود آنکه کار در تمام جبهههای کاری ادامه دارد و حدود 55 درصد از روسازی کل پروژه نهایی شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که با توجه به اینکه ایمنی پروژه برای ما اصلیترین مساله به شمار میرود، از اینرو احتمالا بهرهبرداری نهایی از این پروژه تا پایان سال امکانپذیر نباشد؛ هرچند که مجری پروژه اعلام کرده که تلاش میکند موارد لازم را تا پایان سال نهایی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: کار در قطعات دوم و سوم این پروژه نیز بسته به شرایطشان پیگیری میشود و در منطقه سه با شش سرمایهگذار خارجی جلسه داشتیم تا مساله حضور آنها در این طرح بررسی شود. در کنار آن تلاش شده تمهیداتی اندیشیده شود که پس از اجرای قطعی پروژه به وجود آوردن غیر قابل کنترل منجر نشود و مردم بتوانند از شرایط این آزادراه استفاده کنند.
خادمی درباره آخرین وضعیت تامین ریل ملی از ذوب آهن نیز توضیح داد: توانستیم اولین قرارداد تامین ریل از طریق مناقصه را با شرکت ذوبآهن امضاء کنیم. در چارچوب این قرارداد ذوبآهن به ما 15 هزار تن ریل تحویل خواهد داد که پس از دریافت ضمانتنامه از سوی این شرکت کار آغاز میشود.
به گفته وی، شرکت ساخت و شرکت راهآهن تلاش میکند از تمام توان داخلی موجود استفاده کند و قطعا ریل ملی یکی از گزینههایی است که در صورت دریافت تاییدات لازم در پروژههای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین آمار از پیشرفت پروژههای ریلی نیز اظهار کرد: در سال 1392 تاکنون ما حدود 970 کیلومتر ریلگذاری جدید کردهایم. برای اجرای این پروژه نیاز بود که از ریل قابل توجهی بهرهگیری شود که از اینرو در این سالها حدود 60 هزار تن ریل از کشورهای خارجی خریداری و وارد ایران شده است. آنچه در سالهای گذشته اتفاق افتاد یک انقلاب جدی در زمینه ریلگذاری بود و امیدواریم همین روال نیز در آینده ادامه یابد.
خادمی درباره آخرین وضعیت پیشرفت راههای اصلی و روستایی کشور، توضیح داد: پیش از انقلاب حدود 47 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی درجه دو و درجه سه داشتیم. امروز این عدد به 108 هزار کیلومتر رسیده است. همچنین در سال 1357 راههای روستایی کشور حدود 3000 کیلومتر بود که امروز این عدد به 104 هزار کیلومتر رسیده است.
وی درباره پیگیری پروژههای ریلی در سالهای آینده نیز اظهار کرد: شرکت ساخت از چند سال قبل پنج پروژه ریلی اولویتدار را در دستور کار قرار داد که خوشبختانه تاکنون راهآهن همدان، کرمانشاه و ارومیه به بهرهبرداری رسیده و راهآهن رشت و خط دوم تبریز نیز در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسند. پس از آن پیگیری پروژههای دیگر نیز ادامه خواهد داشت و در صورتی که منابع مالی لازم برسد میتوان به افتتاح راهآهن کردستان در سالهای پیشرو نیز فکر کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پایان با بیان اینکه سالهای 1398 و 1399 را میتوان به عنوان سالهای شکوفایی آزادراهی کشور در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: بسیاری از پروژههای آزادراهی کشورمان که سالهای طولانی روی آن کار شد به مرحله افتتاح نزدیک میشوند و میتوان انتظار داشت که در سالهای پیشرو پیشرفت قابل توجهی در حوزه آزادراهها به ثبت برسد.