بزرگنمایی:
تبریز - رسانههای محلی در انتخابات، نقشی پررنگتر از رسانه های ملی دارند؛ به همین خاطر نباید از یاد برد رسانه ها پس از انتخابات نیز باید پاسخگوی مواضع و رویکردهای گذشته خود باشند.
خبرنگارتبسم مهر: فرا رسیدن ایام انتخابات چه از نوع ریاست جمهوری و چه از نوع مجلس یا شورای شهر به زندگی روزمره همه رنگ تازهای میبخشد، حتی صفحات روزنامههای سیاهوسفید محلی.
هرکس با هرچه در دست دارد تلاش میکند دور و بریهایش را به انتخاب آنچه خود «اصلح» و «شایسته» مینامد، ترغیب کند. بعد از رسانههای ملی و سراسری که امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی قابل توجهی در اختیار دارند، میتوان گفت رسانههای محلی در دوران انتخابات نقش مهمی ایفا میکنند.
استان آذربایجان شرقی بعد از تهران بیشتر رسانه را در کشور دارد 497رسانه دارای مجوز مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 16روزنامه، 81هفته نامه، 51دوهفته نامه، 75ماهنامه، 171پایگاه خبری و... به عنوان مهم ترین نشریات مکتوب در این استان به پوشش اتفاقات داخلی استان و نگاه محلی به رویدادهای ملی می پردازند.
همچون تمام نشریات و رسانه های سراسری، در ایام انتخابات رسانه های محلی نیز حال و هوای انتخاباتی به خود می گیرند و طبیعتا هرکدام طبق سیاست های کلی خود، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از افراد و احزاب خاص حمایت می کنند.
برای مثال در موضوع انتخابات ریاست جمهوری برخی از رسانه های محلی از طیف اصلاح طلب و حسن روحانی حمایت کردند و برخی دیگر از طیف اصولگرا و سید ابراهیم رئیسی حمایت کردند. آیا این حمایت ها در نظر مردم تغییری ایجاد کرد؟ آیا امروز رسانه ها حاضرند در برابر حمایت های خود نزد مردم پاسخگو باشند؟
تیتر یک ما، مسئله مردم است
کریم جمالی، سردبیر روزنامه سرخاب معتقد است رسانههای محلی به ویژه نشریات مکتوب، زمانی میتوانند تاثیرگذار باشند که با مشکلات مالی و محدودیتهای فعالیتی مواجه نباشند و بتوانند به تولید محتوا بپردازند.
او در گفتگو با خبرنگارتبسم مهر میگوید: معمولا در هر انتخاباتی، رسانهها با توجه به خط فکری و ایدئولوژی که دارند تصمیم میگیرند از کدام رویکرد حمایت کنند اما برای مثال در روزنامه ما بهجای اشخاص و احزاب، اولویت با دغدغهها و مشکلات مردم است و هر طیفی که به مشکلات مردم توجه بیشتری داشته باشد، مورد حمایت ما قرار میگیرد.
سردبیر روزنامه سرخاب همچنین میگوید: رسانههای محلی علاوه بر انتخابات در موضوعات مهم روز کشور از جمله برجام تاثیرگذارند اما اغلب به صورت صفر و یک به قضیه نگاه میکنند درحالی که ما سعی میکنیم نه زیاد خوشبین باشیم و نه زیاد بدبین، بینابین حرکت میکنیم.
رسانه ها نباید وابسته باشند
به گفته او در حالت کلی اگر یک رسانه محلی بخواهد مورد اعتماد و تاثیرگذار باشد، باید همسو با مردم و نیازهای آنان به مسائل روز نگاه کند.
کریم جمالی همچنین معتقد است همانطور که رسانهها از مسئولان انتظار دارند نسبت به تصمیمات و اقداماتشان پاسخگو باشند، خودشان نیز درباره رویکردهای انتخاباتیشان نزد مردم پاسخگو باشند. او میگوید: اگر یک رسانه حتی بر انتخاب یک نفر تاثیر گذاشته باشد، باید پاسخگو باشد؛ این یک مسئله اخلاقی و حرفهای است.
سردبیر روزنامه سرخاب یادآور میشود: اگر رسانهای خواستار تاثیرگذاری در افکار عمومی است، باید پیش از هرچیزی ساختار خود را اصلاح کند و به افراد و احزاب و گروههای خاص وابسته نباشد تا بتواند به رسالت واقعی خود عمل کند.
حاضریم درباره رویکرد خود در انتخابات توضیح بدهیم و پاسخگو باشیم
روزنامه های محلی نه تنها در برابر شخص مورد حمایت خود باید پاسخگو باشند، بلکه باید در قبال برخی تصمیم ها و سیاست های کلی در امور مختلف از جمله امور خارجه که از آن حمایت کرده و در افکار عمومی به آن طرح ها مشروعیت بخشیده اند جوابگو باشند.
وحید خدادادی، سردبیر روزنامه امین معتقد است میگوید انتخابات ریاست جمهوری به جهت تعیین تکلیف سرنوشت اجرایی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما موضوعاتی مانند برجام به جهت شرایط خاص کشور اهمیت دو چندانی دارد.
این فعال رسانهای یادآور میشود: برخی در حمایت و انتقاد از برجام مرزهای انصاف را درنوردیدند؛ ما در رسانه خود تلاش کردیم تا با ارائه تصویر واقعی از آن در جهت اقناع افکار عمومی حرکت کنیم. در مورد انتخابات ریاست جمهوری هم لازم بود عملکرد گذشته کاندیداها و کارنامه انان و برنامه های انتخاباتی شان برای مردم روشن شود که این کار به دور از هر نوع حب بغض در این رسانه صورت گرفت.
سردبیر روزنامه امین میگوید: رویکرد ما در انتخابات روشن و واضح است و حاضریم در این مورد در خدمت افکار عمومی باشیم. زیرا که معتقدیم جز خیر و صلاح جامعه نخواسته ایم و بر طریق انصاف قلم رانده ایم.
محمد محمدپور، مدیرمسئول روزنامه مهد تمدن هم میگوید در رسانههای چاپی و مکتوب، تیترهای صفحه اول همیشه بهویژه در زمان انتخابات از اهمیت خاصی برخوردار است.
یک رسانه محلی با معرفی افراد شایسته میتواند بر شور انتخابات بیفزاید اما باید بعدها در قبال تعریف «فرد شایسته» در برابر مردم جوابگو باشد
او توضیح میدهد: تیترهای صفحه اول نشریه که سیاستهای کلی آن را نمایان میکند، وقتی در دکهها و در مقابل دید مردم قرار میگیرد خواسته و ناخواسته بر انتخاب آنان اثر میگذارد که این تاثیر میتواند مثبت یا منفی باشد.
محمدپور مدعی است که روزنامه مهد تمدن در هر انتخاباتی رویکردی متعادل و واقعبینانه دارد و اضافه میکند: یک رسانه محلی با معرفی افراد شایسته میتواند بر شور انتخابات بیفزاید اما باید بعدها در قبال تعریف «فرد شایسته» در برابر مردم جوابگو باشد.
او یادآور میشود: مسئولیت یعنی پاسخگویی. اینکه ما از مسولان می خواهیم درمورد عملکردشان پاسخگو باشند به دلیل جایگاهی است که پذیرفته اند. رسانه ها هم هرچند نقش نظارتی و هدایتی دارند اما اگر یک روز به هر دلیلی مردم را به انتخاب نادرست وادار کردند باید جوابگو باشند.
تا دوماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران برگزار می شود. کاندیداهای انتخابات این روزها و شاید از ماه ها قبل سعی می کنند به وسیله پیشنهاداتی رسانه های محلی را که در انتخابات مجلس بیش تر از رسانه های سراسری تاثیرگذارند به خود نزدیک کنند. در این میان شاید مرور کتاب هایی همچون «اخلاق رسانه ای» برای همه خبرنگاران و مدیران رسانه ضروری باشد.