بزرگنمایی:
سال تحصیلی جدید دیگری در راه است و همچنان دانش آموزان عشایر کشور از مسیر توسعه عدالت عقب هستند. هنوز هزار مدرسه عشایری فاقد سرویس بهداشتی و بازماندگان از تحصیل در این گروه زیاد است.
به گزارش تبسم مهر محمد رضا سیفی مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور در پاسخ به این پرسش که با توجه به نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس آیا آمار ثبت نام در این مناطق تکمیل شده و این دانش آموزان کمبود معلم یا مدرسه ندارند، گفت: ما آمار مدارس عشایر را نداریم چرا که شرایط اقلیمی آنها خاص است و همین الان هم ممکن است در حال کوچ باشند برای همین تا آخر آبان ماه امکان ثبت نام دارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 182 هزار و 758 دانش آموز عشایر داریم و از سال 92 تا سال 98، 7 درصد شاهد رشد این دانش آموزان بوده ایم. اتفاق دیگری که در این حوزه رخ داده است این است که تعداد دختران دانش آموز عشایر به 86 هزار و 39 نفر رسیده که رشد 22 درصدی نسبت به سال 92 داشته است هر چند همچنان امار پسرانمان بیشتر است.
سیفی با اشاره به اینکه 16 هزار و 807 نوآموز پیش دبستانی در این حوزه وجود دارد، رشد در این حوزه را 70 درصد اعلام کرد و گفت: طبق اساسنامه مدارس عشایری دوره پیش دبستانی برای عشایر کاملا رایگان و همچنین اجباری است. در واقع برای این نوآموزان سنجش سلامت نیز رایگان است و از منابع آموزش و پرورش این هزینه ها تامین می شود.
جذب 1760 بازمانده از تحصیل از میان 3027 کودک شناسایی شده
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر یکی از موضوعات مهم این حوزه را مدارس چندپایه بیان کرد و گفت: ما 6641 کلاس چندپایه داریم. هر چقدر تعداد این کلاس ها کمتر شود، بهتر است. ما برای کیفیت بخشی به این کلاس ها 1760 معلم را تحت آموزش های تخصصی برای حضور در کلاس های چندپایه گذاشتیم. 3027 بازمانده از تحصیل داریم که 1654 نفر از آنها را در این سال ها توانستیم جذب کنیم. برخی از آنها را به خاطر شرایط اقلیمی نتوانستیم پیدا کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که عموم دختران دانش آموز عشایر اگر به مدرسه بروند تا دوره متوسطه این رخ می دهد و بعد از آن دوباره بازمانده از تحصیل می شوند، برای این اتفاق چه کرده اید، بیان کرد: با حرف شما موافقم که بعد از دوره ابتدایی حداقل 50 درصد دانش آموزان عشایر خصوصا دختران از تحصیل باز می مانند. تسری عدالت آموزشی یک مفهوم کلی است. ما باید بتوانیم نیاز سنجی درستی داشته باشیم و مسیر را بهبود ببخشیم. چند مشکل اصلی هم در مناطق محروم و دو زبانه داریم. اولی این است که به خاطر شرایط جغرافیایی رفت و آمد بچه ها سخت است. شاید باید خوابگاه های مرکزی بیشتری ایجاد کنیم. توسعه مدارس شبانه روزی کمک زیادی در این راه است. در حال حاضر 19 درصد تعداد مدارس شبانه روزی نسبت به سال 92 رشد داشته و 228 مدرسه شبانه روزی در کشور داریم.
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر درباره اینکه آیا اساسنامه مدارس عشایری که منتظر اجرایی شدن آن بودید به سرانجامی رسید، بیان کرد: چندین مکاتبه برای اجرایی شدنش داشته ایم و هنوز در حال بررسی است.
وی درباره مشکل دیگر این حوزه اظهار کرد: شاید داشتن معلم خوب بسیاری از مشکلات ما را حل کند یا لااقل کمتر کند. وقتی 625 معلم این حوزه سرباز معلم هستند با همه احترامی که برای زحمت آنها قائل هستیم، خب این امر دور از انتظار است. برای سال تحصیلی جدید کمبود معلم نداریم ولی توقع بالا رفتن کیفیت این حوزه را هم نداریم. البته از آن سو در مدرک تحصیلی معلمان عشایری ما رشد را شاهد هستیم. یعنی در سال 93 و 94، 4.6 درصد معلم های عشایر مدرک کارشناسی ارشد داشتند اما الان 15 درصدشان این مدرک را دارند. 77 درصد معلم ها هم مدرک کارشناسی دارند. در حال حاضر 17 هزار نیرو در آموزش و پرورش عشایر خدمت می کند.
هر 510 دانش آموز عشایر یک مربی پرورشی دارند
وی ادامه داد: تعداد کل کلاس های عشایری 12 هزار و 297 کلاس در 6080 مدرسه است و حدود 100 مدرسه تک نفره فعالیت می کنند. 5193 مدرسه در دوره متوسطه است و 88 مدرسه در دوره متوسطه اول و دوم داریم. تعداد مدارس سیار و نیمه سیار ما هم 1683 مدرسه است. 823 مدرسه چادری و 45 مدرسه کپری و 1311 مدرسه کانتینری داریم. 2700 دانش آموز هم در مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند که رشته ها نیز متناسب با بومشان طراحی شده است.
سیفی در ادامه به کمبودهای دیگر این حوزه اشاره کرد و گفت: برای هر 913 دانش آموز عشایر ما یک مربی پرورشی داریم و برای هر 510 دانش آموز عشایر یک مربی تربیت بدنی و. برای هر 5375 دانش آموز عشایر یک مراقب بهداشت داریم که این آمار بسیار نگران کننده است. از سال 92 تا امروز 230 میلیارد ریال خیرین مدرسه ساز برای ساخت مدارس و سرویس بهداشتی هزینه کرده اند اما در حال حاضر هزار مدرسه عشایری فاقد سرویس بهداشتی است و 800 چادر نیز در این حوزه کمبود داریم. در اساسنامه آمده که سرانه مدارس عشایری باید سه برابر مدارس عادی باشد.
وی در ادامه خبر از رایزنی با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای توزیع رایگان کتاب های درسی در برخی مناطق محروم عشایری داد و در ادامه مهمترین خواسته این بخش را اجرای اساسنامه مدارس عشایری مطرح کرد. به گفته وی اگر فقط ماده 13 این اساسنامه اجرا شود، نیروهای کارآمد برای خدمت در مدارس عشایری راغب می شوند.