بزرگنمایی:
رییس دانشگاه علومپزشکی فسا با تاکید بر لزوم آموزش اخلاق پزشکی با سیره عملی به دانشجویان گفت: افزایش تعداد واحدهای درسی مرتبط با اخلاق پزشکی تاثیر زیادی بر تقویت آن ندارد.
به گزارش تبسم مهر دکتر علیاصغر خالقی با بیان این که من فکر نمیکنم افزایش واحدهای اخلاق پزشکی در برنامه آموزشی دانشجویان باعث تقویت آن شود گفت: ما باید سیره عملی اخلاق پزشکی را ارائه کنیم.ارائه این سیره عملی به تحولی زیربنایی و فرهنگی در جامعه نیاز دارد.ارائه سیره عملی اخلاق پزشکی چالشی است که ما در دو یا سه دهه اخیر با آن درگیر هستیم.
وی افزود: استادان باید رفتارهایی از خود نشان دهند که با توجه به رفتارهای آنها، رعایت اخلاق پزشکی ملکه ذهن دانشجویان شود. زمانی که من دانشجو بودم، کوچکترین حرکات، سکنات و وجنات استادان در ذهن ما میماند و این مطالب گاهی تا آخر عمر هم از خاطر پاک نمیشود، اگر بنا باشد استادان اخلاق مدار نباشند و فرهنگ حاکم بر جامعه اخلاقمحور نباشد هر چقدر هم که دروس تئوری را افزایش بدهیم قطع به یقین موفق نخواهیم شد
این استاد دانشگاه با بیان این که آموزش اخلاقمداری حرفهای در رشته پزشکی نسبت به دهه شصت و هفتاد خوب نیست گفت: اگر من بخواهم نمرهای به وضعیت فعلی آموزش اخلاقمداری حرفه ای بدهم این نمره قطعا بالا نخواهد بود.
خالقی با اشاره به این که کشورهای غربی در گذشته بیشتر از ایران به مباحث اخلاق پزشکی پرداخته اند گفت: کشورهای غربی سعی کردند اخلاق پزشکی را وارد عملکرد خود کنند. در دروس اخلاق پزشکی فعلی هم بخشی از مطالب از پروفشنالیسم غیربومی اقتباس شده است، اما من احساس میکنم اگر قرار باشد دروس تئوری هم ارائه شود این درسها باید نسخههایی کاملا بومی شده و عجین شده با ایدئولوژی خومان باشد.
رییس دانشگاه علومپزشکی فسا ادامه داد: جامعه ما تلفیقی از احساسات شرقی، دینی مشخص و حرفههای گوناگون است. بعضی از امور در پزشکی اصلا به مذهب و قوم فرد بیمار ارتباطی ندارد. درمان چیز باارزشی است که قابل معامله با پول نیست؛ مثلا اگر خدای نکرده پزشکی بابت عملکرد خود زیرمیزی بگیرد تمام اصول خود را زیر پا میگذارد نه تاکید بقراط از قدیم چنین چیزی بوده و نه دین ما این موضوع را دستور داده و نه حتی احساسات آدمی اجازه میدهد که بر سر جان کسی معامله کنیم.
وی افزود: اگر اخلاق پزشکی را با پشتوانه دینی و اعتقادی و علمی رعایت کنیم میتوانیم عملکرد حرفهای موفقی داشته باشیم. فرهنگسازی بسیار دشوار است ولی شدنی است و بیشتر از هر کسی هم از بزرگان و صاحبنظران انتظار میرود که به صورت عملی چنان رفتار کنند که مثمر ثمر واقع شود.
این استاد دانشگاه درباره تاثیر رفتار استادان بر دانشجویان گفت: قطعا در ترویج سیره عملی اخلاق پزشکی برگزاری کارگاهها و دعوت از استادان مشهور به اخلاقمداری موثر است.کوچکترین رفتار استادان، چه مثبت و چه منفی، در ذهن دانشجویان تاثیر میگذارد. وقتی دانشجو به استادی علاقمند باشد سعی میکند از وی الگوبرداری کند. من به عنوان مدرس دانشگاه نمیتوانم توصیههای به دانشجویان داشته باشم که خودم آنها را رعایت نکنم.
خالقی در پایان با تاکید بر تاثیرگذاری استادان بر دانشجویان تصریح کرد: اگر استادی یک دوست و مشاور خوب برای دانشجویان باشد میتواند دانشجو را عاقبت بخیر کند. الان برخی استادان رابطهای دوستانه با دانشجویان دارند این قطعا بر دانشجویان تاثیرگذار است اما استادی که خود را از دانشجویان دور میبیند و تنها ارتباطش با دانشجویان سر کلاس و گاهی با ادبیات غیرمناسب است قطعا نمیتواند مروج رعایت اخلاق پزشکی باشد.