بزرگنمایی:
در حالی قانون برنامه ششم توسعه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و باید تا پایان سال اجرای آن نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی پیش بینی میشد که پس از حدود ۲ سال این قانون حتی در مرحله ابتدایی نیز قرار ندارد.
به گزارش تبسم مهر طبق بند پ ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه با مشارکت سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان، تمهیدات قانونی لازم در خصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پیش بینی نماید.
30 خرداد ماه سال جاری نیز فولادگر- رییس کمیسیون پیگیری و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی- در نشست وزیر ورزش و جوانان، معاونین و مدیران عامل باشگاههای فوتبال کشور با رییس و اعضای کمیسیون اصل 44 مجلس، که طی آن موضوع حق پخش تلویزیونی و تعیین میزان و نحوه پرداخت آن مورد بحث و بررسی و قرار گرفت، با اشاره به بند پ ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه کشور بیان کرد که در هر شکل صداوسیما ملزم به اجرای قانون است و امیدواریم با پیگیریهای مجلس، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و سازمان صدا وسیما این بند مهم قانونی برای فوتبال و ورزش کشور اجرا شود و بیش از این به تاخیر نیفتد.
مسعود سلطانیفر -وزیر ورزش و جوانان- نیز به تازگی با اشاره به اینکه حق پخش تلویزیونی مشوقی مهم و تأثیرگذار در جهت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است تاکید کرد که متأسفانه در این زمینه صداوسیما هیچ اهتمامی برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه ندارد و جلسات مکرری در این زمینه با صدا و سیما برگزار کردهایم، ولی هیچگونه همکاری از سوی رسانه ملی در این زمینه دیده نشده است.
وی در نشست فراکسیون ورزش مجلس نیز با اشاره به اینکه جلسات متعددی با رییس سازمان صداوسیما درباره حق پخش تلویزیونی داشته است عنوان کرد که متاسفانه این جلسات بی نتیجه بوده و همواره موضوع حق پخش به جلسات آتی موکول شده است، بنابراین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست میکنیم که در این زمینه به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال کمک کنند.
نکته حائز اهمیت اینکه علیرغم مشکلات مالی و اقتصادی ورزش ایران و پتانسیل بالای موجود در کسب درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی، مشخص نیست که چرا سازمان صداوسیما حاضر به رعایت قانون نیست و آنگونه که به نظر میرسد اهرم قانونی و نظارتی خاصی به منظور برخورد با این سازمان در صورت عدم همکاری در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه به منظور تعیین تکلیف درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی تعریف نشده است.
عدم تمکین به قانون مسئلهای که به هیچ وجه نباید ساده از کنار آن عبور کرد و گره حق پخش تلویزیونی رقابتهای ورزشی بیش از هر زمان دیگری محکم شده است و آنگونه که از شواهد برمیآید به نظر میرسد سازمان صدا و سیما قصد کوتاه آمدن و همکاری ندارد و همه درآمدهای ناشی از پخش رقابتهای ورزشی فعلا به جیب این سازمان میرود.
بنابراین باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدیتر از هر زمانی نسبت به حل قانونی این چالش جدی ورزش ایران گام بردارند و صداوسیما را با بکارگیری اهرمهای قانونی نسبت به باز کردن این کلاف سردرگم ملزم کنند.