آخرین مطالب

چرا نقاشی قهوه‌خانه‌ای استمرار نداشت؟ فرهنگی و هنری

چرا نقاشی قهوه‌خانه‌ای استمرار نداشت؟

  بزرگنمایی:
یک پژوهشگر هنر یکی از دلیل استمرار نیافتن نقاشی قهوه‌خانه‌ای به‌ویژه با موضوعات دینی را محدودیت‌های مذهبی عنوان و اظهار کرد که از نظر فرهنگ‌ عمومی نمایش برخی از این آثار در مراسم‌ها و مکان‌های مذهبی با محدودیت‌هایی مواجه بوده است و همین امر منجر به کاهش تقاضا برای خلق چنین آثاری شد.

به گزارش تبسم مهر سجاد باغبان ـ مدیر گالری ساربان  در پاسخ به این پرسش که چرا گالری‌ها به برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی با موضوع محرم و وقایع عاشورا کمتر گرایش دارند، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این است که اساساً اغلب گالری‌های خصوصی نمایشگاه‌های مناسبتی برگزار نمی‌کنند. در حال حاضر نیز فکر می‌کنم تنها دو یا سه گالری نمایشگاه‌هایی با مضمون محرم برگزار کرده‌اند.

او ادامه داد: به طور کلی برگزاری نمایشگاه‌های هنری با مناسبت‌های ملی و مذهبی در تعریف گالری‌های خصوصی وجود ندارد. اغلب مدیران گالری در این تنظیم جدول سالیانه، مناسبت‌ها را مبنای برنامه‌ریزی قرار نمی‌دهند.

این پژوهشگر هنر با بیان اینکه «گالری‌های خصوصی بیشتر رویکرد اقتصادی دارند»، خاطرنشان کرد:  این موضوع تنها شامل حال مناسبت محرم نمی‌شود و به عنوان مثال در ایام نوروز نیز از آنجایی که اغلب افراد درگیر رسم و رسومات یا در مسافرت هستند، شانس فروش آثار هنری بسیار کم است و طبیعی است که نمایشگاهی هم برگزار نمی‌شود. در این میان گالری‌هایی که وظایف فرهنگی بیشتری بر دوش دارند، همانند فرهنگسراها یا نگارخانه‌های وابسته به دولت و نهادهای عمومی همانند وزارت ارشاد، شهرداری، فرهنگستان هنر و حوزه هنری و ... بیشتر به برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی تمایل دارند. 

نمونه‌ای از نقاشی قهوه‌خانه‌ای 

 

مدیر گالری «ساربان» اظهار کرد: همچنین یکی از دلایلی که گالری‌ها به نمایش‌ هنرهای سنتی تمایل چندانی ندارند، به این خاطر است که اساساً نهاد گالری در ایران و جهان، مدرن است. در واقع گالری‌ها بیشتر مختص ارائه هنرهای نوگرا یا مدرن هستند و همواره نقاشی‌های سنتی و مذهبی در ‌مکان‌های دیگری عرضه می‌شدند؛ به عنوان مثال در غرب دیوار کلیساها برای این کار در نظر گرفته می‌شد و در ایران نیز نگارگری بیشتر به صورت کتاب‌آرایی وجود داشت. از سوی دیگر تاریخ تاسیس گالری‌ها در ایران نیز با شکل‌گیری هنر مدرن و نوگرا کاملا مترادف بود. اولین نگارخانه مدرن ایران «آپادانا» است که دقیقا افرادی آن را تاسیس کردند که هنرمندان جنبش خروس جنگی محسوب می‌شدند. بنابراین از آنجا که 99 درصد گالری‌ها با رویکرد هنر مدرن شکل گرفتند، طبیعی است که در تعریف خودشان جایی برای هنرهای سنتی در نظر نداشته باشند.

او افزود: در این میان زمانی گالری‌های خصوصی و مدرن به هنر مینیاتور و نگارگری توجه می‌کنند که به‌روز و مدرن شده باشند؛ به عنوان مثال اغلب آثار فرح اصولی در عین اینکه ریشه در نگارگری سنتی دارد، اما چارچوب کلی کار، هنر مدرن است و اتفاقا همواره آثارش مورد استقبال گالری‌ها قرار می‌گیرد. اما کسانی که همچنان به شکل سنتی این کار را انجام می‌دهند، کمتر مورد اقبال هستند.

 

نمونه‌ای از نقاشی قهوه‌خانه‌ای 

 

باغبان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «الزاما موافق نیستم که باید نگارگری را نقاشی مذهبی دانست»، اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت که بخش قلیلی از موضوعات مذهبی در قالب نگارگری است. اگر به تاریخ نگارگری توجه کنیم بیشتر کتاب‌های ملی با نگارگری همراه شده‌اند. چراکه ما اساسا برخلاف مسیحیت، اجازه تصویرگری کتاب مذهبی را نداریم. شما هیچ نقاشی را در طول تاریخ ندیده‌اید که قرآن را تصویرگری کند؛ البته موارد معدودی از تصویرگری اینچنین وجود دارد که شرح دلاوری‌های امام علی (ع) در کتاب «خاوران‌نامه» از این جمله است.

او با تاکید بر اینکه «در شرح وقایع عاشورا نیز نگارگری‌های معدودی وجود دارد»، یادآور شد: بعد از صفویه فرهنگ تصویری شیعی متوجه عاشورانگاری شد و بیشترین جایی که شاهد عاشورانگاری هستیم در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای است که به نوعی به سنت‌های مردمی و عامیانه برمی‌گردد؛ البته نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای از نظر تاریخ هنری بسیار باارزش هستند، برخی در موزه‌ها نگه‌داری می‌شوند و اتفاقا به لحاظ اقتصاد هنر نیز آثار باارزش و گرانی محسوب می‌شوند. 

این پژوهشگر هنر محدودیت‌ها را یکی از دلایل افول نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای عنوان کرد و گفت: به هر حال از نظر فرهنگ‌ عمومی نمایش برخی از این آثار در مراسم‌ها و مکان‌های مذهبی با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. ما همیشه با چالش‌های اینچنینی در تصویرسازی موضوعات مذهبی مواجه بوده‌ایم؛ البته این سخت‌گیری‌ها در فرهنگ سنی بیشتر و در فرهنگ شیعی کمتر بوده و برای همین هم موضوعات شیعی بیشتر تصویرسازی شده‌اند.  

 

نمونه‌ای از نقاشی قهوه‌خانه‌ای

 

باغبان بیان کرد: نقاشی قهوه‌خانه‌ای حرکت و جنبشی بود که خاستگاه و دوران اوجی داشت و در جایی هم به افول و فرود رسید. به شخصه درباره دلایل این موضوع تحقیق جدی انجام نداده‌ام. شاید یکی از دلایل این باشد که محدودیت‌ها برای تصویرسازی مذهبی باعث شد که برخی هنرمندان به ادامه این هنر ترغیب نشوند. چراکه اغلب نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای از سوی صاحبان هیئت‌های عزاداری یا قهوه‌خانه‌ها سفارش داده می‌شد و از آنجا که الان هیأت‌های عزاداری از نمایش تصاویر معصومین منع می‌شوند، طبیعتا خب سفارش‌دهنده‌ای وجود ندارد که برای او اثری خلق شود.

او یادآور شد: اغلب آثار قهوه‌خانه‌ای متعلق به 100 سال پیش هستند و فکر می‌کنم یکی از اصلی‌ترین دلایل استمرار نداشتن این مدل نقاشی محدودیت‌ها بود؛ البته اشکال دیگری از نقاشی مذهبی در این سال‌ها به وجود آمد که با فرم‌های مدرنیستی نیز همراه شده بود. دوره اوج این مدل به دهه شصت و زمانی که هنرمندان مذهبی در حوزه هنری فعالیت می‌کردند، بازمی‌گردد که البته آن هم به دلایلی دچار افول شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند