بزرگنمایی:
جلسه علنی صبح روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بررسی صلاحیت حاجیمیرزایی برای وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.
به گزارش تبسم مهر دقایقی پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، حجتالاسلام حسن روحانی به همراه مونسان و حاجی میرزایی و جمعی از اعضای کابینه در جلسه مجلس حضور پیدا کردند و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به آنها خوش آمد گفت.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت، جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد اسلامی وزیر راه، جمشید انصاری و جنیدی نیز در مجلس حاضر شدند.
بدون مقاومت و دیپلماسی مسیر ما دشوار خواهد شد
رئیس جمهور در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به مدت نیم ساعت فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی خود را خواهد داشت که در این فرصت شرایط امروز کشور را نیز به عنوان شرایطی پیچیده که نیاز به نقش آفرینی سه قوه و سایر ارکان کشور دارد، تشریح و تاکید کرد:استراتژی ما بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال مبتنی بود؛ زیرا بدون مقاومت و دیپلماسی مسیر ما دشوار خواهد شد.
وی در بخشی از سخنانش خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما نمایندگان حامیان اصلی دولت هستید، چون شما به وزرا و هیئت دولت رای اعتماد دادید. با کمک شما هست که در این روزهای سخت ما می توانیم با وحدت از این مشکلات عبور کنیم. آنچه که من می خواهم بگویم این است که مقاومت ملت ایران پیروزی بدست آورده است.
متن کامل سخنان رییسجمهور را اینجا بخوانید.
مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
حاجیمیرزایی تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد
نادر قاضیپور در جلسه بررسی صلاحیت محسن حاجیمیرزایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مخالف، بیان کرد: فردی باید وزیر آموزش و پرورش شود که شخصیت ملی و جذاب داشته باشد تاکنون ما نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. اما آنان در انجام رسالت تعلیم و تربیت خود کوتاهی نکردند. دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش سادهترین راه را رفته است.
وی اظهار کرد: فقط نباید از بین اعضای دفتر رئیس جمهور وزیر به مجلس معرفی شود. انتخاب آقای حاجی میرزایی دم دستی است و ایشان 20 سال است که از بدنه آموزش و پرورش دور هستند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: امروز سرنوشت بیش از 13 میلیون دانش آموز در دستان این وزارت خانه است. آیا در بدنه فرهیخته آموزش و پروش کسی برای تصدی این وزارتخانه نبود؟. آقای حاجی میرزایی تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد و ماهها طول میکشد تا مسائل اصلی حوزه آموزش و پرورش را شناسایی کند. وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه اندوزی نیست.
وی تاکید کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه خود اشارهای به گامهای اجرایی برای بیانیه گام دوم رهبر انقلاب که جوانان را نیز در بر میگیرد، نداشته است. از سوی دیگر برنامهای برای رفع چالشها و مشکلات پیش روی این وزارت خانه ندارد. ارتقاء جایگاه فعلی آموزش و پرورش نیاز به اتحاد حاکمیتی دارد.
قاضی پور گفت: آموزش و پرورش سالهاست که بدون متولی است و انتصابات غلط در این وزارت خانه کار را به اینجا کشانده است. در برنامه آقای حاجی میرزایی اشارهای به حفظ شأن و منزلت فرهنگیان و همچنین برنامه اجرایی برای بازماندگان از تحصیل نشده است.
چگونگی رفع دغدغههای فرهنگیان در برنامههای حاجی میرزایی دیده نشده است
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موضوعی درباره چگونگی رفع دغدغههای فرهنگیان نیامده است، لذا با توجه به اینکه اقای حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش دور بوده گزینه مناسبی برای سکانداری این وزارتخانه مهم نیست.
به گزارش ایسنا، در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمود نگهبان سلامی به عنوان مخالف گفت: در تمام دنیا اولویت اول با وزارت آموزش و پرورش است اما آموزش و پرورش برای دولت نه تنها اولویت اول نیست که حتی اولویت دهم هم نمیباشد.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی سرمایه کشور است که به فراموشی سپرده شده، اظهار کرد: طی این سالها دولت و وزرای آموزش و پرورش وعده تحقق سند تحول بنیادین را دادند اما از موضع شعار فراتر نرفته است. وقتی آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول رییس جمهور و هیات دولت نیست چطور وزیر پیشنهادی میتواند دغدغههای فرهنگیان، مشکلات و مطالبات آنها همچون دادن پاداش پایان خدمت و رتبهبندی معلمان را حل کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته است، افزود: علیرغم اینکه آقای حاجی میرزایی انسانی اخلاق مدار و محجوب است، اما نگاهی به سوابق ایشان نشان میدهد که دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته و معلوم نیست چطور میخواهد دغدغه فرهنگیان را رفع کند البته که در برنامههای پیشنهادی ایشان هم چیزی نیامده بود. ایشان 6 سال در دولت حضور داشته انتظار میرفت که رییس جمهور فردی از بدنه فرهنگیان را به عنوان وزیر معرفی میکرد.
نگهبان سلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی طرحی میانمدت و بلندمدت برای رفع چالشهای فرهنگیان ندارد، گفت: برنامههایی همچون بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان، ارتقای وضعیت مدارس دولتی و رفع نابرابری با مدارس غیردولتی، بهبود فضای فرسوده آموزش و پرورش از جمله مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمیشود.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی انسانی کارآمد را زیربنای کشور دانستند اما سوال این است که تا چه حد به این موضوع در برنامههای وزیر پیشنهادی توجه شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که هیچگونه کتاب، مقاله و تالیفی از حاجی میرزایی در حوزه آموزش و پرورش ندیده است.
موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
حاجی میرزایی وعده تحقق مطالبات فرهنگیان را داده است
حمید بنایی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: آقای حاجی میرزایی در چند روز گذشته در فراکسیونها و کمیسیونهای مختلف برنامههای خود را ارائه داده و بر اساس آنچه عنوان کرده جایگاه بالایی برای آموزش و پرورش قائل است و ما هم از ایشان خواستیم آموزش و پرورش را درگیر کارهای سیاسی و حزب نکند. زیرا این وزارت خانه متعلق به همه کشور است.
وی با اشاره به وجود 15 میلیون دانش آموز و 1 میلیون فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه هایی که ارائه دادند حذف تنوع 23 گانه مدارس را وعده دادند و گفتند مدارس باید دو نوع دولتی و غیر دولتی باشد. همچنین اجرای سند تحول بنیادی که خواسته همه فرهنگیان و ملت ایران است نیز از برنامههای ایشان اعلام شده است.
بنایی با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش، از وعده حاجی مرزایی برای تحقق مطالبات به حق فرهنگیان خبر داد و یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان نیز اولویت اول ایشان است و ایشان گفته که معلمان صرفا باید از طریق دانشگاه وارد عرصه آموزش و پرورش شوند. ضمن این که شایسته سالاری هم در راس برنامههای آقای حاجی میرزایی قرار دارد.
این نماینده مجلس با اشاره به سابقه حاجی میرزایی به عنوان معاون وزارت آموزش و پرورش و شناخت وی از تحولات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ایشان واقعا یک معلم واقعی است که سختیهای معلمان را حفظ کرده و مرام و منش مدیریتی دارد. ضمن این که معتقد به واگذاری اختیارات به مدرسه و افزایش مشارکت دانش آموزان و معلمان است و استفاده از ظرفیت درون آموزش و پرروش به نحوی منزلت معلمان را در برنامههای خود دارد.