بزرگنمایی:
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد گفت: کامپیوتر، عمران و مکانیک رشته های پرمتقاضی فنی و مهندسی هستند و دانشگاه آزاد «دکتری حرفه ای» بر مبنای مهارت آموزی را پیشنهاد داده است.
به گزارش تبسم مهر جواد علمایی، درباره وضعیت دانشگاه در حوزه ایجاد رشته های بین دانشگاهی برای ارتقاء در حوزه علوم و فناوری گفت: یکی از سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد رشته های بین رشته ای است که در این خصوص تیم ها و کمیته های مختلف تخصصی در شاخه های گوناگون تشکیل شده و جلسات منظم و مدونی در حال برگزاری است.
راه اندازی 3 رشته میان رشتهای در مقطع ارشد و دکتری
وی از تصویب رشته های جدید بین رشته ای در این دانشگاه خبر داد و افزود: از جمله رشته های بین رشته ای جدید مصوب شده در این معاونت می توان به «زمین پزشکی»، «زیست ریاضی»، «مهندسی ورزش» در مقاطع ارشد و دکتری اشاره کرد.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که پیشنهادهای جدید در راستای ایجاد رشتههای بین رشته ای جدید در حال بررسی است، گفت: تاسیس رشته های «مدیریت منابع آب»، «فناوری و بازی های رایانه ای»، «بیوانفورماتیک» و «نانو دستگاه» اکنون در حال بررسی است؛ راه اندازی این رشته ها به دلیل جذابیتی که دارد، دانشجویان علاقه مند را جذب خواهد کرد.
3 رشته فنی-مهندسی جزو پرمتقاضی ترین ها است
علمایی در پاسخ به این سوال که گرایش دانشجویان به کدام یکی از رشته های مهندسی بیشتر است و دانشگاه چه برنامه ای برای اشتغال دانشجویان فنی مهندسی در نظر دارد؟ گفت: با توجه به روند پذیرش و انتخاب رشته دانشجویان متقاضی، رشته های کامپیوتر، عمران و مکانیک رشته های پرمتقاضی فنی و مهندسی هستند.
برنامه دانشگاه آزاد برای اشتغال دانشجویان بعد از تحصیل
وی اضافه کرد: ما در این رشته ها و تمامی رشته های فنی و مهندسی با گنجاندن مهارت در برنامه درسی دانشجویان، نگاهی نو در نحوه تدریس منابع دارد؛ به طوری که دوره های مهارتی حتی بعد از فارغ التحصیل شدن دانشجویان و کمک گرفتن از معاونت فناوری، تحقیقات و نوآوری برای آشنایی بیشتر دانشجویان با صنعت و جامعه است تا دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل بتوانند وارد بازار کار شوند تا ضریب جذب فارغ التحصیلان در بازار مار بهبود یابد.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته هایی مثل کشاورزی گفت: ظرفیت پذیرش دانشجو در مجموع دانشگاه های دولتی و واحدهای دانشگاه آزاد بیشتر از درخواست کننده و یا متقاضی است. چرا که اکثر این دانشجویان با هدف فارغ التحصیلی و جذب در مراکز دولتی (اعم از دانشگاهها، مراکز پژوهشی و سازمانهای اجرایی جهاد کشاورزی) بوده و میزان مهارت آموزی متأسفانه در این رشته ها (کشاورزی) بسیار پائین بوده است.
راه اندازی دکتری حرفه ای در دانشگاه آزاد
علمایی با اشاره به اینکه این فارغ التحصیلان عملاً جرأت ورود به مراکز تولید به دلیل مهارت آموزی اندک در دانشگاه ها ندارند، افزود: بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی «دکتری حرفه ای» بر مبنای مهارت آموزی را پیشنهاد داد که در این طرح دانشجو در دو مرحله آموزش تئوری و آموزشی مهارتی با حضور در مزرعه به صورت یک متخصص که قابلیت و جرأت انجام کار عملی و تجاری سازی را داشته باشد، فارغ التحصیل خواهد شد.