بزرگنمایی:
شهردار تهران با اشاره به مشکلات مطبوعات گفت: ما پیگیری مشکلات مطبوعات را وظیفه خود میدانیم و در هیات دولت هم تا جای ممکن برای آن تلاش کردیم.
به گزارش خبرنگارتبسم مهر، امروز و پس از رکابزنی در قالب پویش سهشنبههای بدون خودرو، پیروز حناچی شهردار تهران در محل یکی از ساختمانهای اداری موسسه همشهری –واقع در خیابان انقلاب- میزبان مدیران 25 رسانه تاثیرگذار و مهم کشور بود. از شهروند و ایسنا تا فارس و جوان، همگی به بیان نقطهنظرات خود پرداختند و دغدغههای خود را بیپرده با شهردار تهران در میان گذاشتند. علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز در این جلسه حاضر شد.
نخستین مدیر رسانهای که صحبت کرد، ابوالحسن ریاضی مدیرعامل موسسه همشهری بود. او از شهردار تهران خواست که در جلسات هیئت دولت مشکلات روزنامهها را در نظر داشته باشد و به سهم خود برای حل مشکل کاغذ مطبوعات تلاش کند.
پس از او محمود دعایی مدیرعامل موسسه اطلاعات گفت: ما به مدیران کشورمان افتخار میکنیم و مردم تهران نیز میدانند که چه فرد باتدبیر، باسابقه و بادانشی مسئول امور شهرشان است.
امیر محبیان مدیر خبرگزاری آریا نیز در صحبتهای خود به شعار تهران شهری برای همه پرداخت: شعار تهران شهری برای همه باید یک مفهوم عینی پیدا کند و شهروندان بدانند مفهوم «همه» یعنی فراجنسیتی، فراقومیتی و... تهران نیاز به برندسازی دارد و باید نقاط تمایز شهری هویتی آن مشخص شود. آیا فقط برج میلاد یا برج ازادی هویت ماست؟ این پرسش مهمی است که باید به آن پاسخ داد، چرا که نمادسازی را نباید با برندسازی اشتباه کرد و یکی دانست.
محمد مبین مدیرعامل خبرگزاری برنا نیز پس از تاکید بر ضرورت مناسبسازی شهر برای معلولین، گفت: فکر میکنم بعد از مدتها شهرداریی داریم که سیاسی نیست و همه طیفهای فکری و گروههای اجتماعی در آن حضور دارند؛ این اتفاق خوبی است. شهرداری و شورایشهر تهران علیرغم همه تبلیغات منفی شهرداری به خوبی توانستند انتخابات شورایاریها را برگزار کنند.
سپس مرتضی بیات سردبیر خبرگزاری فارس گفت: به نظر میآید خبرنگاران این احساس را ندارند که طرح ترافیک بهشکل عادلانه توزیع شده است؛ شاید بهتر باشد مسئولیت این توزیع را مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری بر عهده بگیرد تا تصمیمات کارشناسیشده و دقیقتری در این مورد اتخاذ شود.
علیرضا بختیاری مدیرمسیول روزنامه دنیای اقتصاد نیز گفت: تغییر رویکرد اداره تهران توسط فروش تراکم یک اراده و شجاعت ویژه میخواهد؛ باید اخذ عوارض را جایگزین فروش تراکم کرد.
مریم جمشیدی مدیرعامل خبرگزاری پانا به ضرورت بازپسگیری املاک متعلق به بیتالمال از کسانی پرداخت که با استفاده از رانت آنها را تصرف کرده بودند، سپس عبدالله گنجی مدیرمسیول روزنامه جوان گفت: تهران برای همه ایرانیان است و مخصوصا زمانی باید به این گزاره بیشتر دقت کرد که شهرستانیهای سفرکرده به تهران را میبینیم و استرس حاکی از غربت آنها را حس میکنیم. خوب است فضایی تحت عنوان پاتوق ایرانیان در تهران تشکیل شود تا کسانیکه از شهرستان به تهران میآیند بتوانند 2-1 شب را آنجا بگذرانند و سفر خود را با دردسر کمتر بگذرانند.
مدیر بعدی که در این نشست صحبت کرد، علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا بود. او گفت: رسانهها میتوانند کاری کنند که مردم شهرداری را دوست داشته باشند و با شنیدن نام آن، یک تشکیلات کمکرسان و مفید در ذهنشان تداعی شود. از شهرداری میخواهم مشکل طرح ترافیک خبرنگاران را یک بار برای همیشه حل کند.
اسماعیل رمضانی مدیرمسئول روزنامه شهروند نیز بر ضرورت تهیه و تدوین یک پیوست فرهنگی و اجتماعی کامل و دقیق برای شعار تهران شهری برای همه تاکید کرد و سپس مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق ضمن درخواست شفافسازی درمورد آتشسوزی میدان حسنآباد، گفت: از رسانهها کمک بخواهید که در مدیریت تهران شما را کمک کنند، همانطور که تاکسیهای اینترنتی عملا مشکل تاکسیرانی در تهران را بیآنکه هزینه خاصی بر شهرداری تحمیل کنند، حل کردهاند.
علی اعطا سخنگوی شورایشهر نیز ضمن تاکید بر اینکه در دوره جدید شهرداری آرامش بیشتری در شهر برقرار شده است، گفت: اگر همکاری و همراهی رسانهها نبود، نمیتوانستیم در این 2 سال کاری از پیش ببریم.
حناچی سخنانش در این مراسم را با تبریک روز خبرنگار آغاز کرد و گفت: این روزها با رخدادهای تاریخی متعددی مصادف است، از قبیل سالگرد خاتمه جنگ، عملیات مرصاد، به توپ بستن مجلس و تاسیس قدیمیترین روزنامه ایران، یعنی روزنامه اطلاعات.
او با اشاره به دوره جدید مدیریت شهری گفت: انتخابات 1396 شورایشهر در مقیاس کلانشهرها معنی دار بود. در این انتخابات بین کلانشهرهای کشور اتفاقی افتاد که بهمعنای تقاضای تغییر در اداره شهر بود. من به هیچ وجه قضاوت سیاسی نمیکنم، اما نتیجه آن انتخابات، تقاضای انباشته برای تغییر در اداره امور شهرها بود.
حناچی با اشاره به اینکه باید نگاه و تصورمان را از کار و اقدامات در شهر قدری تغییر دهیم، توضیح داد: باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا شهر را تنها یک کارگاه ساختمانی با پروژههای سیویل میبینیم؟ ژاپنیها بعد از زلزله کوبه کتابی را منتشر کردند که محور آن بازسازی کوبه بههمراه این قابلیت بود که بتوان آثار گذشته را نیز در شهر دید. آنها توجه به این نکته را یک ارزش تلقی میکنند اما ما به آن بیتوجهیم؛ با وجود این بیتوجهی میپرسیم چرا شهروندان ما حس تعلق به شهر ندارند. پاسخ روشن است.
شهردار تهران گفت: وقتی شهر را با فروش اداره میکنیم، ارزش شهر فروخته میشود، هویت شهر فروخته میشود. باید درباره مفهوم کار و اقدامات شهری به توافق برسیم.
او شرایط اقتصادی حال حاضر را ایدهآل ندانست و افزود: دخلوخرج با هم جور در نمیآید. بخشی از این مشکل به شیوه اداره شهر توسط ما و بخش دیگر به شرایط اقتصادی کشور برمیگردد، اما یکی از دلایل اصلی این موضوع بدهی کلان ما است. مشکل بدهیهای کلان شهرداری این است که اگر پرداخت نکنیم، دیگر نمیتوانیم تسهیلات بگیریم و بسیاری از فرصتها را از دست میدهیم. تعادل یعنی با کار جدید رضایتمندی ایجاد کنیم اما ازطرف دیگر به این بدهیها نیز برسیم. گذشته از هزینه دستمزدها و حقوق کارمندان، حملونقل عمومی ٧٠ درصد هزینههای شهرداری را به خودش اختصاص داده است.
حناچی در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به سه جانبه گرایی گفت: فضای شهر حاصل اشتراک 3 دایره است؛ دایره اول نماینده منافع سرمایهگذاران و سرمایهداران است. شهر بدون سرمایه ساخته نمیشود و شهر موفق سرمایه بیشتری به خود جذب میکند. دایره دوم مربوط به منافع سیاستگذاران و تصمیمسازان است و دایره سوم نیز حوزه منافع شهروندان را نمایندگی میکند.
اگر دایره اول و دوم به دایره سوم بی توجه باشند، پروژه های مسموم در شهر رشد می کند. تلاش ما این است که به حریم دایره سوم هویت ببخشیم. وقتی شهر را تنها با سرمایهگذار اداره کنیم به این معناست که 8 میلیون دیگر را نادیده گرفتهایم و تهران دیگر شهری برای همه نیست. تصمیمات را باید با هدف لحاظ حداکثر منافع عمومی اتخاذ کنیم.
او گفت: حوزه قلمرو عمومی بزرگترین سرمایه شهر است. هر قضاوتی که از یک شهر داشته باشید مربوط به حوزه قلمرو عمومی آن است. هر آنچه از پاریس و استانبول و لندن در ذهنتان نقش میبندد، مربوط به حوزه قلمرو عمومی آنان است. شهرها در حوزه قلمرو عمومی است که با هم رقابت میکنند چون همه میتوانند به شکل عادلانه از آن استفاده کنند.
حناچی اظهار داشت: برای اداره شهر تهران نیازمند گفتوگو و حمایت افکار عمومی هستیم. اگر همه چیز را به شکل منفی ببینیم، در همان چنبره منفی میمانیم. ما در بعضی حوزهها وضعیت خیلی خوبی داریم. کمتر شهری را در دنیا میبینید که طبیعت این قدر به آن نزدیک باشد. چرا ما البرز را نمیبینیم؟ البرز بزرگترین سرمایه تهران است. از البرز سالانه ٢4٠ میلیون متر مکعب آب به شهر میرسد.
شهردار تهران به مشکلات مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: ما پیگیری مشکلات مطبوعات را وظیفه خود میدانیم و در هیات دولت هم تا جای ممکن برای آن تلاش کردیم.
او گفت: تمام تلاشمان این است که تراز اداره کشور را در هزینهها کنترل کنیم. اگر از من بپرسید یکی از دو مشکل شهرداری چیست، میگویم انباشت نیروی انسانی. ما 3 برابر آنچه نیاز داریم، در شهرداری نیرو استخدام کردهایم که تلاش میکنیم آن را مدیریت کنیم.
حناچی به انتخابات شورایاریها نیز پرداخت: اگر میخواستیم به آهنگهای مخالف در شورایاری گوش کنیم، باید آن را متوقف میکردیم اما شرایطی پیش آمد که کار با کمک وزارت کشور و دولت پیش رفت.
در یک ماه 7 هزار نفر برای برگزاری انتخابات آموزش دیدند. چندین هزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی از وزارت کشور گرفتیم و برای انتخابات تنظیم کردیم. این رخداد یک مانور عظیم انتخابات الکترونیک بود. مطلعم که شورای نگهبان نیز بازرسانی را برای بازدید به شعب ارسال کرده بود. نتایج انتخابات همان شب قابل انتشار بود و میان هیات اجرایی و هیات نظارت حداقل اختلاف وجود داشت.
او درباره همکاری با رسانهها گفت: از رسانهها میخواهم برای مصلحت شهر به ما کمک کنند. این لزوما بهمعنای تایید ما نیست بلکه میتواند نقد سازنده نیز باشد. این به معنای دفاع از منافع مردم است.
حناچی گفت: در تهران در شرایطی به سر میبریم که چون درباره بعضی موارد اطلاعات زیادی منتشر نمیشود، پس بسیاری عکسالعملها نیز به وجود نمیاید. برخلاف ادعای رایج، وضعیت سلامت در تهران از تمامی مراکز استانها بهتر نیست؛ مثلا وضعیت دیابت در تهران واقعا بدتر از اکثر جاها است.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر بخواهم به دومین مشکل بزرگ تهران اشاره کنم، از آلودگی و ترافیک میگویم که در هم تنیده هستند. 4٠ درصد آلودگی تهران مستقیما به تردد خودروهای شخصی مربوط است. بخشی از حل این مشکل اصلاح سوخت بود، بخشی از آن کنترل معاینه فنی بود و بخش دیگرش نیز، کاهش استفاده از خودروی شخصی و تکسرنشین است. ما استفاده حداقلی از خودروی شخصی را هدف خود میدانیم؛ البته روی دیگر این سکه نیز حداکثر بهرهبرداری از حملونقل عمومی است.
حناچی گفت: در تهران 54٠٠ اتوبوس داریم که به طور متوسط نیمی از آنها در استندبای هستند. در این موضوع داریم با بخش خصوصی و بسیاری موسسات اعتباری قرارداد میبندیم. تعداد زیادی از اتوبوسهای خارج از خط را اوورهال کردیم؛ ١5٠ تا از آنها تا اول مهر به شهر میپیوندند.
وی در ادامه به مترو پرداخت: در بحث قطار شهری آن ٧٠ واگن را ترخیص کردیم، به زودی 4 قطار آماده نیز به خطوط 6 و ٧ میپیوندد. تامین واگن کار بسیار سختی است. از طریق شورایشهر توانستهایم ٢ هزار میلیارد اوراق مشارکت برای تامین قطارها بگیریم. دولت نیز کمکرسانی و مسیرهای لازم را برای ما باز کرده است. داریم تلاش میکنیم تا قطار تامین واگنها را به مقصد برسانیم.
شهردار تهران در ادامه درباره مناسبسازی فضاهای شهری گفت: مناسبسازی فضای شهری یک موضوع انسانی و بسیار مهم است. این موضوع فقط مربوط به معلولین نیست و به تمام کسانی مرتبط است که به هر دلیلی نمیتوانند از فضاهای شهری استفاده کنند. با این نگاه 4-٣ درصد معلولین، به حدود ٣٠ درصد از شهروندان تبدیل میشود و این یعنی یک اولویت بسیار اصلی به حساب میآید. برای این کار باید از تمام ظرفیتها استفاده کنیم.
وی گفت: یکی از مشکلات اصلی در معابر و پیادهروها این است که بر را اعلام میکنند اما کف را اعلام نمیکنند. ما نقشه کلیدی کف را تهیه کردهایم که مثل یک بنچمارک میتواند معیار عملکرد ساختمانسازی باشد.
حناچی درباره موضوع برجباغها نیز توضیحاتی داد: جهتگیری عمومی شورا و شهرداری در موضوع برجباغها علاوه بر مشکلاتی که برای شهرداری به وجود میآورد، کار بسیار درستی بود و باید انجام میشد. تا الان هم دو مورد از باغهایی که میتوانستند تبدیل به برج شوند، نجات پیدا کردند.
او تاکید کرد: فروش فضای شهر برای اداره شهر روش قابل ادامهای نیست چون تهران را غیرقابل سکونت خواهد کرد. باید اول هزینههای جاری خود را کم کنیم و همزمان بهرهوری شهرداری را بالا ببریم.
حناچی گفت: 2 لایحه در دولت است که باید در این مجلس به تصویب برسد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که سهم شهرداریها را افزایش خواهد داد و ما را ملزم میکند تا معلوم کنیم شهرداریها چطور اداره میشوند. دومین لایحه نیز لایحه منابع پایدار است. از شما رسانهها خواهش میکنم که نه به خاطر تهران، بلکه به خاطر تقویت مدیریت شهری کشور از این 2 لایحه حمایت کنید.
شهرداری تهران در ادامه کمک به رسانهها در تولید محتوا را وظیفه شهرداری تهران دانست و وعده داد که هر اطلاعات مورد نیاز توسط مرکز ارتباطات شهرداری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درمورد سامانه ١٣٧ و ١٨٨٨ تذکرات لازم داده شده است و قاطعانه با تخلفات برخورد میکنیم.
حناچی گفت: درست است که مشارکت در شورایاریها ایدهآل نبود، اما میزان درگیری شورایاریها در تصمیمسازی محلات میتواند به این مشارکت بیافزاید. خیلیها گفتند اصلا انتخابات شورایاریها را برگزار نکنید چون کسی شرکت نخواهد کرد.
شهردار تهران درباره قلمروهای عمومی گفت: حتما تابهحال حس کردهاید در بسیاری از شهرهای دنیا دوست دارید در فضاهای خاصی بمانید و از آنها خارج نشوید. این یعنی افزایش حس تعلق به شهر. ما این کار را در میدانگاه هفتتیر با حداقل هزینه انجام دادیم. هدف این است که با حداقل هزینه، بهرهوری را به حداکثر برسانیم.
وی افزود: امیدوارم ما را در این موضوع کمک کنید. لالهزار، میدان امام خمینی، بازار و باب همایون نقاط هدف بعدی ما برای توقیت حوزه قلمرو عمومی خواهند بود. میدان تقسیم و خیابان استقلال در استانبول بسیار به میدان توپخانه و لالهزار شباهت دارند. کاری که استانبول درباره این مناطق انجام داد، آنها را تبدیل به یکی از جاذبههای درجه یک این شهر کرد. لالهزار قدیمیترین خیابان تهران و مربوط به دوره قاجار است. شایسته نیست که در قدیمی ترین شهر تهران از حجم تردد ماشین، موتور و آدم سرگیجه بگیریم.
وی با اشاره به اینکه از شما میخواهیم ما را در حوزههایی که با منافع عمومی مربوطند کمک کنید، گفت: در موضوع دوچرخه حساسیتهایی وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود، شاید مشکل ایجاد شود. ما برای این حاشیهها به دنبال راهکار هستیم. اگر آمار سلامت مردم را در نظر بگیریم، میبینیم دوچرخهسواری چه روش سادهای برای افزایش سلامت شهروندان است.
حناچی در پایان سخنانش به موضوع همکاری استارتاپها در مدیریت امور شهر پرداخت: شهرداری تهران نقشه جیآیاس تهران را در اختیار استارتاپها قرار خواهد داد تا بر روی آن سرویسهای شهری را سوار کنند. شهرداریها خدمات میدهند و عوارض آن خدمات را دریافت میکنند. ما از استارتاپها حمایت میکنیم اما آنها نیز باید ضوابطی را که شهرداری برای همه خودروها وضع میکند رعایت کنند، معاینه فنی داشته باشند و بهعنوان مثال از شهروندان تهرانی استفاده کنند تا به پدیده مهاجرت به پایتخت دامن نزنند. یکی از کسانیکه در شورایعالی ترافیک با سرویسهای استارتاپی همراهی و از آنها حمایت کرد، من بودم. باید برای آنها خدمات و بستر لازم را ایجاد کنیم و آنها نیز در اداره شهر ما را همراهی کنند.