بزرگنمایی:
جایزه ملی تعالی آموزش علوم پزشکی جهت توسعه و ارتقای کیفیت عملکرد و همچنین تشویق و ترغیب دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشکدههای مسئول آموزش رشتههای علوم پزشکی اعطا می شود.
به گزارش تبسم مهر آئین نامه جایزه ملی تعالی آموزش علوم پزشکی از سوی دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به تمام دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات به داشتی درمانی کشور ابلاغ شد.
در دنیا راهکارهای مختلفی برای ارتقای مداوم و درازمدت کیفیت آموزش علوم پزشکی مانند استفاده از راهبردها و روشهای جدید یاددهی - یادگیری، توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کاربرد روشهای جدید سنجش و ارزیابی دانشجویان به کار برده میشود.
یکی از روشهایی که بخصوص در مراکز معتبر جهانی آموزش علوم پزشکی برای تشویق و ترغیب دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشکدههای مسئول آموزش رشتههای مختلف علوم پزشکی برای توسعه و ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی و پژوهشی به کار میرود استفاده از مشوقها، امتیازات و تسهیلات آموزشی و پژوهشی به صورت اعطای جایزه است.
جوایز آموزشی متعددی در دانشکدههای سراسر دنیا تعیین شده است که بر اساس کشور، رشته، مؤسسات و ماهیت سازمانهای ملی / بین المللی، دارای تنوع بسیار زیادی در نوع، محتوا و حیطه
مورد نظر جهت برخورداری از جوایز، هستند.
در کشورمان نیز جوایزی در حیطه آموزش و پژوهش در علوم پزشکی تعیین شده و همه ساله در قالب جشنوارهها، سمینارها و آزمونها و مسابقات به برگزیدگان حیطههای مختلف براساس ضوابط و یا بر مبنای معیارهای از پیش تعیین شده تعلق میگیرد.
هدف از «جایزه ملی تعالی آموزش علوم پزشکی» تشویق و ایجاد انگیزه و فرصت مناسب برای دانشکدههای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی و دانشکدههای علوم پزشکی کشور جهت ارائه عملکردهای برتر و برجسته آموزشی در حیطه علوم پزشکی در سطح ملی است.
شناسایی و معرفی عملکرد آموزشی برتر و برجسته دانشکدهها در حوزههای عملکردی مشخص توسعه و نوآوری آموزشی، ایجاد بانک اطلاعات عملکردهای برتر و برجسته آموزشی در علوم پزشکی، بهره برداری از نتایج عملکردهای برتر و برجسته آموزشی در سطح کشوری و دانشگاهی و ایجاد زیرساختهای لازم جهت آماده سازی دانشکدههای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی کشور با عملکردهای برتر برای شرکت در رقابتهای بین المللی جوایز تعالی آموزشی از دیگر اهداف این جایزه است.
حوزههای عملکردی جایزه تعالی، شامل؛ سنجش و ارزیابی دانشجویان، مشارکت دانشجویی، پاسخگویی اجتماعی، توسعه و ارتقای اعضای هیئت علمی، برنامه ریزی درسی است.
در سه دوره اول برگزاری جایزه تعالی کلیه دانشکدههای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی و همین طور دانشکدههای علوم پزشکی میتوانند در حوزههای عملکردی جایزه تعالی از طریق ارسال فرم درخواست و مدارک مرتبط در فراخوان شرکت کنند.
اعضای هیئت داوران جایزه شامل معاون آموزشی وزارت بهداشت، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی و سه نفر از اعضای هیئت علمی با حداقل رتبه دانشیاری و دارای حسن شهرت و سوابق علمی و عملی برجسته در توسعه و پژوهشهای آموزش علوم پزشکی هستند.
تعیین نوع و ارزش جوایز مشتمل بر تقدیرنامه و تندیس جایزه ملی تعالی آموزش علوم پزشکی و مشوقها، هدایای نقدی، غیرنقدی، اعتبارات، تسهیلات، و یا هرگونه حمایت از انجام طرحهای نوآورانه / پژوهشی آموزشی که به عنوان جایزه به دانشکدهها در قبال تعالی آموزشی در یک حوزه عملکردی مشخص و بر اساس معیارهای تعالی مشخص شده برای آن حوزه عملکردی اعطا میشود، به پیشنهاد کمیته اجرایی و تأیید شورای راهبری جوایز آموزشی علوم پزشکی است.
همزمان با هفته آموزش از دانشکدههایی که موفق به کسب جایزه تعالی آموزشی بر اساس معیارهای مصوب شدهاند، تقدیر میشود.