ایرنا گزارش میکند
برون سپاری آموزشهای مهارتی؛ راهی برای رونق اشتغال
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- طرح برون سپاری به منظور واگذار کردن بخشی از آموزشهای مهارتی شاخه کاردانش به موسسات تولیدی و خدماتی که از سال ۹۵ آغاز شده، راهی برای رونق بازار کسب و کار گشوده است.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- طرح برون سپاری به منظور واگذار کردن بخشی از آموزشهای مهارتی شاخه کاردانش به موسسات تولیدی و خدماتی که از سال 95 آغاز شده، راهی برای رونق بازار کسب و کار گشوده است.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، هنرجویان هنرستانها بر اساس مصوبه هیات وزیران باید بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب این طرح در داخل کارخانه ها، شهرکهای صنعتی، مراکز تولیدی، خدماتی و آموزشگاههای آزاد و دولتی فنی و حرفه ای و با بهره گیری از فضا، نیروی انسانی و تجهیزات آنها بگذرانند.
یک از اهداف تعریف شده برای این طرح جذب بیشتر دانش آموزان به رشتههای شاخه کار دانش و به دنبال آن فراهم کردن زمینه ای برای ارتباط هنرجویان با بازار کار است تا تولیدکنندگان واحدهای خدماتی و تولیدی بتوانند بدون واسطه از این ظرفیت توانمند برای ادامه فعالیت خود بهره ببرند.
در این رابطه دفاتر رسمی همکاریهای شاخه کار دانش در شهرکهای صنعتی برخی استانها راه اندازی شده و قرار است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این دفاتر در 32 استان ایجاد شود.
اکنون دانش آموزان به صورت پراکنده در بسیاری از موسسات تولیدی و خدماتی در حال آموزش هستند اما این دفاتر همکاری کمک میکند تا انسجام بیشتری برای فعالیت هنرجویان در شرکتهای تولیدی به وجود آید.
اهمیت طرح برون سپاری آموزشهای مهارتی خبرنگار ایرنا را بر آن داشت تا در گفت و گویی با مدیر کل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش اهداف، برنامهها و اقدامات انجام شده تاکنون را تشریح کند.
سید مصطفی آذرکیش روز شنبه در این گفت و گو با بیان اینکه آموزشهای کار دانش برگرفته از آموزش مشارکتی است به این معنا که در طول فرآیند آموزش، دستگاههای متولی مهارت، موسسات تولیدی و خدماتی حضور دارند، اظهار داشت: به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد شاخه کار دانش در نظام جدید آموزش متوسطه و مصوبه هیات وزیران از سال 71 ، محیط هایی که برای آموزش در شاخه کار دانش مشخص شده شامل مراکز آموزش مهارت موضوع ماده 108 قانون کار، مراکز آموزش مهارت وزارت آموزش و پرورش که مجری آموزشهای کار دانش است.
وی ادامه داد: همچنین موسسات کارآموزی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد که دارای پروانه مربوطه هستند، مراکز آموزش مهارت همجوار با کارخانه ها، موسسات تولیدی و خدماتی مشمول قانون کارآموزی، تمامی موسسات و واحدهای تولیدی و خدماتی که به شیوه استاد شاگردی یا شیوههای مناسب دیگر به تربیت هنرجو همت میگمارند مشروط بر آنکه برنامههای آموزشی آنان متناسب با فعالیت و نیاز آنها باشد، میتوانند با شاخه کاردانش همکاری داشته باشند.
وی تصریح کرد: این تنوع در اجرای آموزشهای مهارتی کاردانش و انعطاف در مهارت آموزی یک ویژگی خاص محسوب میشود و برای اینکه بخشی از هزینههای مربوط به این آموزشها تامین شود، ردیف مستقلی از سال 95 در هیات وزیران با عنوان برون سپاری و توسعه مشارکت در آموزشهای کار دانش مصوب شد.
* پیشنهاد 64 میلیارد تومانی برای طرح برون سپاری
به گفته مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش در سال 96 میزان اعتبار برای برون سپاری آموزشهای شاخه کار دانش حدود 52 میلیارد و 800 هزار تومان بود که صددرصد آن تخصیص پیدا کرد و این رقم برای سال 97به حدود 64 میلیارد تومان رسید.
آذرکیش با بیان اینکه ردیف اعتبار برون سپاری برای سال 98، مبلغی حدود 81 میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس پیشنهاد شده است، گفت: جدیترین هدف برای اجرا و توسعه برون سپاری آموزشهای شاخه کار دانش متناسب سازی آموزشها با نیاز بازار کار است به همین دلیل این آموزشها با همکاری بازار کار دارای کیفیت آموزشی بهتری خواهد بود.
وی یادآورشد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز تنوع بخشی به محیطهای یادگیری و ایجاد شبکه ای از محیطهای یادگیری تکلیف شده است و هر چند مدرسه، محیط پایه اصلی تعلیم و تربیت است اما محیط یادگیری به آن خلاصه نمیشود و فضاهای دیگر فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و حتی خانواده، محیطهای مکمل در آموزش و تعلیم و تربیت به شمار میروند.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از آنجا که آموزشهای مهارتی یا منجر به تولید و یا ارائه خدمات میشود به همین دلیل در کشورهای موفق دنیا هم اینگونه است که آموزشهای مهارتی با کمک موسسات تولیدی، خدماتی و دستگاههای متولی مهارت اجرا میشود و ما نیز در شاخه کار دانش شاهد چنین اتفاقی هستیم.
آذرکیش اضافه کرد: گستردگی مشاغل و حرف و تغییرات سریع تکنولوژی و ورود فناوریهای جدید ایجاب میکند تا ضمن تعامل بین دستگاهی در آموزشهای مهارتی، نسبت به تجهیز و به روز رسانی امکانات هنرستانها نیز بپردازیم.
وی به مهمترین آثار تربیتی و مثبت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طرح برون سپاری شاخه کار دانش اشاره کرد و افزود: با بهره گیری از این روش، هنرجویان با محیط کار آشنا شده، از تجهیزات به روز استفاده میکنند، خلاقیت و نوآوری بیشتری برای آنها در حوزه کارآفرینی ایجاد میشود و انجام کار گروهی را تجربه خواهند کرد.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دو سوم مشاغل دنیا به صورت گروهی انجام میشود و این عدد در کشور ما حدود 40 تا 45 درصد است، ادامه داد: از دیگر آثار این طرح تقویت خطر پذیری، ریسک پذیری، استقلال طلبی و مثبت اندیشی در هنرجویان است زیرا هنگامی که در یک کارخانه بزرگ و یا یک مرکز آموزشی با تجهیزات بهتر قرار میگیرند به طور قطع میتواند فرصتهای دیگری را هم برای آنها ایجاد کند.
آذرکیش عنوان کرد: در شرایطی که در اکثر کشورهای موفق دنیا این اتفاق نهادینه و نظام مند شده است ما نیز در شاخه کار دانش با همین نگاه و در راستای تقویت تولید داخلی، حمایت از کالای ایرانی، کاهش نرخ بیکاری و انطباق آموزشها با نیاز بازار کار، همکاری با موسسات تولیدی و خدماتی را توسعه داده و سالانه با شیب ملایم در برنامه ششم توسعه رشدی برای آن لحاظ کرده ایم.
وی در پاسخ به این سوال که چه نوع موسساتی با شاخه کار دانش وزارت آموزش و پرورش همکاری دارند نیز اظهار داشت: تعداد موسسات متنوع است اما دستگاه هایی که به طور مشخص با آنها کار میکنیم شامل سازمان آموزش فنی و حرفه ای، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرکهای صنعتی، موسسات تولیدی و خدماتی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدهای تابعه این وزارتخانه ها، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان بورس و اوراق بهادار، اتاق اصناف ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
* آموزش 160 رشته مهارتی در شاخه کار دانش
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش تعداد رشتههای مهارتی شاخه کار دانش را 160 رشته در 4 زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر عنوان کرد و گفت: این رشتهها شامل 65 رشته در زمینه صنعت، 33 رشته کشاورزی، 12 رشته خدمات و 50 رشته هنر است و تفاهم نامه همکاری با اصناف مختلف به امضا رسانده و در صدد رایزنی برای ایجاد رشتههای جدیدتری در شاخه کار دانش هستیم.
آذرکیش تصریح کرد: پیش از این مجموعه هشتم رشتههای مهارتی شاخه کار دانش داشتیم و اکنون با به روزآوری رشتهها متناسب با شرایط و نیاز بازار کار برخی رشتهها که مشاغل آنها موجود نیست را حذف و رشتههای جدیدی را جایگزین کرده ایم و اکنون بر اساس ماموریت و شرح وظایف شاخه کار دانش در حال نهایی کردن مجموعه رشتههای جدید هستیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال پیش از این رشته تعمیر تلویزیون سیاه و سفید آموزش داده میشد اما به دلیل از رده خارج شدن این دستگاههای تصویری، این رشته حذف شد و به دلیل همه گیر شدن استفاده از تلفن همراه، بازیهای رایانه ای و فناوریهای جدید، این موارد در میان رشتههای مهارتی شاخه کاردانش جای گرفت.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: با سه سال شدن هنرستانها در نظام جدید آموزشی آنچه که اکنون پی گیری میشود افزایش تعداد رشتههای شاخه کار دانش نیست بلکه متناسب بودن آموزش با نیاز بازار کار در اولویت قرار دارد به عنوان مثال در شهرهای بزرگ رشته تعمیر و نصب آسانسور و در روستاها مشاغل حوزه کشاورزی، در مناطق شمالی و جنوبی کشور مشاغل مرتبط با دریا و دریانوردی بیشتر ملاک است و یا رشته کشت زعفران را در مناطقی داریم که این گیاه رشد میکند.
* آموزش 70 هزار هنرجو در قالب طرح برون سپاری
به گفته وی اکنون بیش از 70 هزار هنرجو (البته چون در مرحله نهایی کردن آمار هستیم این عدد بیش از این است) در قالب طرح برون سپاری در خارج از آموزش و پرورش آموزش میبینند و دستگاههای متولی مهارت و موسسات تولیدی و خدماتی در فرآیند آموزش تمامی رشتههای شاخه کار دانش اعم از تدوین استانداردها و نحوه اجرای آموزشهای مهارتی، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه مربوط به استاندارد مهارت مشارکت دارند.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: شاید عده ای طرح برون سپاری را شبیه خرید خدمات آموزشی بدانند اما باید توجه داشت که به دلیل ضرورت انطباق آموزشها با نیاز بازار کار به نیروی انسانی، فضا و تجهیزات موسسات تولیدی احتیاج داریم.
آذرکیش به مزیتهای طرح برون سپاری اشاره و اضافه کرد: اگر آموزشها با نیاز بازار کار انطباق بیشتری داشته باشد در افزایش ضریب اشتغال بچهها تاثیر گذار خواهد بود ضمن اینکه برخی مسئولان کارخانهها و موسسات تولیدی، نیروی انسانی مورد نیاز خود را از میان همین هنرجویان انتخاب میکنند.
وی ادامه داد: برای تعامل بیشتر با این موسسات با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرکهای صنعتی اکنون 6 دفتر کاردانش در جوار موسسات دایر کرده و بنا داریم تا پایان سال تحصیلی جاری این دفاتر را در تمامی استانها راه اندازی کنیم.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه تامین اعتبار آموزشهای مهارتی در موسسات تولیدی و خدماتی نیز یادآورشد: بخشی از هزینهها بسته به نوع همکاری با این موسسات اعم از مواد مصرفی و مربی با توجه به اینکه دانش آموزان تا سن 18 سال باید از تحصیلات رایگان برخودار شوند توسط دولت تامین میشود.
آذرکیش اضافه کرد: اجرای خرید خدمات آموزشی در هنرستانها صرفا شامل دروس مهارتی شاخه کار دانش نمیشود بلکه همه آموزشهای این شاخه را میتوان در موسسات تولیدی و خدماتی و مراکز آموزشی برد و یا اینکه به صورت ترکیبی در داخل موسسات و هنرستانها باشد.
وی ادامه داد: در سالهای قبل طرح خرید خدمات آموزشی عمدتا در دوره ابتدایی و متوسطه اول اجرا شده و و در متوسطه دوم نیز بیشتر به سمت رشتههای نظری گرایش داشت اما در طرح برون سپاری رشتههای مهارتی شاخه کار دانش مدنظر است و بر اساس مصوبه هیات وزیران این طرح ناظر به آموزش با کیفیتتر در محیطهای کار است.
مدیر کل دفتر شاخه کار دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال تخصیص 37.5 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستانها ابلاغ شده و منتظر نقدینگی هستیم و از آنجا که بودجه عمرانی است تا مرداد سال 98 امکان استفاده از آن وجود دارد و البته اراده دولت بر این است که برای رفع نیاز هنرستانها اعتبارات بیشتری در نظر بگیرد.
آذرکیش اظهار داشت: همچنین در کنار این اعتبارات، از محل فروش 2 درصد گاز هم مبالغی اختصاص پیدا میکند که این مبلغ برای سال 97 تاکنون 34 میلیارد تومان بوده و در مجموع برای تجهیز هنرستانها از محل فروش 2 درصد گاز و بودجه سنواتی، 86 میلیارد تومان تخصیص یافت و با برنامه ریزی انجام شده حدود 70 میلیارد تومان دیگر از این دو محل تا پایان مردادماه سال 98 اختصاص مییابد.
وی تصریح کرد: نیاز هنرستانها جدی و بیشتر از این مبالغ است که امید است با تمهیدات دولت و مجلس شورای اسلامی در حوزه تجهیز هنرستانها ، توسعه مشارکتها و برون سپاری در شاخه کار دانش شرایط بهتری را شاهد باشیم.
مدیر کل دفتر شاخه کاردانش وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: در سال جاری با توجه به سه ساله شدن هنرستانها تعداد هنرجویان از 600 هزار نفر به یک باره 330 هزار نفر افزایش یافت و به 930 هزار هنرجو رسید که این افزایش جمعیت هنرجویان در هنرستانها به تجهیزات، فضا و نیروی انسانی مناسب نیاز دارد که تحقق آن عزم ملی میطلبد.
علمی**1883**1440
انتهای پیام /*