معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی خبر داد؛
افزایش ظرفیتهای بندری ایران به 235 میلیون تن/ تبدیل بنادر دولتی به بنادر خصوصی
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - حسنزاده گفت: ظرفیت بنادر ایران پیش از انقلاب بسیار پایین بود، اما هم اکنون میزان ظرفیتهای بندری به ۲۳۵ میلیون تن افزایش یافته است.
تبسم مهر - حسنزاده گفت: ظرفیت بنادر ایران پیش از انقلاب بسیار پایین بود، اما هم اکنون میزان ظرفیتهای بندری به 235 میلیون تن افزایش یافته است.
محمد حسنزاده معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با بیان اینکه در 40 سال گذشته و پیش از انقلاب 60 تا 65 درصد از جابهجایی کالاها در بندر خرمشهر انجام میشد، گفت: هم زمان با آغاز جنگ تحمیلی دسترسی کشور به بندر خرمشهر به صورت کامل قطع شد و سازمان بنادر برای کمک به تجارت کشور اقدام به ساخت بنادر دیگر کرد.
وی با اشاره به اینکه این بندر به دلیل نیاز اساسی کشور به حوزه بندری در زمان جنگ عملیاتی شد، افزود: بزرگترین و توسعه یافتهترین بندر کشور بندر شهید رجایی است که فاز اول آن در سال 64 نهایی و بهره برداری کامل آن در سال گذشته انجام شد و امروزه به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید: هدفگذاری دستیابی به سهم 30درصدی ریل در بنادر/ بازنگری در دستور العمل سرمایه گذاری سازمان بنادر
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بسیاری از بنادر کشور دارای طرح توسعه هستند، گفت: هم اکنون 235 میلیون تن ظرفیت جابهجایی کالاها در تمام بنادر کشور ایجاد شده و تمام اقدامات بندری از جمله ترانزیت و ترانشیپ در این بنادر انجام و انواع کالاها و خدمات کشوری صادر و وارد میشود.
حسنزاده با بیان اینکه پیش از انقلاب مدیریت بنادر ایران مانند اکثر کشورهای دنیا دولتی بود و تمام تجهیزات متعلق به دولت بود،گفت: پیش از انقلاب تمام اپراتورها و کارکنان، وابسته به سازمان بودند و تمام مزیتهای بندری را از دولت دریافت میکردند، اما هم اکنون بسیاری از بنادر خصوصی شدند و تنها مجوز آنها از مراجع حکومتی صادر میشود.
وی اظهار کرد: با توجه به رویکرد دنیا بنادر به سمت بنادر ابزاری و صاحبخانهای پیشرفت کردهاند و بنادر ایران هم از این حوزه عقب نمانده است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره ارتقای نسل بنادر گفت: بنادر پیش از انقلاب و تا سالهای 1985 میلادی فقط اقدامات تخلیه و بارگیری را انجام میدادند، اما هم اکنون بسیاری از بنادر ما تبدیل به بنادری صنعتی و ارزش افزودهای شدهاند.
حسنزاده ادامه داد: بندر امام خمینی(ره)، بندر شهید رجایی و بندر امیر آباد در شمال ایران از جمله بنادری هستند که صنایع برای آنها جانمایی شده است.
وی یادآور کرد: هم اکنون بندر شهید رجایی به عنوان یک بندر ارزش افزودهای دارای دو هزار و 700 هکتار است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بندر امام خمینی(ره) و بندر شهید رجایی در جنوب کشور به عنوان شهرهای لجستیکی در کشور ثبت شدهاند و فعالیتهای استقرار صنایع و ارزش افزودهای لجستیکی در آن انجام میشود.
حسنزاده در پایان گفت:کشور ایران از جنبه بندری هیچ چیزی کمتر از کشورهای همجوار ندارد و ایران در حوزه عملیاتی بندری دارای تجهیزات و ظرفیتهای عملیاتی بسیار بالایی است.
انتهای پیام/
ثبت بندر شهید رجایی و چابهار به عنوان شهرهای لجستیکی