سازمان تامین اجتماعی:
هدفگذاری برای مدارس منهای خشونت
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- انتشار اخباری از شیوههای مختلف تنبیه در مدارس از جمله برخوردهای فیزیکی و خشن، توجه جدیتر به مساله خشونت زدایی همه جانبه از مدرسه را ضروری میسازد.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- انتشار اخباری از شیوههای مختلف تنبیه در مدارس از جمله برخوردهای فیزیکی و خشن، توجه جدیتر به مساله خشونت زدایی همه جانبه از مدرسه را ضروری میسازد.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهشهای خبری ایرنا، تنبیه بدنی، یکی رخدادهایی است که هر از چند گاه اخباری از آن در مدارس به گوش میرسد. این در حالی است که امروزه تنبیه بدنی دانش آموزان با نقدهای بسیاری همراه است و کارشناسان و روانشناسان بر ضرورت منع جدی این اتفاق در مدارس کشور تاکید دارند. به گفته برخی از آنان تنبیه همراه با خشونت با تبعات بسیاری در آینده همراه خواهد شد و در ایجاد روحیه پرخاشگرانه در دانش آموزان تاثیرگذار است.
اکثر رفتارهای پرخاشگرانه در بزرگسالی از خشونتی که در دوران کودکی تجربه شده نشات میگیرد. از طرفی شرایط مدرسه که خانه دوم کودکان و نوجوانان محسوب میشود تاثیر به سزایی در آینده و بزرگسالی آنها خواهد داشت. کودکی که مورد تنبیه بدنی قرار میگیرد در آینده فردی با عزت نفس پایین، پرخاشگر و افسرده خواهد شد. کودکان از طریق مشاهده و تقلید، مدلهای متفاوت رفتاری را یاد میگیرند و سپس آن را بروز میدهند. بنابراین معلم میتواند به عنوان یک الگو برای دانشآموزان، تعمیم دهنده خشونت در آنها باشد.
گاه این خشونتها از سوی مدیران، معاونان آموزشی و در بسیاری از موارد از سوی معلمان صورت میگیرد و گاه نیز نوع تنبیه تغییر میکند و از خشونت یک دانش آموز بر دانش آموز دیگر با خواستها و اصرارهای معلم تغییر میکند. به عنوان نمونه طی هفتههای گذشته اخباری از شکستن انگشتان دست دانش آموز همدانی به دست معلم، تنبیه دردناک دانش آموزان «چلگرد» استان چهارمحال و بختیاری تنها به دلیل 10 دقیقه تاخیر در هوای برفی یا اقدام معلم کوهرنگی منتشر شد که چوب را به دست دانش آموزان میدهد تا آن را بر کف دست وی بزنند و وی به آنان میگوید «هر کدام از شماها درس نخوانید، من باید تنبیه شوم».
شاید انگیزه این معلم کوهرنگی در وادار کردن دانشآموز به کتک زدن وی، تشویق دانش آموزان به درس خواندن یا شاید هم برای خلاص از عذاب وجدانی بوده که خود را مقصر وضعیت موجود دانسته، اما انگیزه این معلم هر چه بوده، کار وی مصداق ترویج خشونت در مدرسه به شمار میرود و از حیث اصول تربیتی مذموم است.
فیلم هایی از کلاس درسی منتشر شده که در یکی از آنها معلم شاگردانش را رو به روی هم قرار میدهد و آنها را مجبور میکند به یکدیگر فحاشی کنند و در مدرسه دیگر معاون تربیتی موی بیرون مانده از مقنعه دختران ابتدایی را با قیچی کوتاه میکند.
در کلاسی معلم سیلی به صورت دانش آموز میزند و در کلاسی دیگر دانش آموز را با خشونت کلامی مجبور به نشستن روی کف کثیف کلاس میکند. محتوای همه داستانها هم یک جور است.
چرخه خشونت در مدارس در حالی از معلم به دانشآموز و از دانشآموز به معلم تغییر میکند که براساس قوانین آموزش و پرورش سالها است تنبیه اینچنین در مدارس ممنوع شده است. بر اساس آییننامه انضباطی مدارس، هرگونه تنبیه، توهین و تعیین تکالیف اضافی برای دانشآموزان غیرقانونی است. به عبارت دیگر مطابق ماده 77 آییننامه انضباطی مدارس، «اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است» اما برای برخورد با تخلفات احتمالی دانشآموزان، قانون سلسله مراتبی را بر اساس اصول تربیتی تعیین کرده است که برای تنبیه دانشآموزان باید به آن توجه شود.
همچنین، ضرورت بررسی وضعیت روحی و روانی معلمان مورد تاکید قرار گرفته و با توجه به اینکه معلمان در طول خدمت خود دورههای گوناگونی از زندگی کاری و شخصی را میگذرانند پیشنهاد بر این شد تا توجه و گزینش معلمان به شکل متناوب و دوره ای صورت گیرد و سلامت روحی آنها بررسی مجدد شود.
در این پیوند و چندی پیش، «میرحمایت میرزاده» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی رسانه ای اعلام داشت: در هیچ دستگاهی به اندازه آموزش و پرورش نظارت بر عملکرد کارمندان این دستگاه وجود ندارد. در طول خدمت معلمین، نظارت بر عملکرد آنها وجود دارد و این کار از سوی بازرسان آموزش و پرورش انجام میشود.
همچنین «رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش به تازگی از تلاش برای تدوین طرحی به نام خشونت زدایی همه جانبه از مدارس خبر داد. به گفته وی موضوعاتی که این روزها در فضای مجازی خصوصا مطرح میشود و شامل تنبیه دانش آموزان یا برخورد با یک معلم توسط اولیا است، جنبههای متفاوتی دارد. ما در حال حاضر دنبال این هستیم که در شیوههای یادگیری مداخله کنیم و این حوزه را منعطف کنیم که در این مسیر گامهای موثری برداشته شده است. در ادامه باید به دنبال یک نگاه همه جانبه در مدارس متمرکز بر مسائل و عناصر روانی، اجتماعی باشیم.
وی ادامه داد: مهارتهای اجتماعی و روانی خود یکی از عوامل اثر گذار بر یادگیری است و از همین رو برای ما توجه به آن اهمیت دارد. تصور من این است که باید یک نگاه همه جانبه روی بحث خشونت زدایی از مدارس داشته باشیم. نمیتوان در این مسیر تنها روی دانش آموزان و یا معلمان تمرکز کرد. وقتی از خشونت صحبت میکنیم هم از خشونت کلامی سخن میگوییم و هم از خشونت غیرکلامی. هر دو شکل این خشونت شیوههای متفاوتی دارد. خشونت همسالان نسبت به همسالان، خشونت معلم نسبت به دانش آموز و بر عکس، خشونت معلمان نسبت به یکدیگر در فضای مدرسه، خشونت مدیر نسبت به کادر مدرسه، خشونت والدین نسبت به معلم و بر عکس، همه شکل هایی از خشونتهای شناخته شده موجود است. ممکن است نسبت به نشانگرهای برخی از این مولفهها شناخت نداشته باشیم. اکثر خشونت هایی را که بعضا شاهد هستیم از نوع تنبیههای فیزیکی است اما آسیب رسانی خشونت کلامی بسیار بیشتر و البته پنهانتر است.
وی درباره طرحی که این معاونت در بحث خشونت زدایی در مدارس دنبال میکند، بیان داشت: ما به دنبال الگویی هستیم که توانمند سازی و آگاهی بخشی را در این بحث میان ذی نفعان نظام آموزشی بالا ببریم. خشونت زدایی همه جانبه در مدارس به این معناست که باید بتوانیم آگاهی و آموزشهای لازم را به معلمان، مدیر، دانش آموزان و اولیا بدهیم و آنها را بر این مسائل حساس کنیم.
حکیم زاده درباره اینکه این طرح در حال حاضر در چه مرحله ای است، اظهار کرد: ما این روزها درگیر به سرانجام رساندن طرح بازی و یادگیری هستیم که قرار است در 10 استان و در هر استان در 100 مدرسه اجرایی شود. از این طرح که فارغ شدیم سراغ تدوین نهایی طرح خشونت زدایی همه جانبه از مدارس میرویم.
در خصوص عوامل عوامل موثر بر خشونت معلمان بر دانش آموزان میتوان به مواردی نظیر تراکم زیاد دانش آموزان، فقدان زمینههای انگیزش تحصیلی در تعداد قابل توجهی از دانش آموزن به دلیل پایین آمدن منزلت کسب دانش و معرفت در جامعه، وجود تنوع مشکلات رفتاری و ارتباطی در بسیاری از دانش آموزان، گسترده بودن انتظارات حرفه ای و اداری از معلمان، مشخص نبودن فلسفه آموزش و پرورش در نظام آموزشی به صورت صریح و راهبردی، افول اقتدار حرفه ای شغل معلمی در جامعه، سست شدن جایگاه شغل معلمی در جامعه، کاهش ظرفیتهای انگیزش شغلی در معلمان به دلیل مشکلات متعدد، ضعیف بودن نظام آموزشهای حرفه ای ضمن خدمت در آموزش و پرورش و بسیاری از مشکلات مختلف اشاره کرد که میتواند شرایط نامناسبی را در مدارس در گستره زمانی آینده ایجاد کنند که یکی از نمودهای چنین معضلی، افزایش خشونت در مدارس است.
از سویی رفتار معلم به عنوان یک انسان تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی است که متاسفانه جامعه فرهنگیان ایران در شرایط کنونی از جایگاه اجتماعی و اقتصادی مناسبی در مقایسه با بسیاری از مشاغل دولتی برخوردار نبوده و وجود چنین شرایط نامناسب مرتبط با مسایل اجتماعی و اقتصادی – معیشتی، توانسته وضعیت ناخوشایندی را در این گروه حرفه ای ایجاد کند. همچنین معلمان ما در تربیت معلم با کلاسهای ضمن خدمت، دوره ای را تحت عنوان مدیریت کلاس سپری نمیکنند و روشهای تربیتی مواجهه با دانش آموزان را نمیدانند. این یک خلا جدی است که باید مسوولان در نظر بگیرند. همچنین مراکز تربیت معلم معمولا از عهده تربیت معلمانی که دارای توانایی علمی، انواع مهارتها و آمادگی لازم برای تدریس و مدیریت کلاس درس و آگاهی نسبت به مواد درسی و اوضاع و احوال دانش آموزان باشند، برنمی آیند. حاکمیت الگوی نظام بسته مبتنی بر محرک – پاسخ نقص نظام آموزشی است که سبب میشود نظام آموزشی نتواند نیروی انسانی کارآمد را پرورش دهد.
پژوهش**م.ا**9279
انتهای پیام /*