یک عضو شورای شهر تهران عنوان کرد:
شهرداری 10 هزار تومان یارانه بلیط مترو میپردازد
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در حال حاضر شهرداری بالغ بر ۱۰ هزار تومان یارانه بلیط مترو را میپردازد.
تبسم مهر - رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در حال حاضر شهرداری بالغ بر 10 هزار تومان یارانه بلیط مترو را میپردازد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، سید محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا با بیان این که حمل و نقل عمومی همواره در اولویت مدیریت شهری بوده و همانطور که به استحضار شهروندان رسید در برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز تاکید و توجه ویژه ای به این مهم شده است گفت: تلاش ما بر این است که سهم جابجایی شهروندان از مترو و اتوبوس بالغ بر 50 درصد شود یعنی 30 درصد مترو و 20 درصد اتوبوسرانی که اگر به این نصاب برسیم کار بزرگی توانسته ایم انجام دهیم.
به گفته میرلوحی آنچه مورد اهمیت است گران تمام شدن بهای بلیط برای مدیریت شهری است. وقتی من صحبت از بهای 10 هزار تومان برای بلیط مترو کردم امروز شهردار تهران اعلام میکند که بهای بلیط مترو 11 هزار تومان است حال آنکه متوسط نرخ بلیط و آنچه از مردم دریافت میشود بالغ بر 700 تومان میشود که حتی در فاصله بین دو ایستگاه این رقم تا 340 تومان هم کاهش مییابد. به بیانی شهرداری تهران در حال حاضر 10 هزار تومان یارانه برای بلیط مترو میپردازد و این در شرایطی است که دولت سهم خود در این زمینه را نپرداخته است.
رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبق قانون، یک سوم بهای بلیط را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را مردم باید پرداخت کنند حال آنکه دولت سهم خود را نپرداخته و مردم هم بر اساس بهای واقعی بلیط سهم خود را نمیپردازند و لذا شهرداری یارانه فراوان در این بخش میپردازد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بر اساس قانون دولت میبایست از طریق پیش بینی فاینانس، اوراق قرضه و موارد اینچنینی 50 درصد خرید واگن، بخش عمران حمل و نقل از قبیل ساخت تونل و ریل گذاری و نیز فراهم آوردن تجهیزات را متقبل شود اما از دوره آقای احمدی نژاد این مهم میسر و محقق نشده است.
میرلوحی گفت: هر چند که شرایط رو به بهبود است و برای اولین بار با دریافت 1600 میلیارد تومان از طرف دولت بخشی از طلبهای شهرداری پرداخت شود که در همین راستا 2500 میلیارد تومان دیگر هم آماده نهایی شدن است. اما همچنان در تامین بهای بلیط با مشکل مواجه هستیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تمامی این مسایل مبین این امر است که شهرداری در پرداخت بهای بلیط مترو و اتوبوس تنها است و این در حالی است که ما نمیخواهیم در شرایط حاضر فشاری بر مردم وارد شود که اگر قرار بر پرداخت یک سوم سهم مردم بود میبایست 3700 تومان بهای بلیط برای شهروندان تعیین میشد.
میر لوحی در ادامه گفت: یکی از پیشنهاد این است که افزایش بهای بلیط حمل و نقل عمومی برای سال آینده به اندازه تورم باشد اما تلاش ما بر این است که افزایش بهای بلیط ناوگان به گونه ای باشد که در شرایط اقتصادی حاضر فشاری بر مردم وارد نشود.
رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا در پایان سخنان خود تاکید کرد: به رغم تلاش مدیریت شهری در سال گذشته در راستای کاهش سرفاصله قطارها در مترو شاهد این بودیم که افزایش تعداد مسافران اتفاق نیافتاد و این نشان میدهد که باید تصمیماتی جدید در خیابانها اعمال شود. این قابل توجه کسانی است که میگویند اول مترو را توسعه دهیم بعد اقدامات بازدارنده در محدودیت تردد خودروهای شخصی ایجاد کنیم. لذا به رغم تلاش ما در جهت کاهش سرفاصله قطارها افزایش مسافر در مترو نداشتیم و این مهم نیازمند تدابیر جدید میباشد.