معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
نقوش سیستان و بلوچستان نشان از طبیعت سخت اما سرشار از کیمیای خلاقیت است
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در خطوط شکسته و مستقیم نقوش سیستان و بلوچستان، با رنگهای گرم و صمیمی، نشانهایی از طبیعتی سخت و دشوار اما سرشار از کیمیای خلاقیت وجود دارد.
تبسم مهر - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در خطوط شکسته و مستقیم نقوش سیستان و بلوچستان، با رنگهای گرم و صمیمی، نشانهایی از طبیعتی سخت و دشوار اما سرشار از کیمیای خلاقیت وجود دارد.
به گزارش خبرنگار گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه بخش بینالملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی جنتی، وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار، نمایندگان مجلس، هنرمندان و طراحان روز یکشنبه 28 بهمن ماه در چابهار برگزار شد.
در این مراسم، سید محمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حادثه تروریستی چند روز گذشته در منطقه سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت و ابراز داشت: ما غمهای بزرگ را سرمایه کارهای بزرگ میکنیم؛ تاریخ عزتمند کشور ما سرشار از این دلاوریها و سلحشوریها است و از خون جوانان وطن در این خاک لاله دمیده.
وی با اشاره به چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: انقلابی که برای استقلال، عزت و آزادی شکل گرفت و بالید و امروز در آغازین روزهای دهه پنجاه امیدواریم که با استمرار و همدلی بتوانیم آیندهای روشنتر و باشکوهتر بسازیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چابهار امروز، میزبان آیین اختتام بخش بینالملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر است گفت: ما در کنار یکدیگریم تا در این ضیافت که به اهتمام منطقه آزاد چابهار، طراحان خارجی و داخلی که از 19 کشور برای این رویداد خجسته حضور به هم رساندهاند، با هم از دریچه نغز طرح و نقش و رنگ به ضیافت دیگری برویم و به مهمانی تاریخ به گردهمایی جغرافیا، به مجلس هنر و خلاقیت، به جمع هنرمندانی که به جادوی جمال، این فراخنا را در طرحی و در گرهی جای میدهند.
رئیس کارگروه مدو لباس بااشاره به اینکه هنر دریچه روح است، گفت: اگر هنر دریچه و آیینه است که هست، از ورای نمادها و نشانهها سخن میگوید، چه فرق میکند که از چابهار باشد یا ایرانشهر و سراوان یا کاشان و نائین و کرمان که هر کدام یک سینه سخن دارند.
وی ادامه داد: حتی آنگاه که تاریخ خاموشی گزیده و سرآغاز داستان سوزن دوزی را نمیگوید و میتوان اشکال شبیه را، در نقوش هزارههای پنجم و ششم قبل از میلاد بر سفالینهها سراغ گرفت و سیر آن را پی گرفت تا کتیبههای ساسانی و دوران اسلامی رسید؛که آوردهاند مردمان این سامان چالاک، قوی و رشید بودند و زنان نستوهاش اگر فراغتی مییافتند، از مسئولیت سنگین تدبیر زندگی به رشتههای نازک رنگین و دستی نقش آفرین، پارچه ساده را بهشت رنگ و نگار میکردند.
حسینی با بیان اینکه زنان این سرزمین به سنت نقاشان ایران در طبیعت خیره میشدند و آنگاه که تصویر گل و پرنده در ذهنشان جان میگرفت، چشم میبستند از خانه خاطر، نقش دگرگون میآفریندند. گل سهر، کتار پادک، گل تک و هزار نقش دیگر همه در کارخانه ضمیر توانای ایشان از هر نقش و غبار ساده میشد و بر پارچه قرار میگرفت، ادامه داد: در خطوط شکسته و مستقیم نقوش سیستان و بلوچستان، با رنگهای گرم و صمیمی، نشانهاست از طبیعتی سخت و دشوار اما سرشار از کیمیای خلاقیت وجود دارد.
به گفته معاون هنری وزارت ارشاد این کیمیایی است که توانسته مرزهای دوران را بپیماید و با استمرار به نسلهای بعد ارمغانی یگانه ارائه دهد.
وی استمرار سنت بدون نوآوری امری محال دانست و گفت: شگفت اینکه در جان تمامی هنرهای سنتمند کشور ما، نوآوری رک رکین است و همین نوشدن در عین اصیل ماندن رمز ماندگاری و در عین حال استمرار فرهنگی ماست.
حسینی یادآور شد: کم نیستند کشورهایی که حتی متون مشهور پنج قرن قبلشان را امروزیان نمیتوانند دریابند اما هنوز و همچنان از پس هزارهای، ما با شاهنامه سرمست میشویم و هم پس از هشتصد سال شعر سعدی به وجدمان میآورد. این استمرار حاصل سنت نو شدن و نو شدن سنت است.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برقرار ارتباط بین بخشهای مختلف مد و لباس را از تبعات جشنواره دانست و گفت: بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، پیامی ارزشمند دارد و حکایتی بدون تکدر تکرار، و آن اینکه برای برآمدن در عرصه جهانی و برای سخن گفتن به زبان و به سبک خود باید به گفتگو بنشینیم، گفتگو میان طراحان، گفتگو با صنعتگران، گفتگوی متخصصان داخلی و خارجی و استفاده از آموزهها و داشتههای فرهنگی و آموختن دستاوردهای نوین.
حسینی خاطرنشان کرد: جشنواره چابهار فرصت مغتنم و کانون این گفتگو میتواند باشد و مجالی برای نوآوری در عین اصالت که تداوم آن در گرو اهتمام همه ماست. اهتمام برای تشکیل کارگاهها و صنایع مرتبط، برای توسعه بازار و کسب و کار، توسعه آموزش و مستندنگاری اصالتها و ایجاد موزهای برای نشان دادن توانمندیها.
در این دوره از جشنواره کشورهایی چون: فرانسه، اسپانیا، سنگاپور، تونس، چین، قزاقستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، لبنان و اندونزی حضور داشتند.
انتهای پیام/