بزرگنمایی:
رئیس هیات مدیره نخستین اپراتور خصوصی پست ایران میگوید درصورتیکه دولت از ما حمایت کند، میتوان از فرصت ایجاد شده برای توسعه سرویسهای شرکتهای پستی (courier) استفاده کرد.
به گزارش بازرگانی تبسم مهر، مهرداد فاخر رئیس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران درخصوص تحریم ها و تبعات ناشی از خروج شرکتهای بینالمللی پستی از ایران، با اشاره به اینکه عدم ثبات بازار، نوسانات نرخ ارز و محدودیت های مبادلات بینالمللی، معضلات زیادی را در چند ماه اخیر برای صنعت پست ایجاد کرده، گفت:« با آغاز تحریمها که منجر به خروج شرکتهای بینالمللی از ایران شد، این مشکلات بیشتر شده و اگرچه شرکتهای کوریر سرویس و شرکتهای پست داخلی، اکنون این خدمات را تا حدودی پوشش می دهند اما این پوشش برای نیاز فعلی کشور نه تنها کافی نیست بلکه برخی در حال سو استفاده از این فضا هستند و این وضعیت برای بازار و صنعت پست ایجاد التهاب میکند.»
وی با تاکید بر اینکه با خروج شرکتهای بینالمللی از ایران، ممکن است برای کوریرها و شرکتهای پستی ایرانی که به صورت بینالمللی سرویسدهی میکنند، فرصتی به وجود بیاید تا فقط بخشی از فرآیند این سرویسها را ارائه دهند، ولی مطمئنا بدون چالش نخواهد بود، گفت: «واقعیت این است که در حال حاضر این خدمات را همه شرکتهای پستی و کوریری داخلی نمیتوانند به نحو احسن انجام دهند. لذا این تحریمها شاید فرصتی باشد برای شرکتهای کوریر سرویس که بتوانند تنها قسمتی از بازار را به دست بگیرند ولی این به خودی خود یک چالش بزرگ برای اپراتور است چرا که اپراتور باید در بخش بینالملل این برنامه را یکی از اولویتهای خود قرار دهد تا با اجرایی شدن آن بتواند زیرساخت، شبکه و درگاههای لازم برای شرکتهای کوریری و پستی را به وجود بیاورد تا این شرکت ها بتوانند با توجه به خروج شرکتهای بینالمللی از ایران، سرویس نهایی را با همان کیفیت و قیمتهای مناسب به مردم ارائه دهند.»
رئیس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران با تاکید بر اینکه تحقق این هدف نیازمند حمایتهای همه جانبه دولت است، افزود: «درحال حاضر ما با چالش بزرگی مواجه هستیم و آن چالش این است که دولت آنطور که باید، این صنعت را حمایت نمیکند و متاسفانه در حمایتهایی هم که صورت میگیرد، یکپارچگی لازم وجود ندارد. البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نوع خود، کمکهایی کرده ولی کافی نیست.»
وی در پاسخ به این پرسش که اپراتور اول بخش خصوصی در جهت بهبود کیفیت سرویسهای پستی و ایجاد سرویسهای جدید چه اقداماتی انجام داده؟ یادآور شد: «هنوز موافقت نامه اپراتورها با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکمیل نشده و بر اساس آنچه که در گفتگوی خبری معاون پستی سازمان آمده است، قرار است این موافقت نامه ها تا ماه آینده تکمیل و اجرایی شود، اما درمجموع، اپراتور می تواند 4 اقدام اصلی از جمله بازارسازی و توسعه بازار صنعت پست، ایجاد زیرساخت، ارتقاء خدماتی که از طریق شرکت های پستی زیرمجموعه به صورت بالقوه ارائه می شود و طراحی و پیاده سازی خدمات جدید پستی را انجام دهد. ان شالله پس از اینکه موافقتنامه در ماه آینده قطعی شد، مدیرعامل اپراتور اول از این خدمات رونمایی خواهد کرد.»
فاخر در رابطه با الزامات پروانه اپراتور خصوصی پست ایران و برنامههای تیپاکس خاطرنشان کرد: «اپراتور اول و تیپاکس دو سازمان مستقل از هم و مجزا هستند. تیپاکس به عنوان یک شرکت کوریر سرویس کار خودش را ادامه می دهد در حالیکه اپراتور اول پستی یک چتر حمایتی برای شرکت های کوریری و پستی عضو شبکه این اپراتور است و عملیاتش را از طریق شرکت های عضو این شبکه انجام میدهد.»
وی با اشاره به اینکه هر شرکتی که بخواهد در سطح بین المللی خدماتی ارائه دهد نیاز به حمایت های دولت دارد، گفت: «به عنوان مثال شرکت دی اچ ال اگر حمایت های دولت آلمان را نداشت، نمیتوانست تا این اندازه گسترده شود، ما نیز از آنجا که اعتقاد داریم این صنعت متعلق به ایرانیان است و هزاران سال پیش توسط ایرانیان پایه گذاری شده، اگر می خواهیم شرکت های کوریر سرویس و پستیمان را به عنوان بازیگران اصلی منطقه معرفی کنیم، نیازمند حمایتهای اینچنینی هستیم.»
صاحبنظر و چهره ماندگار صنعت پست کشور همچنین گفت: «مطمئن هستم که درصورت حمایت دولت از اپراتورهای خصوصی پستی برای ایجاد زیرساخت، شبکه و درگاه، شرکتهای کوریری و پستی ایرانی خواهند توانست از پس بازار بر آیند و مشکلات کمتری خواهیم داشت ولی تا به آن کیفیت و خدماتی که مردم ایران لایق آن هستند برسیم، نیازمند یکپارچگی و استمرار در این حمایت و کمکهای دولت هستیم.»