سهم 6 درصدی تجارت دریایی منطقه در بندر شهید رجایی/ فاصله بسیار زیاد ایران با سند چشمانداز کشور
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - نماینده مجلس گفت: بندر کوچک امارات ۶۰ درصد تجارت و بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کشور تنها ۶ درصد تجارت دریایی منطقه را بر عهده دارد.
تبسم مهر - نماینده مجلس گفت: بندر کوچک امارات 60 درصد تجارت و بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کشور تنها 6 درصد تجارت دریایی منطقه را بر عهده دارد.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدرضا رضاییکوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بیست و ششمین همایش ارگانهای دریایی که هم اکنون در تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه همفکری در برگزاری چنین همایشهایی باعث رفع مشکلات بخش دریایی میشود، گفت: باید با برگزاری چنین همایشهایی سعی در بررسی چالشهای دریایی و پیدا کردن راهکاریی برای حل مشکلات این بخش باشیم.
وی ادامه داد: بر اساس سند چشمانداز کشور که در سال 1384 به تصویب رسید ایران باید جزو قدرتمندترین کشورها و قطب اول منطقه باشد، اما امروز در سال 1397 هنوز به این قدرت و قطب اول اقتصادی در منطقه نرسیدهایم و انتظار داریم 60 درصد شاخصهایی که به عنوان قدرتهای برتر منطقه محسوب میشود در آیندهای نزدیک به دست آوریم.
رضایی کوچی افزود: هنوز با 60 درصد انتظارات رسیدن به قطب اول منطقه فاصله بسیار زیادی داریم و باید بتوانیم با همکاری تمام دستگاهها از جمله بخش خصوصی به این شعار و هدف دست یابیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا افق 1404، 40 درصد زمان باقی مانده و انتظاری که ما از ارزیابی خودمان داشتهایم انتظار خوبی نبوده و باید نقص کار را پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان با وجود آنکه دریا ندارند، اما در این بخش به موفقیتهای بسیار زیادی دست یافتهاند، اما ما در 4 بخش دریایی، هوایی، ریلی و جادهای افتخارات قابل قبولی نداشتهایم.
رضاییکوچی با بیان اینکه ایران به عنوان تنها کشوری که به دریای شمال و دریای جنوب دسترسی دارد، گفت: 400 میلیون جمعیت بازارهای هدف در اطراف ما سکونت دارند و ما با وجود چنین جمعیتی میتوانیم شرایط بسیار ویژهای را در کریدور جهانی به دست آوریم، اما در این بخش عقب ماندهایم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ایران به لحاظ جایگاهی که دارد جزو 5 کشور اول دنیا محسوب میشود و 50 درصد از ذخایر نفتی جهان، سالانه 40 هزار فروند شناور و 30 درصد تجارت جهانی از آبراه تنگه هرمز انجام میشود و این در حالی است که 56 درصد از سواحل خلیج فارس به ایران تعلق دارد، اما به دلیل نداشتن مدیریت صحیح نتوانستهایم از این موقعیت استفاده کنیم.
وی توضیح داد: 5 هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی داریم و ما میتوانیم از طریق تنگه هرمز و چابهار با همه کشورهای دنیا مرز مشترک داشته باشیم، اما متأسفانه به این بخش کم توجهی شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین ناوگان نفتکش منطقه را در اختیار داریم، گفت: 11 بندر اصلی در ایران وجود دارد که تنها از 20 درصد ظرفیت آنها استفاده میشود و 80 درصد آنها بدون استفاده باقی مانده است و ما باید با استفاده از اقدامات برنامهریزی شده از این ظرفیتها استفاده کنیم.
رضایی کوچی گفت: کمتر از 2 درصد از سواحل ایران احیا شده و 98 درصد سواحل رها شده است این در حالی است که ایران بیشترین عمق دریا را در خود جای داده و ما با استفاده از پالایشگاههایی که در اختیار داریم، میتوانیم سوخت تمام کشتیها را تولید کنیم، اما به این بخش هم بیتوجهی شده است.
وی ادامه داد: کشور کوچک امارات با استفاده از توانمندیهای خود توانسته است به موقعیت ویژهای دست یابد به طوری که هماکنون 60 درصد از عملیات بندری از بندر کوچک جبلعلی انجام میشود، اما بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کشور سهم 6 درصدی از جابهجاییهای کالا را دارد نباید تمامی این کم کاریها را به گردن تحریمها و آمریکاییها بندازیم بلکه سوءمدیریت و مدیریت ضعیف در این عقب ماندگیها نقش بسیار مؤثری دارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ایراد عقبماندگیها در ساختارهای سازمانی است که باید بتوانیم آن را اصلاح کنیم.
رضاییکوچی با بیان اینکه تحریمها در کم کاریهای ما اثر داشته است، افزود: باید با استفاده از کمکهای بخش خصوصی و نیروهای انسانی متخصص بتوانیم تا افق 1404 به قطب اول منطقه تبدیل شویم.
وی به تضاد منافعی برخی از دستگاههای دریایی و بندری اشاره کرد و گفت: برخی از دستگاهها از جمله شیلات، محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی و سایر دستگاهها به دلیل برخی از تضادها در منافع خود باعث متوقف شدن برنامهها میشود بنابراین باید با ایجاد یک دستگاه هماهنگکننده بتوانیم در حوزه دریا و بندر عدالت را برقرار کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: امروزه مرفهترین مردم دنیا در شهرهای کنار دریا و بندر زندگی میکنند، اما متأسفانه در ایران به دلیل عدم برنامهریزی صحیح فقیرترین مردم در شهرهای کنار ساحل هستند بنابراین باید با ایجاد یک ساختار قدرتمند و دستگاه واحد بتوانیم مشکلات این بخش را برطرف کنیم.
رضاییکوچی گفت: تمام نمایندگان مجلس و کمیسیون عمران هر قانونی که برای اصلاح در ساختار مدیریتی بنادر و دریا لازم است را به تصویب میرساند و همکاریهای لازم را در این حوزه انجام میدهد.
انتهای پیام/