یک سال پس از سقوط هواپیمای تهران یاسوج
ترسها و درسهای یک سقوط
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - یاسوج- ایرنا- ساعت ۹:۳۴دقیقه صبح ۲۹ بهمن ۹۶ هواپیمای تهران-یاسوج در آسمان از رادار محو شد. نه جرات اعلام سقوط بود و نه در رادار چیزی مشخص بود ،تمامی قلههای دنا را بالا رفتند و تمامی درهها را رصد کردند، برای یک نشانه. نبود که نبود.
تبسم مهر - یاسوج- ایرنا- ساعت 9:34دقیقه صبح 29 بهمن 96 هواپیمای تهران-یاسوج در آسمان از رادار محو شد. نه جرات اعلام سقوط بود و نه در رادار چیزی مشخص بود ،تمامی قلههای دنا را بالا رفتند و تمامی درهها را رصد کردند، برای یک نشانه. نبود که نبود.
به گزارش ایرنا، انگار هواپیما با 66 سرنشینش رفته باشد زیر زمین، شاید هم آسمان.90 کیلومتر خط راس با 30 کیلومتر عرض رشته کوه دنا، هرچه بود قله بود و هواپیما پیدا نمیشد.
برخلاف همه روزهایی که با کوچکترین ابری، پرواز یاسوج تهران لغو میشد این بار با اینکه از شب گذشته هواشناسی برای استان پیش بینی بارندگی و هشدار ابرهای خطر آفرین برای پرواز(CB) داده بود، پرواز لغو نشد و 66 مسافر به پرواز یاسوج رسیدند.
همه چیز خوب پیش رفت . هواپیما بالای کوه دنا و به 14 مایلی فرودگاه یاسوج رسید. خلبان اجازه کاهش ارتفاع خواست و به او اجازه داده شد. و این آخرین ارتباط خلبان با فرودگاه بود.بعد هم از صفحه رادار محو شد. یک دقیقه و 24 ثانیه بعد صدایی مانند برخورد و یا سقوط و دیگر هیچ.
اما در همان ساعت حوالی 9:30 تا 9:40 دقیقه که خبر پیچید اهالی روستایی در نزدیکی پادنا گفتند هواپیمایی را در حال پرواز در ارتفاع بسیار پایین دیده اند.
حاضران در نزدیکی محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج، هم گفتند طوفان شدیدی در حال وزیدن بوده و آنقدر صدای باد زیاد بوده که کسی صدای انفجار یا سقوط نشنیده است.
دانشآموزان یکی از مدارس روستای «بارند» که نزدیک کوههای تُلمحمد پادنا است، هواپیمایی را در حال پرواز در ارتفاع بسیار پایین دیدهاند.
**و سقوط قطعی شد
با این حال مردم محلی احتمال زیاد میدادند که هواپیما در اطراف روستای سرباز و خفر سقوط کرده باشد.تمامی مردم این مناطق برای یافتن لاشه هواپیما، به اطراف شهرها و روستاها رفتند و جست و جو شروع شد و از اینجا سقوط هواپیما قطعی شد.
همزمان با این حادثه ، باران و مه و برف همه جا را گرفت. از یاسوج تا کوههای دنا مه آلود شد. دید افقی به کمتر از 500 متر کاهش یافت.
در محل حادثه کولاک شدید گزارش شد تا جایی که امکان پرواز برای بالگردهای امدادی غیر ممکن شد.بدتر آنکه در بالاترین نقطه دنا این اتفاق رخ داد. محل سقوط هواپیما در ارتفاع 3800 تا 4200 متری دنا بود که در برف و کولاک تنها یخ نوردان و صخره نوردان حرفه ای امکان صعود به صخرههای برفی را داشتند.
اما بلافاصله ستاد بحران استان در فرودگاه یاسوج، شورای تامین در استانداری کهگیلویه و بویراحمد تشکیل جلسه دادند. 15 گروه امدادی از استان به منطقه اعزام شدند.
کوهنوردان و صخره نوردان استان در ستاد بحران حاضر شدند و درخواست اعزام دادند اما ساعتها طول کشید تا تعدادی بیسیم در اختیار آنها قرار گیرد.
**شیوع شایعه
بافت استان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر درهم تنیده است که این حادثه همه را به هم وصل میکند و همه داغدار شدند. از اینجا بی نظمیهای استان نیز خود را نشان میدهد.شایعات آنقدر زیاد شد که هر کس از منبعی خبری را بیرون میداد.
تا جایی که مدیر جوان فرودگاه یاسوج با شانههای افتاده گلایه کرد که همه خبرها را باید مدیرکل بحران اعلام کند. محسنیان و همکارانش غمگین بودند زیرا یک هفته قبل از سقوط او و همکارانش خبر بهره برداری تطویل باند فرودگاه یاسوج را داده بودند. و این بدان معنا بود که هواپیماهای بزرگتری هم میتوانند در فرودگاه یاسوج بنشینند و این افتتاحیه تلخی برای فرودگاه یاسوج بود.
ساعتها گذشت و گذشت خبری از هواپیما و 66 سرنشین آن نشد. اما بعد خبر رسید که از طریق موبایل یکی از مسافران که روشن بوده و ردیابی شده محل سقوط هواپیما مشخص شده و از طریق GPS در حال یافتن محل حدودی سقوط هواپیما هستند.
اما این کورسوی امید هم زمانی خاموش شد که معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان گفت که در محلی که تصور میشد سیگنالهای تلفن همراه از آن ارسال میشود نشانهای یافت نشد.
**49 ساعت بعد
49 ساعت بعد نشانه هایی از هواپیمای ای تی آر 72 درقله نول شمالی و پازن پیر در ارتفاع 4200 متری کوه دنا پیدا شد. گفتند از آن هواپیمای 66 نفره ،فقط لوگوی آسمانش مانده و خودش تکه تکه شده است.
تنها خدا میداند در این 49 ساعت چه بر مردم این استان و استانهای درگیر حادثه گذشت هر کس یک گوشی داشت خود را به سمیرم و پادنا رساند و خبر فرستاد.
خبرهایی ضد و نقیضی فرستادند که گاه نور امید در دل بازماندگان زنده کرد و گاه حتی آنها را از رسیدن به پیکر عزیزانشان نا امید کرد.
از سوی دیگر تیمهای امدادی از هلال احمر گرفته تا سپاه ،ارتش، فرمانداری، اورژانس ،آتش نشانی، استانداران، معاونان ، چهار استان و مسئولان کشوری و برخی وزرا هر کس خود اقدام به اطلاع رسانی کرد.
با اینکه گفته میشد وزارت کشور تاکید دارد همه اخبار از درگاه این وزارتخانه و از طریق استانداران به عنوان نمایندگان دولت به اطلاع مردم برسد .
**سه روز عزای عمومی در استان
در استان کهگیلویه و بویراحمد سه روز عزای عمومی اعلام شد.مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور ، مسئولان استانی و کشوری پیامهای تسلیت فرستادند.
شب دوم نمایندگان استان کهگیلویه وبویراحمد به همراه دکتر وکیلی نماینده مردم تهران از فرزندان این استان و نماینده سمیرم در دنا کوه حاضر شدند.
جایی که گفته میشد از کمترین امکانات محرومند اما مردم با روی گشاده درهای خانه خود را به روی داغ دیدگان و نیروهای امدادی باز کردند تا بار دیگر نشان دهند که همدلی واقعی به شعار و حرف و عکس یادگاری نیست.
اما در این شرایط یکی از مسائلی که عنوان شد این بود که اینکه هواپیمایی آسمان مربوط به وزارت رفاه است. هواپیمایی آسمان سال گذشته از انجام پرواز در این استان امتناع کرده بود زیرا به نظر آنها حضور در این استان برای هواپیمایی ضررده بوده و بعد هم استانداری با پا درمیانی و تقبل ضرر و زیان پروازها دوباره فرودگاه را راه انداخت .
اما پس از پیدا شدن لاشه هواپیما این سوال مطرح بود که چه اتفاقی برای هواپیما رخ داده که در ارتفاع پایین پرواز کرده آنچنان که به قله برخورد کرده است؟ برخی آن را متوجه ایراد فنی هواپیما میدانستند و برخی هم فرودگاه ، خلبان ، آب و هوا ، مسیر و سایر عوامل را در حادثه موثر میدانستند.
**فرودگاه یاسوج بد نیست ، خاص است
مدیر عامل شرکت فرودگاههای و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه یاسوج را فرودگاهی خاص در کشور برشمرد و گفت: فرودگاه بد یا خوب نداریم بلکه فرودگاهها یا خاص هستند یا فرودگاهی معمولی که فرودگاه یاسوج از جمله فرودگاههای خاص کشور محسوب میشود.
رحمت الله مه آبادی به تلاش برای بهبود شرایط فرودگاه یاسوج در سه سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: سرمایه گذاری سنگینی در این مدت در فرودگاه یاسوج انجام شده و حداکثر کاری که میشد برای این نوع فرودگاه انجام داد در فرودگاه یاسوج انجام شده است.
مه آبادی با بیان اینکه پروژههای اجرایی در فرودگاه یاسوج بهره برداری آزمایشی شده بودند، ادامه داد: سازمان ایکائو 56 روز بعد از فعال سازی سامانهها اعلام تنفس میکند تا همه برای این تغییرات خود را آماده کنند.
**رادار برای فرودگاه یاسوج الزامی نیست
مدیر عامل شرکت فرودگاههای و ناوبری هوایی ایران در ادامه در باره ضرورت وجود رادار در فرودگاه یاسوج نیز گفت: آنچه ایمنی را بوجود میآورد تنها تجهیزات نیست بلکه اجرای دقیق دستورالعمل هاست که ایمنی را در کنار استفاده از تجهیزات دو برابر میکند.
مه آبادی با بیان اینکه فرودگاه یاسوج ضرورتی برای داشتن رادار نداشت، خاطرنشان کرد: زمانی که نیازهای فنی در فرودگاهی ضرورت داشتن رادار را اعلام کند برای نصب رادار اقدام میشود.
وی در باره زمین گیر بودن هواپیمای ATR نیز گفت: شرکت هواپیمایی آسمان خود باید پاسخگو باشد اما وجود تحریمها سبب خواب هواپیما شده بود که با گشایشهای برجامی شرکت برای تعمیر موتورها در خارج اقدام کرد و تعمیرهای لازم انجام شده بود.مدیرکل شرکت فرودگاههای کشور در باره سیستم «ای.ال.تی» هم گفت: همه جهان به این سیستم اهمیت میدهند.
**این هواپیما برای پرواز در دنا ساخته نشده است
پیمان ماهور از کارشناسان هوانوردی گفت: بر خلاف موتور جت که قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و دمای پایین را دارند موتورهای ملخی به خاطر احتمال یخ زدگی سوخت و روغن باید در دمایی مناسب و در نتیجه آن در ارتفاع پایین پرواز کنند.
وی افزود:هواپیمای ATR هواپیمای ملخی بوده و این نوع هواپیما برای پرواز در ارتفاع پایین طراحی شده که البته در این نوع هواپیما سیستم یخ زدا وجود دارد که ممکن است نقص در این بخش باعث اصلی کاهش ارتفاع و برخورد با کوه باشد.
ماهور اضافه کرد:با توجه به محل رخ دادن سانحه هواپیمای atr72 هواپیمایی آسمان در دمای پایین هوا و بارش برف احتمال میرود که کاپیتان فولاد که بسیار با تجربه نیز بوده است به واسطه جلوگیری از یخ زدگی و از کار افتادن موتورها مجبور به کاهش ارتفاع شده و با توجه به شرایط جوی نامناسب و دید محدود به کوه برخورد کرده است .
**مسیر جایگزین پرواز به یاسوج وجود ندارد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره مسیر پروازی هم گفت: پرواز یاسوج ، تهران هیچ مسیر جایگزینی ندارد این تنها کریدور پروازی است که امکان پرواز دارد و از قبل برای خلبان تعریف شده است.
عزیز فیلی اضافه کرد: هواپیمای مسافربری باید از کوههای دنا عبور کند و خلبان در مسیر تعریف شده حرکت میکند مگر اینکه تشخیص بدهد که مسیر باید عوض شود.
وی ادامه داد: این هواپیما در صورت تشخیص خلبان میتوانست با هماهنگی در فرودگاه شیراز به زمین بنشیند.مسیرهای نظامی در سایر استانها وجود دارد که هواپیماهای مسافربری به لحاظ قانونی نمیتوانند از این مسیرها استفاده کنند.
**15 روز بعد و داستان جعبه سیاه
15روز از سقوط هواپیما گذشت و شرایط نامساعد جوی نگذاشت عملیات جست و جو و انتقال اجساد انجام شود. با این حال هر نوع اظهار نظر درباره سقوط هواپیما به پیدا شدن جعبه سیاه واگذار شد. دو هفته بعد از سقوط جعبه سیاه پیدا شد. این بار هم همه شواهد نشان میداد آنچه از آن به عنوان جعبه سیاه یاد شده ، خود جعبه است. اما سازمان هواپیمایی کشور زیر بار نرفت که نرفت. گفتند ما فقط میدانیم دو قطعه پیدا شده ولی عکس آن را ندیده ایم و نمیتوانیم تایید کنیم حتما این دو قطعه جعبه سیاه است.
همزمان که مسئولان سازمان هواپیمایی در حال تنظیم بیانیه برای رد اصالت جعبه سیاه بودند عکسهای آن در فضای مجازی دست به دست میچرخید و عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جانشین ستاد بحران استان با صراحت و شجاعانه گفت جعبه سیاه پیدا شده و سالم است و آن را فقط تحویل دادستان میدهیم.
صراحت وی تا جایی بود که مستقیما گفت جعبه سیاه را تحویل سازمان هواپیمایی کشوری و یا شرکت هواپیمایی آسمان هم نمیدهیم.
چرا که در خصوص این حادثه انگشت اتهام به سمت سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیمایی آسمان بود این همه احتیاط و بدبینی از سوی مردم و مسئولان هم ناگهانی نبود. زیرا پیش از آن کشتی سانچی و جعبه سیاهش بازخوانی نشده مانده بود.
**نظارت کمیسیون اصل 90 بر بازخوانی جعبه سیاه
بعد هم عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد جعبه سیاه تحویل دادستانی میشود و نماینده کمیسیون اصل 90 هم بر مراحل بازخوانی آن نظارت میکند.
بهرام پارسایی گفت که کارشناس و در صورت نیاز یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 در بازخوانی این دستگاهها حضور دارند و نظارت کامل خواهند داشت.
**همه اظهار نظر میکنند!
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به این موضوع گفت: من نمیدانم رئیس کمیسیون اصل 90 و یا معاون استاندار کهکیلویه و بویراحمد آیا در بالای کوه و سایت سانحه قرار دارند و میتوانند جعبه سیاه را بین قطعاتی که یافته شده است تشخیص دهند یا خیر؟ و اینکه چرا در مصاحبههای خود اعلام میکنند جعبه سیاه یافت شده است. اینگونه اظهارات جای تأمل دارد زیرا موضوع در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری است.
شریفی گفت: بارها تأکید کردهایم اظهارنظر در حوزه مسائل تخصصی صنعت هواپیمایی و این سانحه در حوزه کار سازمان هواپیمایی کشوری است و ما تا مطمئن نشویم جعبه سیاه پیدا شده است نمیتوانیم رسماً اعلام کنیم.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی اظهار داشت: کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری صلاحیت رسیدگی به مستندات حادثه و تعیین علت سانحه را دارد، اما برخی آقایان مدعی هستند در بازخوانی جعبه سیاه حضور دارند و ما نمیدانیم این گفته بر چه مبنا و مقرراتی عنوان میشود.
وی اضافه کرد: اگر این طور است همه بیایند و در بازخوانی جعبه سیاه نظارت کنند؛ کمیسیون اصل 90، دادستانی، سازمان بازرسی کل کشور و همه در خواندن جعبه سیاه نظارت کنند.متأسفانه ما به چارچوبی که قانون تعیین کرده است تمکین نمیکنیم.
**پشت پرده روند واگذاری جعبه سیاه به دادستانی
و پشت بند این اظهارات عضو کمیسیون اصل 90 گفت: گروهی قصد داشتند از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج به دادستانی ممانعت کنند که خوشبختانه جدیت مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد جلوی این اقدام را گرفت و نهایتا منجر به تحویل جعبه سیاه به دادستانی شد.
بهرام پارسایی افزود: گروهی سعی داشتند به استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعمال فشار کنند تا جعبه سیاه از مسیر دادستانی دنا منتقل نشود و این مساله به درگیری فیزیکی هم منجر شد. آنها میخواستند قبل از رویت دادستانی جعبه سیاه را به تهران ارسال کنند که خوشبختانه موفق نشدند.
پارسایی اضافه کرد: روز گذشته پس از اعلام مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر یافتن جعبه سیاه سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تایید نکرد و این مساله برای ما جای سوال دارد و موجب ایجاد نگرانی میشود. البته جعبه سیاه صددرصد سالم تقدیم دادستانی شده و بقیه پیگیریها انجام خواهد شد.
**شاهدان عینی و تایید دعوای فیزیکی بر سر جعبه سیاه
شاهدان عینی هم گفتند درگیری میان نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان استانی و شهرستانی آنچنان بالا گرفته بود که به رغم اصرارهای سازمان هواپیمایی کشوری امدادگران حاضر در بالای کوه به مدت 15 ساعت حاضر به انتقال جعبه سیاه به پایین نشدند زیرا از پایین خبر رسیده بود که مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری میخواهند به هر قیمتی جعبه سیاه را بدون نظارت دادستان با خود ببرند .
یکی از شاهدان عینی هم گفت: من و چند نفر از نیروهای بومی جعبه سیاه را پیدا کردیم. پس از اینکه جعبه سیاه پیدا شد تیمی امدادی که از دو استان دیگر همراه ما بودند و فقط برای پیدا کردن جعبه سیاه آمده بودند از دستورات سرگروه سرپیچی کرده و خودسرانه عمل کردند.
وی گفت: به شخصه نگهبان جعبه سیاه شدم ولی آن تیم میخواستند جعبه را در خفا به پایین انتقال بدهند .اما ما تیم سی سختیها زیر بار نرفتیم و مصرانه گفتیم باید تحویل دادستان شود.
وی اضافه کرد: یکی از آنها جعبه سیاه را در کوله پشتی اش مخفی کرد و گفت جعبه از صخرهها سقوط کرده است که با عصبانیت و بحث لفظی بومیها رو به رو شد. در نتیجه جعبه سیاه را از آنها گرفتیم و تا صبح کشیک دادیم که مبادا شرمنده مردم استان و خانوادههای داغدیده شویم.
وی یادآور شد چندین بار بحث تند لفظی در بالا بین ما و آنها پیش آمد با این حال با مسئولان در پایین در ارتباط بودیم که جعبه سیاه در این میان گم نشود چرا میدانستیم این گروه برای به دست آوردن آن تلاش میکنند.
**رازهای جعبه سیاه
جعبه سیاه هواپیما به تهران و سپس به فرانسه و دوباره ایران منتقل شد و کمیته حقیقت یاب با ارایه مدارکی خلبان را مقصر این حادثه اعلام کرد. البته در گزارش مقدماتی دلایل سقوط هواپیما همچنان موضوعات مبهمی وجود داشت مانند اینکه اطلاعات جعبه سیاه نشان میداد خلبان در 10 پرواز خود در مسیر یاسوج تهران برخی از مقررات هوانوردی از جمله ارتفاع مجاز را رعایت نکرده است و این سوال مطرح بود که اگر این اقدام خلبان با هماهنگی شرکت هواپیمایی آسمان و به منظور کاهش زمان و سوخت نبوده، چرا پیش از این با خلبان برخورد نشده است!
نکته بعد هم که همچنان ناگفته ماند خلبان دوم 600 ساعت سابقه پرواز بیشتر نداشت در حالی که استانداردهای بین المللی به صورت مشخص تاکید کرده دست کم باید سابقه پرواز خلبان دوم بیشتر از 6 هزار ساعت باشد.
ابهاماتی که قرار بود در گزارشات بعدی و تکمیلی پاسخ داده شود که فرسایشی شدن عملیات جست و جوی و انتقال پیکر جان باختگان ،طرح استیضاح دو وزیر ،بعد هم زلزلههای مخربی که در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد و برخی مسائل کشوری باعث شد تاکنون این اتفاق رخ ندهد.
انتقال پیکر جان باختگان این حادثه به پایین نیز بیش از چهار ماه به طول انجامید و این یکی از تلخترین و غم انگیزترین حوادثی بود که استان کهگیلویه و بویراحمد در همه سالهای اخیر تجربه کرد آنچنان که هنوز هم تاثیر روانی این حادثه بر روی مردم این استان قابل مشاهده است.
**خیز دوباره فرودگاه یاسوج
پیش از سقوط هواپیما افزون بر 300میلیارد ریال برای تطویل باند فرودگاه و تامین دیگر امکانات و تجهیزات مورد نیاز آن هزینه شد و مدیران در تدارک آماده کردن فرودگاه را برای نشست هواپیماهای بزرگتر از ای تی ار از جمله فوکر 100 بودند که سانحه اتفاق افتاد.
پس از سانحه سقوط هواپیمای یاسوج تهران، فرودگاه یاسوج حدود سه ماه تعطیل شد و با پیگیری مدیران فرودگاه ،پس از 77 روز از سانحه ،پروازهای فرودگاه یاسوج از سرگرفته شد.
شرکت هواپیمایی آتا پروازهایی از یاسوج به تهران و بالعکس در این فرودگاه برقرار کرد اما پس از چند روز پروازها به دلایلی از جمله تاثیر روانی سانحه سقوط هواپیما و آنچه شرکت آتا مشکلات حقوقی نامید تعطیل شد و شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه یاسوج رفت. و 11 ماه پس از سانحه هوایی ، فرودگاه یاسوج این بار با دو پرواز در هفته فعالیت خود را از سر گرفت و هواپیمایی ماهان توانست اعتماد از دست رفته نسبت به فرودگاه یاسوج را دوباره به آن بازگرداند.
این سومین باری است که یک هواپیما در کشور به کوه برخورد میکند. نخستین بار هواپیمای تهران خرم آباد با سپید کوه برخورد کرده بود . بعد از آن هم هواپیمای اصفهان تهران با کوه کرکس و این بار نیز هواپیمای مسافر بری یاسوج تهران با دنا برخورد کرد.
11 نفر از کشته شده گان جز خانواده علوم پزشکی استان بودند. فعالان زیست محیطی کشور هم در هواپیما بودند که البته تا زمانی که رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به آن اشاره نکرده بود کسی هم به این موضوع دقت هم نکرده بود. محمد رضا تایش گفت که جمعی از متخصصان محیط زیست و منابع طبیعی که با حضور در مجلس شورای اسلامی از تلاشگران این عرصه و فعالیتهای آنها مستندا دفاع کرده بودند در حادثه سقوط هواپیما جان خود را از دست دادهاند.
** جان باختگان حادثه
1-مژگان نظری،2- جلال امیدیپور،3-حسین رستمی،4- مریم عابدی،5- احمد نظری،6- محمد برزگری،7- رویا داخته،8- مجید اسلامی،9-مهدی قرعلی،10- غلامعلی احمدی،11- میلاد علیپور،12- افشین انصاری،13-سید ایلیا دانشی،14- سیدطاها دانشی،15- محمد عیدینیا،16- علی فرزانه،17- حمید هداوندخانی،18- عزتالله حقشناس،19- ابراهیم جعفریان سیسخت،20- نرگس خوبانی،21-ژیلا قلیپور،22- ایمانیمهر،23- عبدالرضا کردی،24- محمد نجات25- نشاطیفر،26- محمد نوری،27- علی زارع،28- محسن تقیپور،29- مصطفی رضایی،30- خلیل آهنگران،31- شاپور یاریپور،32- شهبد یاریپور،33- احمد چرمیان،34- سیدرضا فاطمیطلب،35- پریسا سوهانی،36- علیرضا جامه ای،37- سکینه کاظمیانوار،38- اردشیر راد،39- بهروز شریف کاظمی،40- سید بهزاد سیادتی،41- حامد امیری،42- محمد فهیمی،43- رحمت صالحیپرور،44- محمد فهیمی هنزایی،45- ابوالقاسم فرهمندی،46- مهدی جاویدپور،47- عبدالاحد مرادی،48- سلمان آذری،49- امیر پورشاهآبادی،50- فاطمه دالوند،51- کوثر هردانی،52- محمد کبیریان،53- علیرضا کلهر،54- حامد مهدوی،55- حسنرضا قرلاقی،56- محمد صداقت نژاد،57-مصطفی سادات،58-محمد سمین عصرآبادی،59-محسن تقی پور،60-علی زری
**اسامی تیم پرواز
١-کاپیتان حجت الله فولاد،٢-خلبان دوم کاوه خلیلی،٣-سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی،٤-مهماندار بهنام رضایی نیارکی و 5-محمود بهشتی تیم امنیت پرواز ،6-فرهاد معصومی تیم امنیت پرواز
اکنون یک سال پس از سقوط هواپیمای تهران یاسوج ، فرودگاه یاسوج اگرچه به لحاظ جغرافیایی در منطقه ای خاص قرار دارد اما به اعتراف صریح کارشناسان هوانوردی از نظر امکانات و تجهیزات فنی در ردیف فرودگاههای مجهز کشور قرار دارد.
فرودگاه یاسوج اینک از هر نظر اماده است میزبان ورود هموطنان به استان زیبا و چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد شود. پرواز بر فراز
کوههای سربه فلک کشیده و استوار دنا دیدنی و فراموش نشدنی است.
گزارش ازفاطمه رشیدی
9929/1662
انتهای پیام /*