به مناسبت درگذشت پوران شریعت رضوی؛
عاشقانی که دیگر بار به هم رسیدند
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران-ایرنا- با درگذشت پوران شریعت رضوی که در تمام سالهای پس از مرگ دکتر علی شریعتی پاسدار میراث گرانبهایش بود، پس از گذشت ۴۰سال، شریعتی و همسرش دگر بار به هم رسیدند.
تبسم مهر - تهران-ایرنا- با درگذشت پوران شریعت رضوی که در تمام سالهای پس از مرگ دکتر علی شریعتی پاسدار میراث گرانبهایش بود، پس از گذشت 40سال، شریعتی و همسرش دگر بار به هم رسیدند.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهشهای خبری ایرنا، در جوامع سنتی و مردسالار، عمدتا زنانی که شناخته میشوند کسانی هستند که تحت نامی بزرگ یا اسم یک مرد مطرح میشوند؛ و کمتر زنانی هستند که هویت مستقلی داشته باشند.
پوران شریعت رضوی با اسامی بزرگی احاطه شده بود؛ علی شریعتی و مهدی شریعت رضوی. یکی همسری شناخته شده با کاریزمای دینی و دیگری برادری انقلابی که سهمی بزرگ در نامگذاری روز دانشجو دارد.
در چنین شرایطی اما پوران شریعت رضوی کسی بود که در تمام عمر به رغم حفظ استقلال فردی اش تلاش کرد تا میراثدار شایسته برای علی شریعتی باشد؛ شریعتی که در جوانی و زمانی که 44 سال بیشتر نداشت درگذشت و همسفرانی که چهل سال از هم جدا مانده بودند؛ در 26 بهمن 97 حالا دوباره به هم رسیدند.
پوران شریعت رضوی در سال 1313در مشهد متولد شد و در رشتۀ ادبیات فارسی دانشگاه مشهد تحصیل کرد و در سال 1342 مدرک دکترای این رشته را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.
وی پس از بازگشت به ایران، دبیر دبیرستانهای مشهد و تهران بود.
او که خواهر مهدی شریعت رضوی، یکی از سه شهید روز 16 آذر 1332 بود، در 7 سالگی نیز یکی از برادرانش را از دست داده بود. علی اصغر شریعترضوی (طوفان) در حین دفاع از مرزهای ایران در مقابل ارتش متجاوز شوروی در سال 1320 در آذربایجان جان باخته بود.
پوران شریعتی در سال 1337 با دکتر علی شریعتی ازدواج کرد.
پوران شریعت رضوی در سالهای اخیر مسوولیت دفتر تدوین مجموعه آثار دکتر علی شریعتی را بر عهده داشت و در سال 1377 بنیاد شریعتی را راه اندازی کرد.
همسر دکترعلی شریعتی روز یکشنبه در امامزاده عبدالله (ع) شهرری به خاک سپرده شد.
**پوران وسیمین
شاید هیچ زنی را به لحاظ مشابهات زمانی و موقعیت و جایگاه نتوان نزدیکتر از سیمین دانشور به پوران شریعت رضوی دید؛ زندگیها و آشناییهای (جلال و سیمین و دکتر شریعتی و پوران شریعت رضوی) که از محیط علم و دانشگاه آغاز شد، جوانه زد و با کتاب و انتقال افکار و نوشتن ادامه یافت و هر دو با مرگهای زودتر از موعد و مشکوک همسرانی شناخته شده، پایان یافت و پس از آن زندگی برای این زنان ادامهی انفرادی مسیری توام با میراث معنوی همسرانشان شد.
البته اوضاع پوران خانم در این شرایط شمشیری دو لبه بود که هم به او قدرت میداد و هم استقلال فردی اش را میزدود؛ پوران چهار فرزند داشت به نامهای احسان، سوسن، سارا و مونا که سه تای آنان هر کدام به نحوی ادامه دهندهی راه پدر بودند؛ فرزندانی که هر کدام با دربرداشتن بخشی از میراث انتسابی و اکتسابی شریعتی، سهمی در روشن نگه داشتن شمع زندگی خانوادگی و رسالت اجتماعی شریعتی داشتند. از طرف دیگر همین داشتن فرزند و مسیری که طی شد تفاوت پوران و سیمین بود چرا که در این مقایسه و در نداشتن میراث و فرزند، سیمین دانشور همواره استقلال نظرش را داشت و همواره به دلیل سمت دانشگاهی و تخصص حرفه ای اش توانست جایگاهی کاملا مجزای از جلال داشته باشد و یک سره زیر لوای اسم جلال نماند. اتفاقی که در زندگی پوران شریعت رضوی کمرنگتر بود و سارا و سوسن و احسان هر کدام مقداری از شریعتی بودند، مقداری که پوران را کمررنگتر میساخت و البته به این سه فرزند امکان میداد تا به رغم اسم پدر، امکان هویت مستقل خود را داشتند.
و باز برخلاف دکتر سیمین دانشور که دکترایش پیشوند اختصاصی خودش بود، دکتر پوران شریعت رضوی (دارای دکترای ادبیات از دانشگاه سوربون) از آن دسته دکترانی بود که «خانم دکتر» خطاب شدنش به خاطر سایهی سترگ شریعتی بر خانواده بود.
**چهار دهه بدون علی
پوران شریعتی رضوی ایدهها و آرمانهای بزرگی در سر داشت؛ آرمان هایی که البته با ازدواج شریعتی از جهتی محدود و از جهت وسیع گشت؛ چنانچه به اولین تقاضای ازدواج علی شریعتی با این دلیل جواب رد داد که میخواست با مردی تحصیل کرده، ازدواج کند و هم این که خود تحصیلاتش را به سرانجامی رسانده باشد؛ اما از طرفی پپس از قبول پیشنهاد همسری شریعتی پوران همسری شد که در همراهی با شریعتی چه در روزهای کنوانسیون در پاریس و چه در روزهای شکنجه و زندان و چه در روزهای چهل سالهی پس از رفتن همیشگی شریعتی، به پایش ماند و همواره چه در تربیت فرزندان و چه در پاسداری از میراث اندیشه و آثارش از حرکت نایستاد.
پوران شریعت رضوی در سالهای پس از مرگ نابهنگام و غم انگیز شریعتی در انگلستان، همچنان همسر وفادارش در پاسداری از میراث مادی و معنوی اش بود؛ همراهی با شهرداری برای تبدیل خانه شریعتی در خیابان جمالزاده به موزه علی شریعتی، تاسیس بنیاد علی شریعتی و نشر و بازنشر آثار و نامهها و کتابهای شریعتی و نوشتن دو جلد کتاب با عنوان «طرحی از یک زندگی» که در آن با شیوه ای خودزندگی نامه نوشت به معرفی علی شریعتی و عشقی که به هم داشتند میپردازد، از جمله کارهای پوران شریعت رضوی در سالهای پس از مرگ شریعتی است.
**حسینه ارشادی که میزبان خوبی نماند
نام حسینیه ارشاد با نام علی شریعتی پیوندی جاودان دارد چرا که همین مکان بود که جرقههای اعتراضات دانشجویی، مردم و بازاریان را روشن ساخت و خطابههای آتشین و آگاهی بخش شریعتی را تریبونی کرد برای مردم تشنهی شنیدن؛ پس از آن خطابههای شریعتی و سخنرانی هایش بود که حسینیه ارشاد به محلی استراتژیک برای انقلابیون بدل شد؛ مکانی که ابهت و احترام امروزش را مدیون همان گذشته و نام شریعتی است.
این در حالی است که امروز همراهان پیکر پوران شریعت رضوی نتوانستند طبق برنامه، نماز میت را در مسجد حسینیه ارشاد اقامه کنند و در حالی در خیابان، معترضانه و پشت درهای بستهی حسینیه ارشاد به اقامهی نماز ایستادند؛ که به گفتهی فرماندار تهران مجوز «تشییع پیکر پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی از حسینیه ارشاد صادر شده بود و نیروی انتظامی نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته است».
پژوهشم**س.ب**1552
انتهای پیام /*