تبسم مهر به نقل از ایسنا، سیدمحمدبطحایی در سازمان ملی استاندارد ضمن امضای تفاهمنامه
همکاری با سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: با امضای تفاهمنامه امیدواریم
که تبادل تجربیات بین دو دستگاه بیش از گذشته فراهم شود.
وی افزود: یکی از مهمترین مواردی که با استاندارد ارتباط گستردهای
دارد موضوع کیفیت است و وقتی بر روی خدمات و کالایی علامت استاندارد را
میبینیم به معنای برخورداری آن کالا و خدمت از کیفیت لازم است.
بطحایی خاطرنشان کرد: علامت و تائید سازمان استاندارد، اطمینان به
مصرفکننده میدهد که خدمت یا کالا دریافتی دارای کیفیت موردقبول و انتظار
است.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه آموزشوپرورش ازجمله خدماتی است که به
جامعه ارائه میشود، گفت: در سالهای اخیر که پیشرفت آموزشی کشور در
جنبههای کمی به حد قابل رضایتبخش رسیده است به بخش کیفی توجه بیشتری
میشود و خوشبختانه امروز از نظر کیفیت، یکی از نظامهای آموزشی موفق منطقه
راداریم.
وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر پوشش تحصیلی دانش آموزان در دوره
آموزش عمومی شاخص خوبی دارد و پوشش تحصیلی دختران که در قبل از پیروزی
انقلاب اسلامی عدد کمی داشت به نسبیت جنسی 59 به 41 نزدیک شده است و امروز
در برخی از مناطق کشور مدارسی داریم که حتی با حضور یک دانشآموز و یک معلم
تحت پوشش قرارگرفتهاند.
بطحایی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاشی که صورت
گرفته، در موضوع کیفیت موفقیتهایی به دست آوردهایم، اظهار کرد: موفقیت
در جنبه کمی ما را به ارتقای کیفیت رساند و چون حق جامعه است که آموزش
باکیفیت داشته باشد، بنابراین باید خدمات آموزشی بتواند شاخصهای کیفیت و
استاندارد را داشته باشد.
وی تصریح کرد: از اوایل دولت یازدهم و مشخصاً از سال 93در آموزشوپرورش
موضوع کیفیت و تعالی مدرسه موردتوجه قرار گرفت و بر اساس سند تحول بنیادین
با اجرای برنامه تعالی مدرسه تلاش کردیم خدمات مدرسه را به سطح استاندارد
نزدیک کنیم و خوشبختانه امسال آموزشوپرورش گواهینامه و جایزه ملی کیفیت را
از سوی سازمان ملی استاندارد دریافت کرد.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه در سال گذشته 27هزار مدرسه تحت پوشش این
طرح قرار گرفت، تأکید کرد: امیدواریم در سال جاری تعداد مدارس تحت پوشش
طرح تعالی در کشور به 45هزار مدرسه برسد و با اجرای طرح تعالی بتوانیم در
مدارس شاخصهای کیفیت را متناسب با استانداردهای لازم پیگیری کنیم.
بطحایی عنوان کرد: از امسال نتیجه کیفیت باید بهطور مستمر در دید مخاطب
و مشتریان قرار بگیرد و اولیای دانشآموز بتواند بهطور مستمر و مدام،
مدرسه فرزند خود را رصد کند و ببینند کدام شاخصها کیفی را دارد.
وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده در نظام آموزشوپرورش عدم حضور نظام
رقابتی سالم و مثبت و مؤثر بین مدارس است، گفت: تا زمانی که نظام رقابتی
مؤثر نباشد مدارس برای تعالی شاخصهای کیفیت تلاشی نمیکنند و در سال جاری
مقدمات فضای رقابتی مؤثر بین مدارس را فراهم میکنیم تا اولیای دانش آموزان
بر اساس سامانهای که طراحیشده است کارکرد مدرسه را ببیند و رتبه آن را
پیگیری کنند و جایگاه مدرسه را بدانند.
وزیر آموزشوپرورش در پایان تأکید کرد: مدارس باید تلاش کنند
درزمینههای مختلف شاخصهای کیفیت و استاندارد را به دست بیاورند و ارتقای
مدرسه و کسب گواهینامههای بالاتر درزمینه کیفیت منجر به کسب امتیازاتی
برای مدرسه خواهد بود و از سازمان ملی استاندارد که تاکنون بسیار
همکاریهای خوبی با وزارت آموزشوپرورش داشته است قدردانی میکنم و از
امروز با امضای این تفاهمنامه از دانش و تجربه سازمان بیش از گذشته
بهرهمند خواهیم شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در
ادامه نشست نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه
امضای این تفاهمنامه میتواند در گسترش فعالیتهای مشترک سازمان ملی
استاندارد و وزارت آموزشوپرورش مفید باشد، اظهار کرد: وزارت آموزشوپرورش
در یک سال گذشته همکاری خوبی با سازمان ملی استاندارد در تمامی زمینهها
داشته است.
وی افزود: با تصویب قانونی در مجمع تشخیص مصلحت سازمان از سال گذشته زیر
نظر نهاد ریاست جمهوری است و تلاش کردیم به فعالیتها سرعت و دقت بیشتری
داده شود چراکه در دنیا در عرصه استانداردسازی نگاهی ویژهای شده است و
خوشبختانه امروز سازمان ملی استاندارد رتبه 22در بین 163کشور که عضو سازمان
استاندارد جهانی را دارد و در حوزه مواد غذایی و کشاورزی رهبریت گروه خاور
نزدیک راداریم که برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی عضو هستند.
رییس سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه جایگاه خوبی در عرصه
بینالمللی داریم، گفت: به سمت نوآوری و کیفیت رفتیم و نگاه به
استانداردسازی تغییر کرده است و در حال حاضر بسیاری از موضوعات کلان را
دربرمی گیرد و درزمینهٔ توسعه پایدار ایزوهایی در نظر گرفتهشده است که
مسئولیت اجتماعی از این قبیل ایزوها است که در تربیت دانش آموزان ما بسیار
مهم است و در همین راستا با وزارت آموزشوپرورش همکاری گستردهای داشتیم و
مطالعات و بازرسیهای میدانی انجام دادیم و با بررسی 27هزار مدرسه در حوزه
تعالی مدیریت و استانداردسازی، جایزه ملی کیفیت به 10مدرسه برتر داده شد.
پیروز بخت خاطرنشان کرد: امیدواریم با امضای تفاهمنامه بتوانیم
گستردهتر در جامعه آموزشوپرورش برای آموزش دانش آموزان اقدام کنیم و
البته میدانیم که موضوعاتی هم در خصوص کیفیت و استانداردسازی در کتب درسی
هم آمده است که حرکت بسیار پسندیدهای است چراکه استاندارد زیربنای توسعه
کشورها است و اگر بتوانیم در تمام مراحل زندگی کیفیت و استاندارد را داشته
باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
انتهای پیام