رئیس منتخب سازمان نظام روان شناسی مطرح کرد؛
هشدار نسبت به جنگ نرم دشمن برای تغییر نگرش در خانه و مدرسه
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس سازمان نظام روان شناسی گفت: تهدیدهای گذشته دشمن در حوزه اقتصادی، فرهنگی روی ما اثری نگذاشته اما باید نسبت به جنگ نرم دشمن که تغییر نگرش در خانه و مدرسه را هدف گرفته است هشیار بود.
تبسم مهر - رئیس سازمان نظام روان شناسی گفت: تهدیدهای گذشته دشمن در حوزه اقتصادی، فرهنگی روی ما اثری نگذاشته اما باید نسبت به جنگ نرم دشمن که تغییر نگرش در خانه و مدرسه را هدف گرفته است هشیار بود.
به گزارش خبرنگار مهر ، صبح امروز همایش ملی روان شناسی مدرسه با حضور وزیر آموزش و پرورش آغاز به کار کرد.
محمد حاتمی رئیس منتخب سازمان روان شناسی و دبیر همایش ملی روان شناسی مدرسه در این همایش گفت: از سال گذشته اعلام عمومی برای مقالهها بر اساس اصولی چون شادکامی، آسیبهای روانی اجتماعی، نظام استعدادیابی، صلاحیتهای حرفه ای معلمان و.... انجام شد و 850 مقاله به دستمان رسید که هیات داوران طی سه مرحله داوری 340 مقاله را انتخاب کردند و در کتاب خلاصه مقالات چاپ شد و امروز بیش از 60 سخنرانی در این همایش داریم. کارگاه هایی نیز امروز برگزار میشود.
وی ادامه داد: مقالههای برتر نیز در مجلههای علمی پژوهشی چاپ میشود.
حاتمی در ادامه با اشاره به اینکه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش دارد، بیان کرد: ما باید اثرات این همایش را در سطح جامعه ببینیم. من منتقد این موضوع هستم که سه وزارتخانه باید متولی آموزش کشور باشد اما اینجا جای بحث این موضوع نیست. سخن من این است که آموزش و پرورش نیازمند پیوند با سطوح دانشگاهی است. این همایش کمکی برای رخداد این اتفاق میکند.
وی ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر میبریم. تهدیدهای زیادی را از جمله تهدیدهای فرهنگی، اقتصادی را پشت سر گذاشتیم. اما امروز من نگرانی خودم را در خصوص جنگ نرمی که دشمن راه انداخته و مدرسه را در راس این حملات قرار داده است اعلام میکنم.
وی بیان کرد: آن تهدیدها روی ما اثر نگذاشته اما تهدیدهایی که امروز وجود دارد روی نگرش خانوادهها به صورت خزنده اثر میگذارد.
وی بیان کرد: امروز ما آمارهایی در خصوص استرس، تنهایی، برخی اختلالات روانی، طلاق، اعتیاد در جامعه داریم که نگرانی را بیشتر میکند. ما باید اتاق فکر تشکیل دهیم چرا که مدرسه مسئول تولید علم است.
حاتمی اظهار کرد: زمانی که در صدا و سیما بودم مدتی به عنوان مشاور در آموزش و پرورش مشغول فعالیت بودم. آن زمان معتقد بودم صدا و سیما تاثیرگذارترین نهاد در جامعه است. اما الان معتقدم آموزش و پرورش تاثیرگذارترین نهاد در رفتارسازی افراد است. یک بخشنامه کوچک وزیر در روستاها هم اثرگذار است.
وی در پایان گفت: ما در مدرسه مساله رفتارهای پرخطر را داریم. تمام مولفههای رفتارهای پرخطر ریشه روانی دارد. باید به ابعاد آن فکر کنیم و وجود روان شناس در مدرسه ضروری است. مساله دوم ما رفتارهای سالم است. بیشتر بچههای ما رفتار سالم دارند و باید آنها را حفظ کنیم و ارتقاء بدهیم.
وی در پایان گفت: ارتقاء توانمندیهای های مشاوران و روان شناسان مدرسه، اینکه 800 مرکز ما در اختیار این نهاد است برای مداخله هایی که نیاز دارند و در نهایت بحث سواد سلامت روان در میان معلمان سه نیاز امروز در آموزش و پرورش است که ما آمادگی خود را برای کمک به آموزش و پرورش اعلام میکنیم.
استعداد لزوما پدیدهای ذاتی نیست
به گزارش مهر، فریبرز درتاج رئیس انجمن روانشناسی تربیتی نیز در ادامه مراسم گفت: بنا به گفته دوستان در این همایش ما در شاخصهایی مانند پوشش تحصیلی، برابری جنسیتی، نرخ باسوادی، رتبهها در المپیادهای علمی و ... خیلی زود به نتیجه رسیده ایم و از برنامه جلوتر هستیم اما در شاخص کیفیت آموزشی و بحث تربیت معلمان کاستیهای جدی داریم و باید توجه مناسبی به این حوزه شود.
وی افزود: به هر کشور پیشرفته ای که نگاه کنید متوجه میشوید که دلایل موفقیت کشورهای پیشرفته، حتما توجه به بحث پژوهش و یافته هایی است که از دل پژوهش بیرون میآید. به عنوان مثال اطلاعات حوزه روانشناسی شناختی نشان میدهد، استعداد لزوما پدیدهای ذاتی نیست و یک کودک از بدو تولد در اوج شناخت و مهارت آموزی است و یک دقیقه تاخیر در آموزش به او غفت است.
درتاج بیان کرد: ما شاهد هستیم در این سالها میانگین بهره هوشی افزایش داشته اما وضعیت در حوزههای عمومی بهتر نشده است. حتی طبق تحقیقات متعدد مشخص شده است که اتفاقا آدمهای باهوش بیشتر دچار خطاهای شناختی میشوند و خودمحوری و حس همه چیز دانی آنها این اتفاق را رقم میزند. این مهم است که به سمت تربیت آدم خردمند برویم.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی بیان کرد: مدارس غیردولتی باید روی شیوههای کاری خود و معلمان کار کنند و آزمون ورودی مدارس غیردولتی آسیب به مدارس دولتی است چرا که دانش آموزان ممتاز را غربال میکند.