وزیر آموزش و پرورش:
مقاومت در برابر تغییرات نظام آموزشی زیاد است
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: مقاومتهای بسیاری در برابر تغییرات نظام آموزشی میشود به گونه ای که حتی من وقتی درباره مطلبی صحبت میکنم به هنگام صدور دستورالعمل پس میکشم و میگویم فضای اجتماعی فعلا مهیا نیست.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: مقاومتهای بسیاری در برابر تغییرات نظام آموزشی میشود به گونه ای که حتی من وقتی درباره مطلبی صحبت میکنم به هنگام صدور دستورالعمل پس میکشم و میگویم فضای اجتماعی فعلا مهیا نیست.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی روز یکشنبه در پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود : تغییرات در نظام تعلیم و تربیت از عهده صرفا وزیر بر نمیآید و اگر این حرکات و آغاز تحولات مورد حمایت متخصصان و صاحب نظران قرار نگیرد به موفقیت نمیرسیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود:مطرح کردن تئوریهای مفصل در مجامع دانشگاهی دردی از آموزش و پرورش دوا نمیکند بلکه باید آنها نیز فعال باشد و اگر موضوعی مغایر با مسیر اصلی تعلیم و تربیت است باید متخصصان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرچم قرمز خود را بلند کنند و واکنش نشان دهند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته در این همایش موضوعی مطرح کردم مبنی بر اینکه نشاط و شادی رو به کاهش است و بچهها از مدرسه میترسند، اضطراب لذت را از بچهها ربوده و با دست خود کاری کرده ایم که بچهها احساس لذت و شادی نمیکنند.
بطحایی بیان داشت:اکنون بچهها به سختی صبحها به مدرسه میروند و بعد از ظهر با خوشحالی فضای آموزشی را ترک میکنند که همین مشخصه نشانه ضعف آموزش و پرورش ما است.
وی افزود:رقابتهای فردی جای فعالیتهای گروهی را گرفته و بچهها را وادار میکنیم چیزهایی که نیاز ندارند، بیاموزند و آنها که مهارت میآموزند، مدال گردنشان نمیاندازیم و کسانی را تشویق میکنیم که نمره 20 میگیرند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اگر بخواهد به موفقیت برسد باید با جرات و جسارت همه این موانع را کنار بگذارد، یادآور شد: طرح اتاق بازی و یادگیری در هزار مدرسه ویژه بچههای کلاس اول تا سوم ابتدایی را از 27 بهمن آغاز کرده ایم زیرا بچه ای که تا دیروز با شادابی در منزل بوده و آزادانه بازی و شادی میکرده ما در کلاس درس مینشانیم و تمامی مقتضیات کودکی او را سرکوب میکنیم.
بطحایی اضافه کرد:همچنین با کمک متخصصان در قالب برنامه ویژه مدرسه در پایههای چهارم تا ششم ابتدایی و هفتم تا نهم متوسطه دو ساعت آموزشی در اختیار مدیر و معلم قرار گیرد تا محتوای آموزشی و تربیتی را به تناسب نیاز فردی و منطقه ای برای دانش آموزان تعیین کند.
وی با بیان اینکه با وجود فشارهای فراوان همچنان حذف آزمونهای زائد را در دوره ابتدایی دنبال میکنیم، گفت: تمامی آزمونها در دوره ابتدایی متوقف شده و در متوسطه اول و دوم نیز تلاش میکنیم این فضا که مانع یادگیری پایدار است را کنار بگذاریم.
وی بیان داشت:نظام متمرکز سیاستگذاری در کشور همواره یک عصا زیر بغل مدیر گذاشته و به او اجازه خلاقیت نمیدهد که در این رابطه اقداماتی از سال گذشته آغاز شده از جمله نظام انتخاب و انتصاب مدیران 3200 مدرسه برای برون رفت از تمرکز گرایی است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت:برنامه دیگر سنجش صلاحیت و شایستگیهای مدیران مدارس است که از سال قبل شروع شده و مدیران گواهینامه صلاحیت و شایستگی دریافت میکنند.
بطحایی یادآور شد: همچنین نظام کنترل و سنجش کیفیت امسال برای سنجش پیشرفت و پسرفت مدارس استقرار مییابد.
وی افزود: برنامه دیگر تفویض اختیار به مدارس است که در این رابطه اولین بخشنامه را دیروز صادر کردم مبنی بر اینکه از این پس فقط وزیر و مدیران کل استانها میتوانند بخشنامه صادر کنند و سایر بخشنامهها صرفا جنبه پیشنهادی دارد.
بطحایی گفت:پیش از این تلاشهای زیادی برای دادن اختیارات به مدارس انجام داده ایم اما باید توجه داشت که حذف بخشنامه یک بخش کار است و بقیه کار پذیرش اختیارات از سوی مدیران است یعنی مدیر مدرسه به سطحی از جسارت برسد که از اختیارات خود استفاده کند.
در این همایش 60 سخنرانی در قالب 5 نشست تخصصی با محوریت صلاحیتهای حرفه ای معلم و شیوههای آموزش خلاق و نظام ارزشیابی اصیل، شادکامی و ارتقا سلامت روانی در مدارس، آسیب شناسی مدارس، ارتباط با نیازهای جامعه و ارتباط با سازمانهای مرتبط، نظام استعدادیابی، هدایت تحصیلی و مشاوره شغلی و یکپارچه سازی و عادی سازی آموزش و نظام آموزشی پیش از دبستان - تیزهوشی ارائه میشود.
علمی *1883 *1440
انتهای پیام /*