کسب 19 مدال طلای تیمهای ایرانی در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در 6 سال
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تعداد مدالهای طلا و مجموع مدالهای طلا، نقره و برنز کسب شده توسط تیمهای ایرانی در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در ۶ سال اخیر به ترتیب ۱۹ و ۵۳ مدال از ۵۴ شرکت کننده در این مسابقات است.
تبسم مهر - تعداد مدالهای طلا و مجموع مدالهای طلا، نقره و برنز کسب شده توسط تیمهای ایرانی در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در 6 سال اخیر به ترتیب 19 و 53 مدال از 54 شرکت کننده در این مسابقات است.
به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهدی خاکیان قمی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک تعداد مدالهای طلا و مجموع مدالهای طلا، نقره و برنز کسب شده توسط تیمهای ایرانی در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در 6 سال اخیر را به ترتیب 19 و 53 مدال از 54 شرکت کننده در این مسابقات ذکر کرد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک خاطر نشان کرد: تیم ایران در این مدت 6 سال اخیر از برگزاری این المپیاد 3 بار موفق به کسب مقام سوم جهان، 1 بار مقام دوم و 2 بار موفق به کسب مقام قهرمانی شدهاند؛ که این در بین تمامی کشورهای شرکت کننده بی سابقه است. المپیاد نجوم و اخترفیزیک زیر نظر انجمن بینالمللی نجوم (IAU) اداره میشود و ایران، لهستان، تایلند، اندونزی و چین از جمله بنیانگداران این المپیاد هستند. خاکیان اظهار داشت: طی تمام ادوار این المپیاد (16 سال گذشته) ایران یکی از کشورهای با عملکرد قابل قبول در این المپیاد بینالمللی بوده است و در 6 سال گذشته عملکردی خیره کننده داشته است. وی با بیان اینکه از سال 2013 تا 2018 مسئولیت کمیته ملی المپیاد بر عهده وی بوده است، افزود: تغییر ساختار عملکردی، حضور مدرسان جدید در کمیته، ارتباط مستقیم با والدین دانشپژوهان برای تعامل بهتر کمیته ملی و خانوادههای آنها، ایجاد دو گروه در شبکههای اجتماعی برای دانشپژوهان و والدین آنها به طور مستقل، استفاده از پتانسیلهای دانش پژوهان دورههای گذشته، آموزش دوره پایه، اعم از فیزیکهای عمومی و ریاضیات عمومی از جمله اقدامات انجام شده در راستای افزایش راندمان و کیفیت عملکردی کمیته در 6 سال گذشته بوده است. به گفته وی آموزش برنامه نویسی به دانشپژوهان، گرفتن آزمونهای متعدد و در سطوح بالا، همراستا کردن اهداف کمیته با مسابقات بینالمللی و همچنین تحصیلات آکادمیک آنها در دانشگاه، توجه به دروس دانشگاهی دانشپژوهان و تاکید بر عملکرد خوب آنها در دانشگاه و حل کامل آزمونهای سالهای گذشته در انتهای هر دوره توسط دانشپژوهان شرکت کننده در مسابقات بینالمللی را از دیگر اقدامات این کمیته در این مدت دانست. خاکیان با اشاره به مشارکت دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته در برگزاری این المپیاد خاطر نشان کرد: کسب نتایج درخشان تیم ایران در دوره اخیر المپیاد جهانی نجوم و کسب مقام قهرمانی جهان در سال 2018 حاصل تلاشهای دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک در دوره تابستانه و در دورههای آموزشی این دانش پژوهان بوده است. وی تاکید کرد: با تلاشهای صورت گرفته در 10 سال ابتدایی، این کمیته در مجموع تعداد 12مدال طلا کسب کردهاست در حالی که طی 6 سال اخیر تعداد مدالهای طلای کسب شده توسط این کمیته به 19 عدد رسیده است. به گفته رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک، در طی 10 سال ابتدایی، تعداد جوایز ویژه کسب شده توسط این کمیته 3 جایزه بوده در حالی که در 6 سال گذشته 7 جایزه ویژه توسط این کمیته کسب شده است. وی با بیان اینکه در 6 سال اخیر مقامهای تیمی در این المپیاد کسب شده است، یادآور شد: این مقامها به ترتیب رتبه سوم در رقابت 2013 یونان، مقام دوم در رقابتهای 2014 رومانی، مقام اول در رقابتهای اندونزی 2015، مقام سوم در رقابتهای 2016 هند، ، مقام سوم در رقابتهای 2017 تایلند، مقام اول در رقابتهای 2018 چین از جمله موفقیتهای تیمهای ایرانی در المپیادهای جهانی نجوم و فیزیک است. خاکیان با اشاره به کسب 6 مدال طلا توسط تیمها ایرانی در آخرین المپیاد، تاکید کرد: المپیادهای دانش آموزی در سطحی بالا و با استاندارهایی بینالمللی و بالا برگزار میشود به همین خاطر دانش آموزان سراسر دنیا با دنبال کردن این فرایند، یک الگوی مناسب برای آموزش خود پیدا خواهند کرد که بسیار کارامد و آزموده شده است. وی با بیان اینکه در مدت 12 سال برگزاری این المپیاد حدود 50 کشور به این رقابت پیوستهاند، گفت: معمولا در چنین فضایی در هر سال حدود 100 هزار نفر از دانش آموزان کشور وارد فضای المپیاد میشوند که فقط حدود 70 نفر آنها سهمیه ورود مستقیم به دانشگاه بدون شرکت در آزمون ورودی دانشگاهها را کسب میکنند و همچنین حدود 250 نفر سهمیه افزایش درصد کنکور را به دست میآورند. بقیه دانش آموزان افراد علاقه مندی هستند که دانشگاه به دنبال آنها است و به هر دلیلی جزو این تعداد محدود قرار نگرفتهاند. این اثر مستقیمی است که این المپیاد بر روی فرایند آموزش کشور دارد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز میتواند با جذب حداکثری این حدود 250 نفر باقیمانده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سطح دانشجویان ورودی خود را هر چه بیشتر ارتقا دهد.
انتهای پیام/