در فراری رو به جلو؛
آموزش و پرورش در سایه؛ تدریس خصوصی و آثار آن
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- تدریس خصوصی که از آن به عنوان نظام آموزشی و یا آموزش و پرورش در سایه یاد میشود، در دهههای اخیر، به دلیل نیاز جامعه و نیز سود بالای آن چنان رشد کرده که در حاضر از شکل فردی خارج شده و به صورت شرکتها و موسسههای بزرگ تجاری درآمده است.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- تدریس خصوصی که از آن به عنوان نظام آموزشی و یا آموزش و پرورش در سایه یاد میشود، در دهههای اخیر، به دلیل نیاز جامعه و نیز سود بالای آن چنان رشد کرده که در حاضر از شکل فردی خارج شده و به صورت شرکتها و موسسههای بزرگ تجاری درآمده است.
به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در حال حاضر مراکزی که در زمینه تدریس خصوصی فعال هستند، شمار زیادی نیرو به کار گرفته و بازار پررونقی را به راه انداخته اند.
کتاب «آموزش و پرورش سایه؛ تدریس خصوصی و آثار آن» اثر «مارک بری» و ترجمه «سیده خدیجه آرین» یکی از آثاری است که به بررسی تدریس خصوصی و آثار آن پرداخته است. این اثر از سوی انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا منتشر شده است.
عنوان این کتاب، با توجه به واژگان بکار رفته در چند کشور، تدریس خصوصی است که آن را به عنوان یک نظام آموزشی سایه توصیف میکند. استعاره «سایه» به چند دلایل برای این نوع آموزش مناسب است؛ نخست این که تدریس خصوصی تکمیلی فقط به این دلیل وجود دارد که جریان اصلی آموزش و پرورش وجود دارد ؛ دوم این که هر زمان که اندازه و شکل نظام آموزش و پرورش اصلی تغییر کند، اندازه و شکل تدریس خصوصی تکمیلی هم تغییر میکند و سوم این که تقریبا در همه جوامع توجه عموم بیشتر بر جریان اصلی آموزش و پرورش متمرکز است تا بر سایه آن و این که ویژگیهای نظام سایه کمتر از ویژگیهای نظام رسمی روشن و آشکار است.
** سازماندهی کتاب
کتاب حاضر از 6 بخشِ، تعریفها و پارامترها، ویژگیهای تدریس خصوصی، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، اثرات آموزشی، اجتماعی و اقتصادی، تنوع و تحول نظامهای آموزشی و واکنشها و گزینههای سیاستی و جمع بندی تشکیل شده است.
برخی تعریفها به ما کمک میکند تا نسبت به ماهیت عنوان این کتاب شناخت پیدا کنیم. موضوع نخست «بعد تکمیلی» بودن تدریس خصوصی است. این کتاب تنها به تدریس خصوصی درس هایی مربوط میشود که در مدارس تدریس میشوند، به عنوان مثال به کلاسهای تدریس زبان مادری برای دانش آموزان اقلیت مربوط نمیشود، یعنی زبان هایی که در نظام آموزش و پرورش اصلی تدریس نمیشوند ولی خانوادهها نگرانند که نسل جدید آن را از یاد نبرند. موضوع دوم «بعد خصوصی» بودن است.
تمرکز اصلی این کتاب بر موضوعات درسی همچون زبان و ریاضی است و بحثهای آن شامل مهارتهای موسیقی، هنر یا ورزش نمیشود.
** گونه شناسی تدریس خصوصی
در بخش از کتاب میخوانیم که تدریس خصوصی ممکن است اشکال متفاوتی داشته باشد. برخی از تدریسهای خصوصی به صورت یک به یک، در منزل معلم یا دانش آموز تشکیل میشود. تدریسهای دیگر در گروههای کوچک، کلاسهای بزرگ یا حتی در سالنهای سخنرانی با پردههای نمایش ویدیویی جهت ایجاد تسهیلات برای جمعیت زیاد، برگزار میشود. برخی از تدریسها به طور کامل به وسیله مکاتبه از طریق پست الکترونیکی یا اینترنت صورت میگیرد و حتی در بعضی جوامع از تلفن هم استفاده میشود. این که تدریس خصوصی میتواند به شیوههای گوناگونی ارائه شود یکی از دلایلی است که نشان میدهد چرا این موضوع برای بررسی کردن مشکل است. با این وجود، تنوع اشکال مختلف تدریس خصوصی، مقایسهها و مغایرتهای آموزنده ای که بین آنها وجود دارد را نیز نشان میدهد.
**مزایای تدریس خصوصی
در بخشی از کتاب در زمینه دیدگاه مثبت نسبت به تدریس خصوصی آمده است که تدریس خصوصی میتواند به عنوان سازوکاری دیده شود که طی آن دانش آموزان یادگیری خود را گسترش دهند و سرمایه انسانی بیشتری به دست آورند که نه تنها برای خودشان مفید است بلکه برای جامعههای بزرگتری که خود بخشی از آن محسوب میشوند نیز مفید خواهد بود. همچنین تدریس میتواند حجم کار معلمان آموزش و پرورش اصلی را کاهش دهد. این کار از طریق کمک به دانش آموزان برای درک مطالبی که در یک روز معمولی مدرسه ارائه شده یا خواهد شد، صورت میگیرد.
** معایب تدریس خصوصی
در این کتاب آمده است که تدریس خصوصی اغلب نابرابریهای اجتماعی را به وجود آورده و آن را تداوم میبخشد و منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص میدهد، منابعی که شاید میتوانستند در فعالیتهای دیگری به شیوه ای مناسبتر بکار روند.
منتقدان علاوه بر این معتقدند که تدریس خصوصی میتواند برنامه نظام آموزش و پرورش اصلی را تحریف، ترتیب یادگیری که توسط معلمان اصلی طراحی شده است را بهم ریخته و تنوع در کلاسها را بیشتر کند. از این رو تدریس خصوصی تکمیلی، بر خلاف خصوصیت بیشتر سایهها نه تنها یک وجود منفعل نیست بلکه ممکن است بر آنچه که از آن تقلید میکند، اثر منفی بگذارد.
این کتاب در واقع به نوعی تدریس خصوصی را وضعیت شناسی کرده و نویسنده سعی نموده به گونه شناسی و آسیب شناسی تدریس خصوصی بپردازد و از این رو نقاط ضعف و قوت آن را مدنظر قرار داده است. از این رو با اثری مواجه هستیم که به مساله شناسی در این زمینه پرداخته است.
پژوهش**458**1552
انتهای پیام /*