مدیر مقلد به درد آموزش و پرورش نمیخورد
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تاکید بر اینکه مدیران مقلد و ترجمهگرا به درد آموزش و پرورش نمیخورند، اینها برای اردوگاه تفکر مقابل، نیرو تربیت میکنند گفت: مدیرانی که به منابع انسانی و نیروی فکری داخلی توجه نمیکنند و خود را وامدار دیگران میدانند نمیتوانند پایههای تمدن اسلامی را بنا نهند.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، حجت السلام محی الدین بهرام محمدیان در نشست "هماندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (بعد از انقلاب) "با موضوع "مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی، چالشها و راهبردها" که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه دهه پنجم، دهه تثبیت انقلاب اسلامی و شکست دیوارهای استکبار جهانی است گفت: کتابهای ترجمهای در آموزش و پرورش ما مد شده و گرفتار آن هستیم. کتابهای خارجی را میخوانیم و برای جامعه خودمان نسخه پیچی میکنیم در حالی که بومی سازی نشده است.
وی افزود: سندتحول بنیادین سکوی پرتاب خوبی است. نمیگوییم سند تحول بدون عیب و ایراد است اما پایهای است که بر اساس اصول تربیت اسلامی بنا شده است.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه یکی از اشکالات برنامه درس ملی این بود که معلمان ما آموزش لازم را برای تدریس کتب جدید ندیده بودند گفت: امروز نیازمند تربیت معلم برای برنامه درسی ملی هستیم. بهانههای مختلفی وجود داشت مانند آنکه برخی دروس چقدر لازم و ضروری هستند؟ یا اینکه این دروس در دانشگاه دوباره تکرار میشوند.
وی با اشاره به اینکه کنکور مدارس را تهدید میکند گفت: تصور ذهنی که از تمدن اسلامی داریم باید با رفع موانع موجود عملیاتی شود. به جای مدیران خاطره و به مدیران آرزومند نیاز داریم که آینده را ببینند. برای دهه آینده چه باید بکنیم؟.
محمدیان با تاکید بر اینکه مدیران مقلد و ترجمه گرا به درد ما نمیخورند، اینها برای اردوگاه تفکر مقابل، نیرو تربیت میکنند گفت: مدیرانی که به منابع انسانی و نیروی فکری داخلی توجه نمیکنند و خود را وامدار دیگران میدانند نمیتوانند پایههای تمدن اسلامی را بنا نهند . صحبت این نیست که از تجارب غرب استفاده نکنیم بلکه مقصود توجه به داشتههای خودمان و بهره برداری مطلوب از آنهاست.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: معلمی که به پخته خواری عادت کند، دانش آموز پرسشگر تربیت نمیکند. شکوفایی فطرت و توجه به تربیت عقلانی نباید در هدف گذاری مورد غفلت قرار بگیرد. به ایمان و شناخت مبتنی بر قدسیت نیازمندیم.
وی با بیان اینکه نیازمند انتقال حس کنجکاوی و پرسشگری به دانش آموزان هستیم و برنامه ریزان درسی باید به این مهم توجه کنند اظهار کرد: باید به اخلاق در برنامه درسی ملی توجه کنیم و همه چیز را با اقتصاد گره نزنیم.
محمدیان بر ضرورت توجه به وجه نیمه تخصصی دبیرستان تاکید کرد و گفت: آیا وجه نیمه تخصصی برای این دوره قائل هستیم؟ چرا به وجه نیمه تخصصی دوره متوسطه فقط از زاویه راهیابی به دانشگاه نگاه میکنیم؟ صحیح است که نقص آمایش سرزمینی داریم و نمیدانیم در آینده در هر رشتهای به چه تعداد نیروی کار نیاز داریم.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه چندسال قبل هدایت تحصیلی مبتنی بر نیازهای بازار کار بسیار مورد تاکید بود گفت: ولی مسئولان گفتند هدایت تحصیلی را کنار بگذاریم و هرکس هر رشتهای میخواهد برود و نشان میدهد ما هنر مهندسی نیروی انسانی نداریم. مدرسههای بدون دیوار در حال توسعهاند، ولی این به معنای دست بالا بردن و تسلیم شدن در برابر نظریههای موجود دیگر نیست.
انتهای پیام