معاون آموزشی دانشگاه خبر داد
بازنگری «برنامههای آموزشی» دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت بازنگری برنامههای آموزشی دانشگاه، گفت: کوریکولومهای آموزشی باید متناسب با شرایط روز جامعه مورد بازنگری قرار گیرند.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، دکتر امیر محسن ضیایی در نشست ادواری معاونت آموزشی با مدیران گروههای علوم پایه (به غیر از دانشکده داروسازی و دندانپزشکی)، با بیان اینکه باید به آموزش ارزش بیشتری داده شود، اظهار کرد: آموزش باید به کاری جریانمند و نظاممند تبدیل شود و مسئله اصلی دانشگاه آموزش باشد. در واقع اگر هر فرد کار خود را به نحو مطلوب انجام دهد، سایر اعضا نیز به وظایف خود عمل خواهند کرد، ضمن اینکه ما باید شاخصها را دوباره بازنویسی و اجرا کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه پایه و اساس هر دانشگاهی آموزش است، گفت: باید در جذب نیروهای هیاتعلمی افراد علاقهمند به معلمی جذب شوند، چرا که لزوماً یک جراح خوب و یا یک شاگرد اول معلم خوبی نیست. بنابراین در ارزیابی این اعضا باید شاخص آموزش تعیینکننده باشد و تا زمانی که کسی مأموریت و مسئولیت آموزشی خود را با کمیت و کیفیت مناسب به انجام نرساند، نباید سایر فعالیتهایش ارزشگذاری شود.
دکتر ضیایی در ادامه با اشاره به مفاهیمی همچون اقتصاد آموزش، آموزش اقتصادی، مفهوم بازار در آموزش عالی و طبابت مبتنی بر نظام سلامت، یادآور شد: این مفاهیم باید بهروشنی تبیین شده و در نظام آموزش دانشگاه به کار گرفته شوند و باید درباره تبدیل دورههای آموزشی به دورههایی برای حل مسائل جامعه، ایجاد ثروت و خدمت و اجرای این برنامهها بحث و گفتوگو شود.
وی ادامه داد: ما باید محصولات متفاوتی داشته باشیم و این مستلزم درک تفاوتها و البته انعطافپذیری نظام آموزش عالی در پذیرش، محتوای کوریکولوم ، روشها و ارزشیابیها است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باید تغییرات نرمافزاری و برنامهای از این دانشگاه آغاز شود، گفت: دانشگاه و گروهها اختیارات زیادی دارند و باید آنها را خوب شناخت و مورد استفاده قرار داد و آموزش باید بتواند پنج تا هفت سال بعد اثر خود را در تولید ناخالص ملی نشان دهد و آموزشی که نتواند اثر خود را در جامعه نشان دهد، بیفایده است.
دکتر ضیایی با بیان اینکه در رشتههای علوم پایه باید ملاحظاتی را مورد توجه قرار داد، گفت: کوریکولومهای آموزشی باید متناسب با شرایط روز جامعه مورد بازنگری قرار گیرند. در واقع تدوین و طراحی حدود 20 درصد کوریکولومهای آموزشی در اختیار دانشگاه است و بدون همکاری معاونتهای آموزشی، پژوهشی، دانشکدهها و گروههای علوم پایه حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم امکانپذیر نمیشود.
وی با تأکید بر لزوم پررنگ شدن فعالیتهای بینرشتهای در دانشگاهها، افزود: باید بین گروههای بالینی و علوم پایه نشستهای هدفمند برگزار شود و گروهها و شبکههای علمی در ذیل حوزههای مهم و متمایز دانشگاه تشکیل شود.
دکتر ضیایی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دانشگاههایی همچون خواجه نصیر و امیرکبیر همکاریهایی دارد، ادامه داد: ما باید به تشکیل گروههای علمی با دانشگاههای غیر علوم پزشکی، تشکیل دپارتمانها و حتی دانشکدههای مشترک فکر کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر ضرورت ارتقای مهارتهای دانشآموختگان، یادآور شد: باید به فکر تعدیل هدفمند و توسعه هوشمند باشیم. در واقع با وجود رقابت شدید در بازار کار، بسیار ضروری است که دانشآموختگان در رشته تخصصی خود مهارتهای کافی داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر ضیایی در ادامه با تأکید بر اهمیت داشتن جایگاه شغلی مناسب دانشآموختگان، گفت: با بهرهگیری از ظرفیتهای اساتید، ساختار دانشگاه و کار جمعی میتوان به اهداف تعیینشده برای دانشگاه، دست یافت.
انتهای پیام