معاون پژوهشی خبر داد
پایان طراحی اولیه هواپیمای هشت نفره در پژوهشگاه هوافضا
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- معاون پژوهشی پژوهشگاه هوافضا از پایان اولین مرحله طراحی هواپیمای هشت نفره خبر داد و گفت: در صورت تامین بودجه این پروژه تا ۵ سال آینده به نتیجه میرسد.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- معاون پژوهشی پژوهشگاه هوافضا از پایان اولین مرحله طراحی هواپیمای هشت نفره خبر داد و گفت: در صورت تامین بودجه این پروژه تا 5 سال آینده به نتیجه میرسد.
دکتر محمد طیبی رهنی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد فعالیتهای پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: در پژوهشگاه از قدیم روی بحث فضا به ویژه روی کاوشگرها تحقیقاتی شده و هشت کاوشگر به فضا فرستادیم که اکثرا موفق بوده اند و قرار است منجر شود به اعزام انسان به فضا که بر اساس سند جامع هوافضا بر عهده پژوهشگاه هوافضا گذاشته شده اما در سالهای اخیر بودجه کم پژوهشگاه مانع از آن پیشرفتها شده بود، انتظار داریم به زودی بهتر شود و باید اقتدار ملی را بدون اتکا به بقیه کشورها به دست آوریم.
وی ادامه داد: حوزه جدید بحثهای صنعت هوایی است که به استناد سند راهبردی پژوهشگاه، هواپیماهای سبک یا هوانوردی عمومی/general aviation را شامل میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: منظور از این هواپیماها، هواپیماهایی است که ظرفیت حمل 2 تا 19 نفر را دارد و با بررسی هایی که کردیم به این نتیجه رسیدیم که یک هواپیمای 8 نفره شاید بهترین شروع برای کار ما باشد؛ زیرا هواپیماهایی با ظرفیت تا 8 نفر را در مراکز مختلف داخل کشور کار کرده اند، هر چند شاید هنوز عملیاتی نشده باشد. بنابراین هدف ما طراحی و ساخت یک هواپیمای هشت نفره، پیستونی، بدنه فلزی، چرخ ثابت است.
دکتر طیبی در مورد موارد استفاده این هواپیماها گفت: مثلا برای مسافتی بین بیرجند تا فردوس در استان خراسان جنوبی (حدود 200 کیلومتر) که امکان مسافرت با هواپیما نیست و باید با خودرو در مسیرهای دشوار آن را طی کرد، این هواپیماها قابل استفاده و مناسب هستند، همچنین در سوانح و کمک رسانیها بسیار کاربرد دارند.
وی با اشاره به رایزنیها با مسئولان شهر فردوس برای حمایت مالی از این پروژه گفت: بررسی اولیه ما این است که اگر شرایط مهیا باشد تا 5 سال بعد به نتیجه میرسد، فعلا در مرحله اولیه طراحی هستیم و مرحله صفر تکمیل شده و وارد مرحله بعد شده ایم. همچنین تفاهم نامه ای با مسئولان شهر فردوس داریم که حاضر شده اند از نظر مالی پروژه را حمایت کنند، حتی فرودگاه کوچکی در این شهر دارند که استفاده از هواپیما را برای این فاصله راحتتر میکند.
***توسعه صنعت هوافضا به بودجه بیشتری نیاز دارد
دکتر طیبی با اشاره به تلاشها در دو دهه اخیر در صنعت هوافضا در مورد مهمترین گلوگاههای فناورانه صنعت هوافضا گفت: این صنعت بسیار پیشرفته و زمان زیادی لازم است تا رضایت کامل از پیشرفتهای آن داشته باشیم ما طی سه دهه فعالیت در این حوزه به طور خاص در همه زمینههای مرتب پیشرفت کرده ایم.
وی با تاکید بر هزینههای زیاد در این صنعت ادامه داد: از گلوگاههای اصلی آن بودجه است که برای بسیاری فعالیتها هنوز بودجههای کافی وجود ندارد. بودجه ای که تخصیص پیدا میکند خوب است اما کافی نیست اگر بخواهیم به مقاصد عالی برسیم در ردههای بالا در این بحث صحبت کنیم باید بودجههای بیشتری صرف کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: از طرف دیگر فشارهای که روی کشور ما هست یا گاه کشورهای دیگر قول هایی میدهند باعث میشود توجه ما به هوافضا کم شود؛ اما همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند هیچ عاملی نباید باعث شود توجه به موضوعات علمی؛ از جمله هوافضا یا فناوری هسته ای کم شود. این رشتهها اقتدار ملی را مطرح میکند و اگر لازم هست باید از نان شب خود بزنیم تا بودجه این رشتهها را تامین کنیم.
وی با اشاره به فعالیت سه دهه ای دانشگاههای کشور در حوزه هوافضا و تربیت نیروی متخصص کافی گفت: ظرفیت خوبی در پژوهشگاهها و دانشگاه ها؛ به ویژه از نظر نیروی انسانی وجود دارد. برای نمونه سال گذشته قصد داشتیم تعداد محدودی عضو هیات علمی در پژوهشگاه جذب کنیم که حدود 10 برابر متقاضی داشتیم.
معاون پژوهشی پژوهشگاه هوافضا نتیجه گیری کرد: تعداد زیادی متخصص دانش آموخته شده و آماده کار هستند و در همه زمینههای مرتبط با هوافضا متخصصان خوبی داریم، از این گذشته تیمهای متخصصی نیز در دانشگاهها تشکیل شده است، بنابراین باید فعالیتهای ما به قدری گسترده شود که همه این گروهها را به کار بگیریم.
«بسیاری از این افراد به دلیل اینکه کار مرتبط با تحصیلات خود ندارند به فکر رفتن از ایران هستند، اما این درست نیست که ما این افراد را آموزش دهیم و چون زمینه فعالیت فراهم نباشد به فکر مهاجرت بیافتند. باید اولویت زیادی را بیشتر از قبل برای این حوزه از فعالیتها قائل باشیم. بودجه بسیاری از مراکز تحقیقاتی در زمینه هوافضا کافی نیست و شاید یک دهم بودجه مورد نیاز را در پژوهشگاه داریم.»
***در زمینه ساخت پرتابگرها بیشتر از بقیه حوزههای هوافضا موفق بوده ایم
وی در پاسخ به این سوال که در کدام یک از سه جزء ساخت ماهواره، پرتابگر و سکوی پرتاب پیشرفت بیشتری داشته ایم گفت: در زمینه پرتابگر؛ حتی با توجه به پرتاب اخیر ماهواره پیام. زیرا یک مورد را نمیتوان به کلیه فعالیتها تعمیم داد.
استاد دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: دلیل موفقیت ما در پرتابگرها این است که این بحث با موضوع ساخت موشک مشترکات زیادی دارد، در این زمینه از همان زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ما فعالیتهای جدی را شروع کردیم و به جاهای خوبی رسیدیم و به جرات میتوانم بگویم یکی از کشورهای مطرح در این زمینه هستیم.
وی افزود: ممکن است در یک مورد خاص به دلایلی یک طرح 100 درصد موفق نباشد، هر چند تا جایی که اطلاع دارم پرتاب ماهواره پیام تا حد زیادی موفق بوده است؛ زیرا در پروژههای متفاوت، ماموریتهای مختلفی تعریف میشود که ممکن است در یک یا چند ماموریت موفق و در بعضی ناموفق باشند.
یکی از نویسندگان کتاب «تئوری و تحلیل مسائل آیرودینامیک» توضیح داد: از این گذشته وقتی روند فعالیت کشورهای پیشرفته در زمینه هوافضا را مطالعه میکنید میبینید قبل از اینکه به سطح عالی فناوری در این زمینه برسند شکستهای زیادی داشته اند. تعداد زیادی شکست را پشت سرمی گذارند تا در یک مورد به نتیجه برسند.
وی البته خاطرنشان کرد: شاید اگر ما توجه کنیم که ماهوارههای ساخته شده در دانشگاهها با زحمات زیاد را روی همان ماهواره بری نگذاریم که اولین بار است امتحان میکنیم و با ماهوارههای آزمایشی کارایی آن ماهواره بر را بسنجیم، بهتر باشد ولی به هرحال تجربه است و امیدواریم در آینده تلاشها به نتیجه برسد.
***حوزههای مغفول در صنعت هوافضا را دریابیم
معاون پژوهشی پژوهشگاه هوافضا در مورد حوزههای مغفول دیگر در صنعت هوافضا اظهار داشت: به طور کلی علوم و فنون فضا شامل دو بخش امکانات مستقر در فضا و استفاده از داده هایی است که از طریق این امکانات به دست ما میرسد و از بعد اقتصادی و تجاری سازی میتواند مفید باشد.
وی با ارائه مثالی افزود: برای نمونه از طریق دادههای سنجش از دور میتوانیم اطلاعاتی برای توسعه کشاورزی، فرونشست زمین، موضوعات زیست محیطی و امثال آن به دست آوریم و آن را به خوبی بررسی کنیم.
دکتر طیبی ادامه داد: حوزه ای که به نظر میرسد بیشتر در ایران مغفول مانده این است که در بعضی کشورها وقتی حاملی را به فضا میفرستند کپسول هایی را حاوی مثلا نمونههای دارویی (با توجه به اولویتهای تحقیقاتی هر کشور) در آن میگذارند، روی این داروها آزمایش هایی را در فضا انجام میدهند و نتیجه را روی زمین تحلیل میکنند. بنابراین در فضا کارهایی میکنند که شاید روی زمین نشود انجام داد یا نتیجه ازمایشها متفاوت باشد. به طور کلی زمینههای زیاد تحقیقاتی هست که در مورد ارتباط صلح آمیز از فضاست و میتوان روی آنها کار کرد.
به گزارش ایرنا پژوهشکده هوافضا طبق موافقت اصولی شورای گسترش آموزش عالی برای انجام تحقیقات هوافضایی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با ابلاغ وزیر وقت در سال 75 پایهگذاری و دو سال بعد موافقت قطعی آن صادر شد. شورای گسترش آموزش عالی در سال 83 با ارتقای پژوهشکده به پژوهشگاه موافقت کرد.
در همین راستا و برای تحقق اهداف پیشبینیشده، فعالیتهای مجموعه در قالب بخشهای زیر سازماندهی شد: پژوهشکده علوم و فناوری هوایی، پژوهشکده سامانه فضانوردی، پژوهشکده مدیریت، حقوق و استانداردهای هوافضایی و گروه پژوهشی فیزیولوژی هوافضایی و کانون تفکر، آینده اندیشی و راهبردی هوافضایی.
علمی**9157**1440
انتهای پیام /*