تشکیل شناسنامه مدارس شبانهروزی و مشکلات این مدارس
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش ضمن مروری بر مشکلات مدارس شبانه روزی گفت: امیدواریم با تشکیل شناسنامه مدارس شبانه روزی و نظارت بالینی بر وضعیت آموزشی، تربیتی، فضا و تجهیزات این مدارس بهزودی تمامی مسائل و مشکلات موجود شناسایی و ضمن اولویت بندی، با اتخاذ تصمیمات و تمهیدات لازم، شاهد حل بسیاری از مشکلات موجود باشیم.
تبسم مهر - حسین صادقی در گفتوگو با ایسنا، ضمن تأکید بر ضرورت ارتقای شاخص توسعه مناطق محروم با تقویت کیفیت مدارس شبانه روزی، اظهار کرد: تأسیس و راه اندازی مدارس شبانه روزی در کشور، یکی از مصادیق گسترش و بسط عدالت آموزشی و تربیتی و از پرکاربردترین راهبردهای آموزش و پرورش برای تحصیل دانش آموزان مناطق محروم کشور و البته به عنوان آخرین راهکار برای ایجاد شرایط دسترسی آموزش برای همگان، با ویژگیهای مورد اشاره در نظام تعلیم و تربیت کشور است.
وی افزود: مدارس شبانه روزی علاوه بر ارتقای پوشش تحصیلی افراد لازمالتعلیم مناطق محروم و کمتر برخوردار روستایی و عشایری؛ ارتقای سطح کیفی آموزش و کاهش میزان افت تحصیلی، فراهم کردن زمینههای تربیت صحیح دانش آموزان، پیشگیری از تبعات منفی اخلاقی و اجتماعی ناشی از مهاجرت دانش آموزان به مراکز شهری و استفاده بهینه از منابع انسانی و امکانات و اعتبارات آموزشی در مناطق کم جمعیت، فراهم کردن زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مناطق محروم و عشایری از بین دانش آموزان بومی و مسئولیت آماده سازی دانش آموزان برای تحقق مراتبی از حیات طیبه و شکلگیری هویت ایرانی- اسلامی آنان را برعهده دارد.
معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، ضمن اشاره به تاریخچه شکل گیری مدارس شبانه روزی گفت: مدارس شبانه روزی ایران، اولین بار در سال 1354 با تأسیس 9 باب مدرسه و 1300 دانش آموز در 9 استان کشور، فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به شرایط حاکم بر نحوه اداره آن، مورد استقبال روستاییان و عشایر کشور قرار گرفت که پیش از آن مجبور بودند فرزندان خود را برای ادامه تحصیل، به شهرهای اطراف بفرستند.
صادقی ادامه داد: در سال 1357 تعداد مدارس شبانه روزی، به 65 واحد رسید؛ ولی اکنون میتوان اعلام کرد که به جز شهر تهران، تمام استانهای کشور، از نعمت وجود مدارس شبانه روزی برخوردار هستند.
402 هزار دانشآموز در حال تحصیل در مدارس شبانه روزی
صادقی با بررسی وضعیت آمار فضاهای آموزشی و میزان پوشش تحصیلی دانش آموزان مدارس شبانه روزی، گفت: آمارها گویای آن است که در سال تحصیلی جاری (٩٨-٩٧) تعداد 402 هزار و 908 دانش آموز در 3202 مدرسه در کشور، به تحصیل در مدارس شبانه روزی اشتغال دارند.
وی افزود: از این تعداد، دوره دوم آموزش متوسطه نظری با ١١٧٥ مدرسه و 155 هزار و 875 دانش آموز (حدود 9.8 درصد از کل مدارس این دوره)، بیشترین و شاخه فنی و حرفهای با 328 مدر سه و 43 هزار و هفت دانش آموز، کمترین آمار مدارس شبانه روزی را به خود اختصاص داده است و از این میان استان خراسان رضوی، با ١٢٣ مدرسه و 17 هزار و 154 دانش آموز، بالاترین پوشش تحصیلی و استان قم با چهار مدرسه و ٨٥٧ دانش آموز، کمترین پوشش تحصیلی در مدارس شبانه روزی را به خود اختصاص داده است.
معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: علیرغم کاهش تعداد مدارس شبانه روزی در سالهای اخیر، جذب دانش آموزان در این مدارس، با روند افزایشی روبرو بوده است و این نشان از افزایش میزان رضایتمندی دانش آموزان و اولیای ایشان از مدارس شبانه روزی دارد که میتوان از آن به عنوان یکی از افتخارات نظام آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی نام برد.
صادقی افزود: بر همین اساس، بهبود کیفی مدارس شبانه روزی، بیش از توسعه کمی آن، مورد تأکید مسئولان امر و سیاستگذاران آموزش و پرورش قرار گرفته است و از آنجایی که این مدارس به لحاظ حضور 24 ساعته دانش آموزان و بیتوته کردن آنان در خوابگاهها، شرایط حساس ویژه دوران بلوغ و مسائل عاطفی ناشی از دوری از خانواده، تفاوت عمدهای با سایر مدارس عادی دارد، ضروری است توجه و نگاه ویژهای به دانش آموزان این مدارس، در همه زمینهها داشته باشیم؛ لذا لزوم توجه به ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، پرورشی و رفاهی این مدارس و جلب مشارکت کلیه دستگاههای اجرایی ذی ربط، بیش از گذشته احساس میشود و لازم است این مهم همواره در دستور کار مسئولان و متولیان امر قرار گرفته و در راستای تکوین و تعالی هویت دانشآموزان این مدارس، تلاشهای هدفمند و گستردهای صورت پذیرد.
وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اختصاص بودجه ویژه تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی و افزایش چهار برابری آن نسبت به سال گذشته، افزود: علیرغم این تلاشها، همچنان در تهیه و تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز این مدارس، به نقطه مطلوبی دست نیافتهایم.
صادقی تأکید کرد: اگر همین روند در بودجه سالهای آینده همچنان ادامه یابد، میتوان امیدوار بود که در بخش تغذیه و ایاب و ذهاب دانش آموزان، با مشکلات جدی روبرو نباشیم.
مشکلات مدارس شبانه روزی از فعالیت یک وقته تا تجهیزات خوابگاهی مستهلک
معاون آموزشی، برنامه ریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات مدارس شبانه روزی اظهار کرد: مسائل و مشکلات این مدارس به بحث تغذیه، بهداشت و ایاب و ذهاب محدود نمیشود، بلکه مصائب و موانع عدیدهای وجود دارد که بر کیفیت آموزشی و تربیتی دانشآموزان این مدارس سایه انداخته است که از آن جمله میتوان به عدم پایبندی به اساسنامه و دستورالعمل اجرایی مدارس شبانهروزی در تدوین شیوهنامه ساماندهی نیروی انسانی (عدم تخصیص کامل نیروی انسانی)؛ فعالیت مدارس شبانهروزی به صورت یک وقته، به جای بهره مندی از فرصت یک نوبتی دو وقته به منظور اجرای کلاسهای جبرانی و فوق برنامه؛ مستهلک بودن تجهیزات خوابگاهی و ناکافی بودن امکانات رفاهی؛ فقر کتابخانههای مدارس و کمبود کتب متناسب با گروه سنی دانشآموزان و بروز مسائل و مشکلات بهداشتی، به دلیل عدم صیانت از بند 6 سایر موارد فصل پنجم دستورالعمل اجرایی مدارس شبانهروزی اشاره کرد.
توزیع 7 مرحله سبدغذایی برای دانشآموزان شبانه روزی
صادقی با اشاره به اهم فعالیتها و اقدامات انجام شده در راستای کیفیتبخشی به مدارس شبانهروزی، عنوان کرد: با تشکیل شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخصهای آموزشی و پرورشی مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور و در اولویت قرار گرفتن بررسی علل و راهکارهای پیشگیری از چالشهای موجود و کاهش تهدیدات جسمی و روحی ناشی از کمبود مواد غذایی و سو تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی مناطق روستایی و محروم کشور، در مرداد سال 95 به پیشنهاد وزرای آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت، دستورالعمل اجرایی طرح حمایت غذایی در سال 95 اصلاح شد.
وی ادامه داد: به موجب آن مقرر شد الحاقیه ای به عنوان تبصره ماده 3 دستورالعمل مذکور اضافه شود تا به موجب آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به منظور رفع سو ء تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی، سبد حمایت غذایی پیش بینی و برقرار کرده و در قالب توزیع کالا و شارژ بن کارتهای دانشآموزان مدارس شبانهروزی، به حمایت از این قشر آسیب پذیر بپردازد که در این راستا تاکنون با اعتباری بالغ بر 553 میلیارد ریال، هفت مرحله سبد حمایتی به دانش آموزان مدارس شبانه روزی در قالب توزیع کالا و شارژ بن کارتهای دانشآموزی اختصاص یافته است.
معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه علاوه بر این اقدامات قابل توجه دیگری نیز در راستای بهبود وضعیت مدارس شبانه روزی صورت گرفته است گفت: تخصیص مبلغ 5.141 میلیارد ریال در بودجه سال 1397 وزارت آموزش و پرورش، برنامهریزی برای ایجاد شبکه حامیان مدارس شبانهروزی و بهرهمندی از حمایت بیش از 1360 حامی مدارس شبانهروزی و جلب مشارکت خیرین مدرسهساز به میزان 30 میلیارد ریال کمکهای نقدی و غیرنقدی در جهت کمک به امور تغذیه و رفاه دانشآموزان، جلب مشارکت نهادهای بینالمللی یونیسف و جذب بیش از 24 میلیارد ریال جهت توسعه امکانات رفاهی خوابگاهی و آموزشی در سه استان محروم کشور (سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان)، در اولویت قرار دادن تجهیز مدارس شبانهروزی نسبت به سایر مدارس، در طرحهای تجهیز مدارس استانها برای دریافت وسایل آزمایشگاهی و کارگاهی از محل 2 درصد فروش گاز و امکانات ورزشی و اجرای برنامه مدارس مروج سلامت، در تمامی مدارس شبانهروزی با همکاری دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این جمله هستند.
صادقی با اشاره به تشکیل دبیرخانه کیفیتبخشی به مدارس شبانهروزی در معاونت آموزش متوسطه و دعوت از شرکای درون سازمانی و برون سازمانی، به منظور ایجاد تعامل سازنده در جهت حمایت از مدارس شبانه روزی، عنوان کرد: کیفیتبخشی به برنامههای آموزشی و پرورشی و تأکید بر توانمندسازی مدیران و سرپرستان مدارس شبانهروزی و توسعه مشارکت و فعالیتهای گروهی دانشآموزان با تکیه بر محورهای برنامه تعالی مدیریت مدرسه نیز انجام شده است اما بدون شک برای دستیابی به شرایط مطلوب و مورد انتظار در مدارس شبانه روزی و حل ریشهای مسائل و مشکلات این مدارس، نیازمند آسیب شناسی و مطالعات دقیقتر مسائل و مشکلات این مدارس و دانش آموزان آن هستیم که این مهم در سال تحصیلی جاری در دستور کار کارشناسان دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
وی ادامه داد: امیدواریم با تشکیل شناسنامه مدارس شبانه روزی و نظارت بالینی پیوسته بر فعالیتهای آموزشی، تربیتی و اطلاع دقیق از وضعیت فضا و تجهیزات این مدارس، به زودی تمامی مسائل و کاستیهای موجود شناسایی و ضمن اولویت بندی، با اتخاذ تصمیمات و تمهیدات لازم، شاهد حل بسیاری از مشکلات موجود باشیم و به سمتی حرکت کنیم که یک مدرسه شبانه روزی، به مثابه یک مدرسه برتر و دوست داشتنی و مطلوب برای آینده سازان نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.
انتهای پیام