بار مسئولیتهای معوق رنو برگردن کیست؟/ سکوت سنگین رنوپارس
بزرگنمایی:
معدن نیوز - در حالی هنوز خریداران خودروهای فرانسوی خودروهای پیش خریدی خود را تحویل نگرفتهاند که در ساختمان بلند بالای رنو در سعادت آباد همه چیز آرام است فرانسویها قبل از تحریمها چمدان هایشان را بسته و ایران را ترک کردهاند تا به قول معروف آب از آسیاب بیفتد.
معدن نیوز - در حالی هنوز خریداران خودروهای فرانسوی خودروهای پیش خریدی خود را تحویل نگرفتهاند که در ساختمان بلند بالای رنو در سعادت آباد همه چیز آرام است فرانسویها قبل از تحریمها چمدان هایشان را بسته و ایران را ترک کردهاند تا به قول معروف آب از آسیاب بیفتد.
- اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، این روزها به تعویق افتادن خودروهای تحویلی در پیش فروشها یک مشکل جدید برای خودروسازان شده به نحوی که خریداران هر روز با تجمع روبه روی شرکتهای خودروسازی خواستار احقاق حقوق خود هستند اما متأسفانه هنوز چاره اساسی برای این مشکل آنهم در محصولات فرانسوی پیش بینی نشده است.
جالب اینجاست در حالی هنوز خریداران خودروهای فرانسوی خودروهای پیش خریدی خود را تحویل نگرفتهاند که در ساختمان بلند بالای رنو در سعات آباد همه چیز آرام است. نه نشست خبری برقرار میشود تا رسانهها پاسخ سوالات خود را بگیرند و نه کسی هست که بار مسئولیتهای معوق رنو را بر گردن بگیرد. رنو این روزها همانند عملکرد گذشته خود در بازار ایران همچنان رفتار و زرنگیهای گاه و بیگاهش را ادامه میدهد و هنوز هیچ خبری از برخورد جدی با رفتایهای متناقض آنها نیست. قرار بود در قراردادهای جدید متعهد به تعهدات خود باشند اما در دور جدید همکاریها نه تنها خبری از اجرای تعهدات نیست بلکه مشتریان محصولات رنو هر روز سرگردانتر دیروز هستند.
در میان تاکتیکهای مختلف رنو در بازی با صنعت خودروی ایران میتوان به صحبتهای پیمان کارگر مدیرعامل ایرانی رنوپارس که البته حالا از مدیران رده بالای گروه رنو- نیسان به حساب میآید، اشاره کرد. او که همیشه در نشستهای خبری بر ایرانی بودن خود تاکید میکرد در خلال افتتاح تولید ساندرو استپ وی در سال 95 در شرکت پارس خودرو در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره تحریمها در آینده گفت: امروز حالمان خوب است و ما چرا باید این پتانسیل را رها کنیم؟ چرا باید جایی که میتوانیم تا روزی 800 دستگاه رنو تولید کنیم را ول کنیم؟
هر چند در آن روزها تولید رنو هر روز رو به افزایش بود و حتی رکورد تولید 600 دستگاه در یک روز هم به ثبت رسید.اما با آغاز رقابتهای انتخاباتی در آمریکا و ظهور تفکر ترامپیسم، صحبت هایی از زدن زیر میز برجام از سوی ترامپ به گوش رسید. این در شرایطی بود که خودروسازان داخلی با اتکا به تواناییهای تولید و البته دلگرم از حمایت رنو بر اساس تعهدهای دو طرفه به تولید خودرو میپرداختند.
در فاز جدید جدید رنوییها قول همکاری دادند با این وجود خودروسازان سعی کردند در فروش محصولات رنو کمی محتاطانه عمل کنند تا تجربههای گذشته تکرار نشود. بر همین اساس پارس خودرو که به عنوان پایگاه اصلی تولید رنو در ایران شناخته میشود، در سال 97 و آن هم در اردیبهشت ماه تنها اقدام به فروش تعدادی تندر 90 کرد و خانواده ساندرو را در سال 97 در لیست فروش قرار نداد. ایران خودرو نیز رفتاری مشابه را اتخاذ کرد. در این شرایط کارلوس گون ( گوسن) مدیرعامل وقت گروه رنو-نیسان در خلال مجمع سالینه سهام داران این شرکت در پاریس گفت" رنو در صورت تحریم شدن ایران، این کشور را ترک نمیکند و تنها روش عملکرد خود را تغییر میدهد".
تحریمها شروع شد و قطعات نیامدند تا مشخص شود بازی رنو با افکار عمومی و صنعت خودرو ایران ادامه دارد. در چند ماه گذشته که صدای اعتراض مشتریان رنو به آسمان رسیده است، شیشههای ضخیم ساختمان رنو در سعادت آباد اجازه نمیدهد صدای مردم به رنوییها برسد. در این ساختمان همه چیز آرام است. فرانسویها و مدیران ایرانی- فرانسوی قبل از تحریمها چمدان هایشان را بسته و ایران را ترک کردند. به این ترتیب چراغهای اتاق مدیران ارشد ساختمان شیشه ای خاموش شده تا به به قول معروف آبها از آسیاب بیفتد.
در حالی که طبق اساسنامه این شرکت، رنوپارس مسئول تأمین قطعات مورد نیاز تولید کنندگان داخلی در ایران است، این شرکت علی رغم ژستهای رسانه ای هیچ پلن B برای دوران تحریم نداشته است و حالا بار بدعهدی آنها بر دوش خودروسازان داخلی سنگینی میکند. این در شرایطی است که طبق شنیدهها از منابع آگاه، خودروسازان داخلی قبل از هر پیش فروش در خصوص تامین قطعات مورد نیاز هماهنگیهای لازم را برای تأمین کننده ( رنو پارس) را انجام داده بودند.
حالا حتی رنوپارسیها علت رفتن و عمل نکردن به تعهدات را عنوان نمیکنند! آن هم در شرایطی که خودروسازان ایرانی برای انتقال پول و قطعات ابراز آمادگی کرده اند و طبیعتا رنو به غیر از تحریم هیچ توجیه دیگری برای عدم همکاری ندارد.
به هر حال پاک کردن صورت مسئله مشکلات جاری صنعت خودرو دردی را از کسی دوا نمیکند. اما چرا کسی به سراغ رنو رفته است؟ آیا رنوییها به هیچ ارگان و سازمانی پاسخ گو بوده اند؟ خیر. ساختمان شیشه ایی آرام است تا آبها از آسیاب بیفتد.
کمک 4 هزار میلیاردی دولت به قطعهسازان خودرو اجرایی شد
انتهای پیام/