گزارش فارس از نشست خبری «جان دار»
حاشیههایی درباره موضوع پولهای کثیف/ ادعای تایید سرمایهگذار فیلم
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - نشست خبری فیلم جاندار به کارگردانی حسین امیری و پدرام پورامیری در حالی در کاخ جشنواره برگزار شد که حاشیههای تهیهکنندگی و سرمایهگذاری کار بین رسانهها بالا گرفت.
تبسم مهر - نشست خبری فیلم جاندار به کارگردانی حسین امیری و پدرام پورامیری در حالی در کاخ جشنواره برگزار شد که حاشیههای تهیهکنندگی و سرمایهگذاری کار بین رسانهها بالا گرفت.
به گزارش خبرنگار سینمای خبرگزاری فارس، نشست خبری فیلم سینمایی جاندار به کارگردانی و نویسندگی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
حسین امیری در ابتدای این نشست عنوان کرد: جای فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، بهرام دهقانی و محمدعلی محمدی و مسعود کرامتی را در ابتدای نشست خالی میکنم، فیلمنامه این فیلم توسط من و آقای محمد داودی که الان در نشست حضور ندارند نوشته شده است ما قبلتر هم با هم همکاری داشتیم. فیلمنامه دیگری هم همزمان با این فیلم «ما همه با هم هستیم» نوشته شد.
وی درباره اپیدمی مشکلات آوار شده برخی فیلمها بر سر مخاطب چون ابد و یک روز گفت: من فکر نمیکنم بعد از این فیلم، فیلم ما بوجود آمده باشد مشکلات فیلمهای رئالیسم اجتماعی از قبلتر بوده مثل فیلمهای رخشان بنی اعتماد و اینکه هر ساله یک تعداد فیلمساز علاقهمند این ژانر هستند و حال انتخاب ما هم این مدل فیلم بوده است البته ما سعی نکردیم بدبختیها را نشان دهیم بلکه سعی کردیم فیلمی را نشان دهیم که مخاطب با آن درگیر شود و آنچه میخواهیم در پایان به مخاطب منتقل شود بهر حال ما هم کاری کرده باشیم.
پورامیری در پاسخ به این سؤال که اگر قانون قصاص را لغو کنیم مشکل آدمهای این فیلم حل میشود، گفت: این آدمها با یک مشکل شاکله زیستشان در ان منزل به هم ریخته و دوگانگی ایجاد شده و قانون یا هر چیز دیگری در این فیلم مهم نیست. مهم آدمها هستند که تصمیم میگیرند زنده بمانند یا خیر.
وی در ادامه افزود: ابتدای فیلم همه شرافت دارند اما بهرحال و مسئله ای که ایجاد شده همه چیز را باز میکند و آدمها روی جدید خود را نشان میدهند.
حامد بهداد در پاسخ به سؤال فارس درباره شخصیت باران کوثری گفت: من فکر میکنم حسین امیری که فیلمنامه را نوشته بهتر میتواند پاسخ دهد با توجه به اینکه خانم کوثری خودشان در جمع نیستند.
حسین امیری کارگردان در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر انفعال شخصیت باران کوثری در فیلم گفت: اینکه این نقش با سایر نقشهای خانم کوثری فرق دارد، جای خوشحالی دارد. اما درباره انفعال باران کوثری در فیلمنامه باید بگویم که ما بدان فکر کردیم و تلاش کردیم انجام دهیم تردیدی است که کاراکتر اسما در فیلم دارد و این وضعیت ما را به سمتی میبرد که نمیتواند تصمیم درست بگیرد به همین دلیل شاید این انفعال حس شده و این انعفال بیشتر خود خواسته کاراکتر است تا اینکه نشأت از فیلمنامه داشته باشد.
حسین امیری درباره پایانبندی فیلم و ادامهدار نبودن نتیجه فیلم گفت: کاراکتر جمال دوست ندارد که شرافت خانوادهاش زیر سوال برود و این را در سکانس پایانی هم میبینیم. گذاشتن سکانس ادامه زندگی یا مرگ جمال کار سختی نبود ما زمانی فیلمنامه را بازنویسی کردیم شاید دهها پایان برای فیلم گفتیم بنویسیم ولی چیزی که در فعل فیلم ما میگنجید همین بود اگر سکانس اعدام یا مردن این آدم را میدیدیم این امید و چیزی که در مخاطب باقی میماند که میشود راجع بدان فکر کرد، نقطه ضعف فیلم میشود.
گیتی قاسمی نیز عنوان کرد: من یکی از عناصری که بدان توجه میکنم کنکاش نسبت به جامعه بیرونی و کاراکترها است من اکثر کاراکترهایی که زندگی میکنم در درونم به صورت یک درد آن را زندگی کردم. من احساس میکنم سنم بیست سال بیشتر از این چیزی است که هست بخاطر زندگی پیچیده و عجیب و غریبی که داشتم و هر جا که کم بیاورم ما به ازای بیرونی آن را پیدا میکنم.
هانیه بساتینی با برقرار کردن تماس تلفنی با فاطمه معتمدآریا که در خارج از کشور است، گفت: بهرحال هم جای من پیش شما خالی است و هم جای شما پیش من. برای سینمای ایران و شما و دو کارگردان جوان فیلم آرزوی بهترینها را دارم.
امیری درباره انتخاب معتمدآرا در نقش مادر رنج کشیده گفت: ما با توجه به تواناییهایی که از او سراغ داریم این نقش را با همه سختیهایی که داشت و او قبول نمیکرد، به خانم معتمدآریا پیشنهاد دادیم.
کامران مجیدی تهیهکننده فیلم درباره پول کثیف در سینما گفت: به نظرم بهتر این بود سؤال میشد که چطور من اعتماد برای قبول کردن تهیهکنندگی این کار را داشتم. واقعیت این است که ما همیشه همه را به خوش اخلاقی دعوت میکنیم ضمن اینکه چنین چیزی نیست.
وی در ادامه افزود: من تهیهکننده پروژهای هستم که 50 درصد سرمایهاش توسط خودم و 50 درصد بقیه هم توسط علی اسدزاده تهیه شده و او هم از سال 87 سرمایهگذار بودند و در ارشاد فعالیت داشتند. تمام صحبتهایی درباره پول کثیف است از اساس بیاخلاقی و فرافکنی است اگر قرار باشد کسی تهمتی بزند ما میتوانیم آن را از مراجع ذیصلاح پیگیری کنیم.
حامد بهداد نیز در این باره گفت: درباره فیلم گربههای ایرانی بعدها از من سؤالاتی در این زمینه شد من هم گفتم که بهرحال نمیدانم داستان فیلمها چیست و به ما پیشنهاد میشود ما هم قبول میکنیم ابتدا به ساکن برای ما فیلمنامه میرسد و از جایی به بعد یا من میخواهم معانی یک فیلم اجتماعی را براساس دغدغه خودم منطبق با فیلمنامه کنم یا واقعا چنین چیزی وجود دارد. اگر درباره دو همسری و مسائل دیگر فیلمی مطرح میشود احساس میکنم میتوانم بدان ورود کنم اغرار میکنم که حتی یک ذره هم از مسائل اقتصادی یا بروکراتیک و روابط پیچیده و پنهان یک موضوع بیخبر هستم خیلی لذت از خواندن یک فیلمنامه خوب میبرم.
وی در ادامه افزود: من سه بار فیلمنامه را با این دو کارگردان جوان بازخوانی کردم به این دلیل که گوشه ذهنشان سوءتفاهم ایجاد شود که من از بالا نگاهی به آنها دارد هر بار من فقط راجع به کاراکترها و نقشها و موقعیتها صحبت میکنم و در نهایت من در کنار مردم هستم.
هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری نیز گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمی در ابتدا در اختیار افرادی که میخواهند پروانه ساخت بگیرند قرار میدهد که در آن سرمایهگذار مشخص شده و مورد تأیید ارشاد قرار میگیرد و فیلم شروع به تولید میکند، وقتی آن پروانه صادر میشود تمام عوامل فیلم ورود به پروژه میکنند. معنای پروانه ساخت چیست؟ بهرحال ما در کشوری زندگی میکنیم که پروانه زدن یک مغازه یا هر چیز دیگری لازم است همه عوامل فیلم به اسم آقای مجیدی قرارداد امضا کردند و آقای اسدزاده هم که ما بعدها در جریانشان قرار گرفتیم شخصیتی هستند که سالها در سینما شناخته شده هستند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره پول ساخت فیلم اظهار داشت: چنین تهمتی به آقای رنجکشان هم زده شده است. الان فردی که شش، هفت فیلم امسال در سینما سرمایهگذاری کرده و همه چیزش شفاف است به او هم رحم نشده است، بهرحال مگر شما میدانید پول خبرگزاریتان از کجا میآید؟ مگر ما اطلاع داریم؟ یک ارگانی تشخیص میدهد که فیلمی ساخته شود یا خیر. نمیشود کسی بهتان به دیگران بزند شما میگویید از صندوق ذخیره فرهنگیان پول وارد کارتان کردید؟
جواد عزتی هم در ادامه عنوان کرد: اولین چیزی بازیگری بدان فکر میکند این است که آیا کار درستی کرده در این نقش بازی کرده یا خیر؟ من جواب صریحی برای آن داشتم و آن هم این است که خیلی خوشحال هستم و فیلم خیلی تکمیل است، درباره پایانبندی چند انتقاد شنیدم ممکن است من هم منتقد آن باشم اما این انتخاب کارگردانها است همینطور که درباره چیزهای دیگر هم صحبت داشتیم اما این انتخاب دوستان بود که سکانسها را رقم میزد.
علی شادمان دیگر بازیگر این فیلم نیز عنوان کرد: من نخستینباری فیلمنامه این کار را خواندم بالای صفحه اول آن نوشتم ماشالا دهه هفتاد و با جاندار این آرزو برای من محقق شد که دهه هفتاد هم در سینما جا بیافتد.
محمدرضا دلپاک طراح و صداگذار با نقد رسانهها برای پرسشهایشان گفت: به نظرم حاشیهای کردن نشست کار درستی نیست به جای اینکه سوالات تخصصی بپرسیم! ما در طراحی صدا تلاش میکنیم گوشهای تازهای برای تماشاچی ایجاد کنیم و این با دو گوش معمولی متفاوت است.
حسین امیری در پاسخ به این سوال که در این فیلم چطور حضانت از مادر به عمو رسیده، عنوان کرد: ما حضانت را در فیلم نگرفتیم قیومیت را گرفتیم و گرفتن آن کار راحتی است. در فیلم نشان داده نشده که استطاعت مالی مادر بچه ندارد و از کارش نیز بیکار شده و در این صورت قیومتش را از دست داده است.
احسن وحید مدیر تولید درباره پولهای کثیف گفت: شروع کار خانم معتمدآریا و باران کوثری از من قرارداد سرمایهگذار گرفتند و مطمئن شدند که ما با آقای امامی هیچ قراردادی نداریم و آقای امامی رسماً از فیلم ما کنار رفتند.
در پایان نشست محمدرضا دلپاک با اعتراض به اینکه بهتر است همه عوامل پشت تریبون قرار نگیرند چون از همه سؤال نمیشد. نغمه دانش نیز اینجا صحبتهایی مطرح کرد که کارگردان فیلمها از ما میخواهند که چه عواملی پشت تریبون قرار بگیرند و بهرحال ممکن است که از برخی نیز سؤال پرسیده نشود.
حسین امیری عنوان کرد: فیلم ما بهرحال در بخش سودای سیمرغ قرار ندارد من از همه عوامل عذرخواهی میکنم اما این مهم نیست و مهم این است که ما کارمان را درست انجام دادیم.
انتهای پیام/