آموزش و پرروش در هفتهای که گذشت؛
از آخرین جزئیات از تغییر و تحولات در آموزش و پرورش تا اصلاح شیوه نامه طرح جابربن حیان
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری از جزئیات از تغییر و تحولات در آموزش و پرورش و اصلاح طرح جابربن حیان سپری شد.
تبسم مهر - آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری از جزئیات از تغییر و تحولات در آموزش و پرورش و اصلاح طرح جابربن حیان سپری شد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره آخرین جزئیات از تغییر و تحولات در آموزش و پرورش و اصلاح شیوه نامه طرح جابربن حیان سپری شد.
آخرین جزئیات از تغییر و تحولات در آموزش و پرورش/ نیروهای مازاد به مدارس منتقل میشوند سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر ساختار وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تغییر ساختار آموزش و پرورش ابلاغ شده است و ظرف چند روز آینده آن را اعلام میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه نیروهای مازادی که در نتیجه تغییر ساختار ایجاد میشوند، به مدارس منتقل میشوند یا خیر، تصریح کرد: بعید میدانم نیروی مازادی در این تغییر و تحولات وجود داشته باشد چرا که پستهای خالی به گونهای است که احتمالا نیروی جابهجایی نخواهیم داشت، ولی اگر احیانا به مرحلهای برسیم که نیرویی اضافه بر تشکیلات وجود داشته باشد، این افراد به مدرسه و استان منتقل خواهند شد.
شیوه نامه طرح جابربن حیان اصلاح شد رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره شیوه اجرای جشنواره جابربن حیان و توجه به رویکرد رقابتزدایی در این طرح تصریح کرد: شیوه نامه طرح جابر را اصلاح کردیم تا هر گونه رقابت و داوری در آن رفع شود و دستورالعمل آن هم تهیه شد، اما با توجه به اینکه برخی مدارس کارهای ابتدایی مسابقه را آغاز کرده بودند این تغییر رویکرد به 98 نمیرسد، اما برای سال 99 شیوه اجرای متحول میشود و سال 98 برای آخرین بار این جشنواره به طور کشوری برگزار میشود.
وی درباره تراکم دانش آموزی گفت: برخی مصوبات و طرحهایی داریم که هیچ کلاسی نباید تراکم بالای 26 نفر داشته باشد، البته هرجا دانشآموز با هر تعداد وجود داشته باشد امکان دسترسی به امکانات برای آنها را فراهم کنیم، با این وجود اکنون 180 هزار کلاس درس در دوره ابتدایی با تراکم کمتر 25 داریم و 60 درصد کلاسها با تراکم بالای 26 نفر است که عمدتا در شهرهای با تراکم بالا وجود دارد.
حکیم زاده درباره توفیق در اجرای طرح حذف کتابهای کمک آموزشی از دوره ابتدایی بیان کرد: طبق رصد دقیق و برحسب آمار و ارقام حدود 90 درصد این طرح اجرا شده است و درشهرهای کوچک این طرح بهتر انجام شد.
تدوین نظام جامع آموزش بین المللی جمهوری اسلامی غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور به حضور دانش آموزان پناهندگان در کشور اشاره و اظهار کرد: به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هر محصلی فارغ از شرایط نباید خارج از مدرسه بماند، شاهد جهش در تعداد دانش آموزان پناهنده هستیم و 493 هزار دانش آموز در 28 هزار مدرسه در سرتاسر کشور مشغول تحصیل هستند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره فعالیت مدارس حاشیه خلیج فارس و اختلال در فعالیت برخی مدارس این حوزه اظهار کرد: مشکل خاصی در قطر نداشتیم، اما در امارات برای 2 مدرسه شارجه و ابوظبی مشکلاتی بود؛ تصور بر این است با تعاملات خوب انجام شده بتوانیم مدرسه شارجه را سال آینده بازگشایی کنیم.
وی ادامه داد: مشکل ابوظبی نیز تا 80 درصد حل و فصل شده است، اما به دلیل اینکه دانش آموزان به مدارس دبی رفته بودند ضرورت زمانی ایجاب میکرد تا در این ایام فعالیت در ابوظبی انجام نشود.
وی از تدوین نظام جامع آموزش بین المللی جمهوری اسلامی خبر داد و افزود: اکنون قریب به 900 مدرسه در خارج از کشور داریم و با تدوین این نظام بین الملل این امکان فراهم خواهد شد که شرایط برای تحصیل بسیاری از علاقهمندان به استفاده از برنامه درسی فارسی تامین شوند، حتی برای دانش آموزان مدارسی که از این نظام آموزشی بهرهمند میشوند هم امتیازاتی برای حضور در دانشگاههای ایران در نظر میگیریم.
به کارگیری 23 هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از مهر 98 حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان به موضوع کمبود معلم در سالهای بعدی اشاره کرد و گفت: برای جبران این کمبودها حداقلها را تأمین میکنیم که در نظر داریم برای سال آینده بین 30 تا 50 هزار نیرو از سه طریق ماده 28 و کنکور سراسری جذب کنیم، امسال هم حدود 25 هزار نیرو از طریق ماده 28 و کنکور سراسری جذب کردیم.
وی از تلاش برای یکدست شدن تابلوهای واحدهای دانشگاههای فرهنگیان خبر داد و بیان کرد: در سال تحصیلی آینده حدود 23هزار دانشجو معلم وارد مدارس خواهند شد 13هزار نفر از طریق ماده 28و 8تا 10هزار نفر ورودیهای کنکوری خواهند بود که در صورت فارغالتحصیل شدن وارد عرصه تعلیم و تربیت میشوند.
پوشش 3 میلیون دانش آموز در طرح شهاب/ تلاش برای شناسایی تیزهوشها در مناطق محروم فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان 670 مدرسه داریم که یک سوم آن در مناطق محروم واقع شده است و به دنبال ایجاد کلاس و استراتژی شناسایی فرد تیزهوش در مناطق محروم مانند کرمان، سیستان و بلوچستان و استانهایی از این قبیل هستیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان حدود 120 هزار دانش آموز در کل مدارس استعدادهای درخشان تحصیل میکنند.
مهاجرانی درباره اجرای طرح شهاب با اشاره به اینکه این طرح از سال 93 وارد مدارس شده است، گفت: مدارس استعدادهای درخشان جمعیت حدود 2 درصدی را تحت پوشش داریم و در طرح شهاب تمام افراد تحت پوشش است و نیمرخ استعدادی برای افراد ایجاد میشود؛ که در هدایت تحصیلی کمک کننده خواهد بود و اکنون 586 منطقه آموزشی و سه میلیون دانش آموز تحت پوشش است.
مهاجرانی با اشاره به اینکه برای تکمیل ظرفیت پایه هشتم علاقهمند هستیم بیان کرد: طبق اساسنامه فقط مجوز آزمون پایه برای جذب در میان پایه نداریم و باید از مراجع قانونی همچون شورای عالی آموزش و پرورش مجوز اخذ کنیم که در حال رایزنی هستیم.
حرکت نظام تعلیم و تربیت به سمت بومی گرایی/ خطر حذف ناقص کنکور وجود دارد حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره غنی بودن کتابهای درسی برای دانش آموزان با توجه به موضوع کنکور، گفت: اگر کنکور خیلی خوب باشد و بدون اشکال برگزار شود، اما باز هم یک بعد از توانایی دانش آموزان آن هم صرفا محفوظات را میسنجد در حالی که نگاه فکورانه به دانش و توانمندی عملی و هوش هیجانی و رفتاری در کنکور قابل سنجش نیست و به شخصه هرگز دانش آموزانی که در عرصه درسی تنبل تلقی میشوند منفی نمیدانم، در این دانش آموزان تواناییهایی وجود دارد که نیاید نادیده گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه قانون حذف کنکور هنوز کامل نشده است و اکنون با وجود حذف تدریجی کنکور، خطر حذف ناقص کنکور وجود دارد و اگر بنا بر این است که فقط برخی رشتهها و دانشگاهها بدون کنکور باشد اقدامی چالش برانگیز خواهد بود چرا که برخی دانشگاهها با برچسب دانشگاه درجه دوم شناخته خواهند شد از طرفی باز هم عده زیادی از دانش آموزان که شانس برای ورود به دانشگاههای برتر دارند، امکان ورود به این دانشگاهها را نخواهند داشت.
تربیت 3 هزار حافظ قرآن در آموزش و پرورش/ در حوزه تربیت دینی به حد کافی انتظار برآورده نشده است علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره پیگیری منشور حقوق دانش آموزی بیان کرد: منشور حقوق دانش آموزی به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده شده است تا تصویب و بعد از به دستگاهها برای اجرا ابلاغ شود.
کاظمی با تامید به اینکه در فضای تربیت دینی هیچ الزامی نداریم، گفت: آموزش و پرورش در حوزه تربیت سیاسی و اجتماعی موفق بوده است و استقبال خوبی از برنامه هایی، چون مجلس و شورای دانش آموزی داشتیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در حوزه تربیت دینی به حد کافی انتظار برآورده نشده است، اما برنامههایی در نظر گرفتیم و معتقد هستیم فضای مدارس همانطور که مملو از برنامههای مختلف فرهنگی است، فعالیتهای دینی هم جزئی از برنامهها باشد.
وی بیان کرد: با وجود هجمههای سنگین و شبیخون فرهنگی دشمن، جوانان معتقد و مومن و دینداری اکنون وجود دارد که حتی برخی از آنان از جوانان انقلابی سالهای گذشته و اوایل انقلاب بهتر هستند.
انتهای پیام/