از پهلوی چه تحویل گرفتیم/ 12
فقدان روحیه خودباوری و تولید علم در دانشگاهها
سیاسی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - پس از انقلاب اسلامی بر خلاف گذشته، محیط دانشگاه دارای روحیّه خودباوری و اتّکاءبهنفس و تولید علم شد و توان پاسخگویی به مسائل کشور را یافته است.
تبسم مهر - پس از انقلاب اسلامی بر خلاف گذشته، محیط دانشگاه دارای روحیّه خودباوری و اتّکاءبهنفس و تولید علم شد و توان پاسخگویی به مسائل کشور را یافته است.
گروه سیاسی خبرگزاری فارس ـ اگر انقلاب اسلامی جز پایان دادن به چند هزار سال رژیم اختناق و حکومت فردی پادشاه، هیچ فایده دیگری برای ملت ایران نداشت، جا داشت تا قرنها شکرگزار پیروزی انقلاب باشیم. اگر انقلاب جز قطع دست استعمارگران و پایان دادن به حاکمیت بیگانگان بر ایران، هیچ کار دیگری نکرده بود، این حجم عظیم فداکاریها و ایثارهایی که برای تحقق انقلاب صورت گرفت، ارزشش را داشت. اگر انقلاب اسلامی هیچ کاری نکرده بود مگر آنکه شاهی بیسواد و شدیداً فاسد و شهوتران، دزد و غارتگر اموال مردم، شکنجهگر و ظالم را کنار بزند و رهبری دانشمند، منزه، با تقوا، شجاع و زاهد را جایگزین آن کند، افتخاری جاودانه را رقم زده بود. اگر نظام اسلامی در چهل سال گذشته زیر رگبار توطئهها و نقشههای شیطانی بیپایان دشمنان سلطه جو، فقط توانسته باشد، استقلال و آزادی ایران را حفظ کرده باشد و در این مدت هیچ پیشرفتی هم در کشور رخ نداده باشد، باز هم یک معجزه بزرگ است.
اما انقلاب در این چهل سال در عمل چه کرد؟ هم به حکومت دیکتاتوری پایان داد، هم دست استعمار از کشور قطع کرد، هم برجستهترین شخصیت علمی، مدیر و مدبر را در رهبری کشور قرار داد و هم تمام توطئهها و تهاجمات نظامی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... را خنثی کرد و بالاترین سطح امنیت را برای ایران به ارمغان آورد و علاوه بر تمام اینها با وجود همه فشارهای مستکبران عالم و علیرغم توطئههای گسترده ایران در سایه انقلاب اسلامی به پیشرفتهای خیره کننده و چشمگیری رسیده که دنیا را شگفت زده کرده است و در میان آتشی که نمرود و فرعونیان عصر برای سوزاندن انقلاب اسلامی و نظام بر آمده از آن برافروختند، گلستانی عظیم به پا کرد که همه موجودیت مدعیان مدیریت جهان را به چالش کشیده، به گونهای که شیطان بزرگ تداوم حیات خود را در نابودی این گلستان میبیند و به هر ترفندی برای پژمردن آن چنگ میزند.
در ذیل به بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری» اشاره میشود:
پس از انقلاب اسلامی بر خلاف گذشته، محیط دانشگاه دارای روحیّه خودباوری و اتّکاءبهنفس و تولید علم گردید و توان پاسخگویی به مسائل کشور را یافته است.
دانش آموختگان دانشگاههای ایران به دلیل سطح بالای علمی همواره مورد توجه برجستهترین دانشگاههای جهانی بوده و همواره از جانب مراکز علمی ، پژوهشی و فناوری معتبر در دنیا دعوت به همکاری میگردند.
انقلاب اسلامی موجب رشد و شکوفایی استعدادها و نقش آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان در فضای علمی کشور گردیده به طوریکه بسیاری از تحولات بزرگ بعد از انقلاب با محوریت دانشجویان به انجام رسید.
انقلاب اسلامی ساختارهایی را بوجود آورد تا دانشجویان بتوانند در حوزه مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشته باشند.
انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی افقی نو ایجاد کرد و تولیدات مکتوب فاخر حتی در سطح نظریه پردازی ایجاد نموده است و زمینه ساز شکل گیری جریان معرفتی در حوزه علوم انسانی اسلامی بوده است.
24 برابر شدن نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی و افزایش از 175675 نفر در سال 1357به بیش از 4800000 هزار نفر
افزایش 95 برابری دانشجویان دکتری از 1255 نفر در سال 57 به بیش از 120 هزار نفر
12.5 برابر شدن اعضای هیات علمی دانشگاهها از 7231 نفر در سال 1357 به حدود 90 هزار نفر
208 دانشمند ایرانی پس ازانقلاب درجمع 1 % دانشمندان برترجهان قرار دارند.
رشد 17 برابری تعداد زنان هیات علمی در دانشگاهها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی به طوریکه در سال 57 ، 1.4 درصد و در سال 96، 24 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاهها بوده است .
تعداد دانش آموختگان زنان از 6 درصد در سال 57 به 45 درصد رسیده است و هم اکنون 22.7 درصد از زنان ایرانی دارای تحصیلات تکمیلی هستند.
ایران از لحاظ تعداد مهندس رتبه سوم جهان است.
انقلاب اسلامی ایران کشوری با اکثریت غیرتحصیلکرده را به رتبه 15 علمی جهان و رتبه اول جهان اسلام رساند.
با 18 برابر شدن سهم ایران در تولید علم جهان سهم ایران در این شاخص به 2 درصد رسیده است.
کسب رتبه 21 جهان در مقالات علمی کیفی پر استناد جهان از افتخارات نظام علمی جمهوری اسلامی میباشد.
با 68 برابر شدن مقالات چاپ شده بین المللی از 669 مقاله به حدود 53 هزار مقاله رسیده است.
بر اساس آخرین گزارش موسسه لایدن23 دانشگاه ایران در زمره 1 درصد دانشگاههای برتر جهان هستند
53 برابر شدن نشریات علمی پژوهشی از 20 نشریه در سال 57 به 1094 نشریه رسیده است
10 برابر شدن تعداد دانشگاهها بطوریکه از 232 دانشگاه به 2468 دانشگاه رسیده است.
عدالت توزیعی دانشگاههای کشور در جهان کم نظیر است و مراکز دانشگاهی که قبل از انقلاب در شهرهای بزرگ متمرکز بودن به دوردستترین و محرومترین مناطق مرزی نیز گسترش پیدا کرد.
تعداد موسسه پژوهشی دارای مجوز اصولی قطعی و آزمایشی نسبت به پیش از انقلاب اسلامی حدودا 9 برابر شده به طوریکه از تعداد 83 مؤسسه در سال 1357 به تعداد 686 رسیده است.
تعداد انجمنهای علمی نسبت به پیش از انقلاب حدودا 5 برابر شده است و از تعداد 78 در سال 1357 به تعداد 358 در سال 1396 رسیده است. همچنین تعداد 8966 انجمن علمی دانشجویی بر اساس آخرین آمار مشغول به فعالیت میباشند.
تعداد اندک آزمایشگاههای مراکز علمی کشور در سال 57 به تعداد 12594 آزمایشگاه در سال 1396 رسیده است.
انقلاب اسلامی از نظر ایجاد بسترهای فناوری محور، متناسب با روند جهانی موفقیتهای شگرفی داشته است بطوریکه تعداد مراکز رشد در دانشگاهها به تعداد 179 رسیده است.
یکی از بسترهای نوین ایجاد شده در دانشگاهها پس از انقلاب اسلامی پارکهای علم و فناوری بوده و هم اکنون تعداد این پارکها به تعداد 44 پارک علم و فناوری رسیده است.
تعداد واحدهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد به تعداد 4716 واحد رسیده است.
تأسیس شرکتهای دانش بنیان مستقردر پارکهای علم و فناوری به عنوان راهبرد نوین اقتصادی کشور، بطوریکه تعداد این مراکز به بیش از 3700 شرکت رسیده است.
میزان صادرات دانش بنیان توسط پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد در سال 2016 به میزان 231.44 میلیون دلار گردیده (به صورت مطلق سالیانه) و در 3 سال اخیر بیش از 510 میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان به ثبت رسیده است.
تعداد مراکز کارآفرینی و نوآوری در کلیه مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری دولتی به تعداد 130 مورد در سال 2016 رسیده است.
از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دانشگاهی ایجاد فضای بانشاط برای اندیشه ورزی و فعالیت دانشجویان در قالبهای مختلف بوده است بطوریکه تنها در سال 1395 تعداد 305 تشکل و تعداد 3407 کانون فرهنگی در دانشگاههای کشور فعالیت داشته اند در این زمینه تعداد نشریات دانشجویی نیز به تعداد 5086 مورد رسیده است.
حضور سالانه بیش از صد هزار دانشجو در اردوهای راهیان نور در راستای تحکیم میثاق با شهدای انقلاب
یکی از رویشهای فرهنگی پس از انقلاب اسلامی تقویت نگاه جهادی به منظور خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین بوده است به طوریکه تنها در سال 96 حدود 44 هزار دانشجو در 4500 روستا مشغول به خدمت رسانی بوده اند.
حضور بیش از 50 هزار نفری دانشجویان در مراسم پیاده روی اربعین.
یکی از رویشهای معنوی پس از انقلاب اسلامی حضور پرشور و بانشاط دانشگاهیان در مراسم اعتکاف بوده است به طوریکه در بیش از 200 دانشگاه کشور هر ساله بیش از 150 هزار نفر از دانشجویان در این مراسم معنوی شرکت میکنند.
جمهوری اسلامی ایران با ایجاد پایگاه ISC، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کردهاست.
جمهوری اسلامی ایران در سالهای پس از انقلاب در جهت بهره گیری از دستاوردهای علمی بین المللی هزاران فرصت مطالعاتی و تحقیقاتی برای پژوهشگران و اساتید ایجاد نموده و تنها در سال 95 بیش از 235 پروژه مشترک مابین دانشگاههای داخل و خارج از کشور تعریف کرده است.
هم اکنون بیش از 34 هزار دانشجوی غیر ایرانی (بورس و غیر بورس) در داخل کشور مشغول به تحصیل میباشند.
دانش پزشکی در جمهوری اسلامی ایران خصوصاً در حوزههایی چون سلولهای بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیهسازی حیوانات و ... پیشرفتهای چشمگیری داشته و توانسته رتبه نخست منطقه در تولیدات علمی پزشکی و رتبه 17 جهانی را به خود اختصاص دهد.
جمهوری اسلامی پس از انقلاب با انتشار 8 هزار و 791 مقاله توانسته است رتبه چهارم جهانی در عرصه نانو را از آن خود کند، ضمن آنکه ایران همچنین با تولید 40 درصد علم نانو بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشورهای اسلامی دارد. در حوزه صادرات نیز محصولات دانش بنیان مبتنی بر نانو به 47 کشور صادر میشود.
جمهوری اسلامی ایران جزو 12 کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی میباشد که در حوزه ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبکه ماهواره ای فعالیت میکنند .
بهرغم همه تحریمها و تهدیدها، جمهوری اسلامی ایران با تلاشها و مجاهدتهای جوانان و متخصصین خود، از نظر دانش علمی و فناوری هسته ای در ردیف 5 کشور پیشرفته جهان قرار گرفته است.
پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیست فناوری نیز در سالهای پس از انقلاب چشمگیر بوده و در این عرصه در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه 13 را به خود اختصاص داده است.
در زمینه فناوری و تحقیقات سلولهای بنیادی جمهوری اسلامی ایران رتبه 15 جهانی و رتبه اول منطقه را در اختیار دارد.
شتاب رشد علمی ایران بر اساس تمامی گزارشهای موسسات سنجش علمی رتبه نخست جهان را دارا میباشد.
انتهای پیام/