لیگ برتر فوتبال؛
افشار: بعد از «ناگهان درخت» نمیخواستم در فیلمی بازی کنم
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - بازیگر فیلم سینمایی «قسم»، گفت: بعد از فیلم «ناگهان درخت» تصمیم داشتم مدتی بازی نکنم اما وقتی فیلمنامه «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده را خواندم احساس کردم این اتوبوس و مسافرانش نماد تمام افراد جامعه ما هستند که در آن زندگی میکنند.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - بازیگر فیلم سینمایی «قسم»، گفت: بعد از فیلم «ناگهان درخت» تصمیم داشتم مدتی بازی نکنم اما وقتی فیلمنامه «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده را خواندم احساس کردم این اتوبوس و مسافرانش نماد تمام افراد جامعه ما هستند که در آن زندگی میکنند.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مهناز افشار در نشست خبری فیلم سینمایی «قسم» که شامگاه روز پنجشنبه 19 بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت کاخ رسانهای جشنواره فیلم فجر برگزار شد، افزود: بعد از فیلم «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی یزدانیان تصمیم داشتم مدتی بازی نکنم اما وقتی فیلمنامه «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده را خواندم احساس کردم این اتوبوس و مسافرانش نماد تمام افراد جامعه ما هستند که در آن زندگی میکنند.
وی با اشاره به اینکه در فیلم «قسم» معنای کار گروهی را تجربه کردم، تصریح کرد: موضوعی که برایم در این قصه ارزشمند و قشنگ بود حس خواهرانهای که راضیه داشت. در نهایت از کارگردان فیلم ممنونم که به بنده اعتماد کردو نقش فیلم سینمایی «نهنگ عنبر2» درباره سختترین سکانسی که در این فیلم بازی کرده، توضیح داد: تمامی لحظات این فیلم برایم سخت بود. از ساعت 5 صبح سر کار حاضر بودیم و با اتوبوس حرکت میکردیم که کار را برایمان سخت میکرد.
افشار با بیان اینکه محسن تنابنده کارگردان بسیار بداخلاقی است، گفت: با این حال به نظرم آن سکانسی که در آب فیلمبرداری شد و من به سراغ برداشتن چمدانم میرفتم بسیار سخت بود.
وی درباره اینکه تا چه اندازه باور کردید که شخصیت فیلم هستید و از شخصیت مهناز افشار جدا شدید، خاطرنشان شد: بعد از اینکه در فیلم نقش داشتم احساس کردم اگر فرد دیگری به جای من بازی میکرد میتوانست بهتر بازی کند. اما چیزی درون همه ما زنان وجود دارد که اول مادری و بعد خواهری است. موضوعی که به من کمک کرد این بود که من هم یک خواهر دارم، از طرفی اینکه چقدر زود میتوانیم باعث یک اتفاق بدی شویم هم به من کمک کرد.
افشار در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: یک موضوعی که در این چند شب متوجه شدم این است که شما بارها از عوامل فیلمها درباره منابع مالی ساخت فیلم پرسیدید که حق شماست در این باره بدانید. برای امثال من و مردم هم این سوال وجود دارد که منبع خبرگزاریها از کجا تامین میشود؟ برای منِ مهناز افشار قلم شما و خروجی که از شما میگیرم جذاب است. اگر میبینیم فیلمی خوب است باید بگوییم دست تهیه کننده و سرمایه گذار آن درد نکند. چون این پرسش را در چند نشست شنیدم احساس کردم باید این حرف را بزنم.
در ادامه این نشست محسن تنابنده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا نام هنرپیشه افغان فیلم در تیتراژ نیامده و این بازیگر در فرش قرمز و نشست خبری جشنواره حضور ندارد؟ گفت: ما چهار بازیگر اصلی داریم که اسامی آنها بلافاصله بعد از پایان فیلم در تیتراژ میآید و اسم مابقی بازیگران حاضر در اتوبوس هم میآید و قصد و نیتی پشت این موضوع نبوده است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد خوش ساخت بودن فیلمنامه و گره افکنی در داستان، گفت: ما چون هیچ ماجرای موازیای در فیلم نداشتیم و کل فیلم در اتوبوس اتفاق میافتاد گره افکنی در داستان بسیار سخت بود. ضمن اینکه چون فیلم نامه هم در 5 سال پیش گذشته بیننده باید اطلاعات داستان را متوجه شود.
بازیگر فیلم سینمایی «پایتخت»، ادامه داد: ابتدا تصمیم داشتم فیلم را به شکل دیگری بنویسم و بسازم که خارج از اتوبوس باشد اما در نهایت احساس کردم که این مدل در اتوبوس و افرادی که دارند به سفر میروند هیجان انگیزتر و چالش برانگیزتر است.
تنابنده درمورد شباهت ریتم فیلم و قاب بندیهای قسم به سریال پایتخت گفت: نه استایل، نه فیلمبرداری و نه شکل قصه هیچ شباهتی به پایتخت ندارد. شاید تنها شباهتی که این فیلم به پایتخت دارد تعداد زیاد بازیگرانش است. من از فیلم پایتخت زیاد آموختم اما در هیچ سکانس فیلم به پایتخت ربط ندارد. شکل میزانسن و حرکت دوربین هم شبیه به این فیلم نبود.
کارگردان فیلم سینمایی «گینس» در پاسخ به سوالی در مورد نحوه پایان بندی فیلم و اینکه چرا پس از مرگ خسرو فیلم تمام نشد، گفت: در این صورت برخی نقاط فیلم ناگفته و مبهم باقی میماند و سرنوشت دختر افغان مشخص نمیشد.
تنابنده در مورد اینکه آیا هدف فیلم نقد قصاص است؟، یاد آورشد: هدف ما فقط پرداختن به یک مسئله فقهی مثل قسامه بوده و اینکه از این طریق به حکمی همچون قصاص میرسند.
وی در مورد حضور مشاورین حقوقی و قضایی در فیلم و همچنین ایرادات حقوقی موجود در فیلم، تصریح کرد: ما در این فیلم از مشاورین قضایی و قضات پر تعدادی استفاده کردیم و خودم بیش از 50 پرونده قضایی محرمانه را مطالعه کردم. در این بین هم قضاتی بودند که در پروندههای قسامه حضور داشته اند.
این بازیگرو کارگردان سینما، افزود: گاهی یک فیلمنامه ای فقط با مشاوره 4 وکیل نوشته میشود اما گاهی با حضور چند قاضی برجسته به رشته تحریر در میآید. آنقدر که من مشاوره گرفتم و خودم پرونده مطالعه کردم به صراحت میگویم مو لای درز فیلمنامه نمیرود. اگر فقط من پای فیلمنامه بودم، اشکالات مطرح شده را میپذیرفتم اما سه قاضی مهم کشور بالای سر این فیلمنامه هستند.
تنابنده درباره پاسخ به سوالی مبنی برا اینکه چرا از خیانت مرد به زن در فیلم که کلیشه ای شده، استفاده کرده است؟ خاطرنشان کرد: بله، تکراری است و من هم این موضوع را میدانم اما باور کنید که این موارد بسیار میباشد و برای ما در فیلم زیر متن است. من داشتم درباره فیلمنامه ای تحقیق میکردم متوجه شدم علت اول طلاقها همین ماجراها میباشد. چکار کنیم؟ چشم هایمان را ببندیم؟
در ادامه نشست حسن پورشیرازی بازیگر فیلم درباره پاسخ به این سوال که «آیا بدلی هم در این فیلم داشته است»، گفت: آقایی به نام اصلانی، رانندگی اتوبوس در فیلم را بر عهده داشت که راننده خوبی بود و رانندگی در بسیاری از صحنهها را او بر عهده داشت و در برخی جاها او به من کمک کرد زیرا مسیر فیلمبرداری پر و پیچ و خم و خطرناک بود.
وی درباره اینکه آیا فیلم «قسم» اقتباسی از فیلم « 12 مرد خشمگین» است؟، گفت: من این فیلم را ندیدم. قصه فیلم کاملا ایرانی و بر مبنای فقه اسلامی است. حتی در شکل و فرم هم یادم نمیآید از فیلمی اقتباس گرفته باشم.
جلیل شعبانی، تهیه کننده فیلم نیز درباره اینکه چرا اسم الهام غفوری به عنوان تهیه کننده در تیراژ نیامده است، گفت: تلاش کردیم که در تیتراژ نام هر دو تهیه کننده باشد که موفق نشدیم.
وی درباره سرمایه گذاری موسسه اوج در این فیلم گفت: من و خانم غفوری حسب آشنایی قبلی بعد از بررسی فیلمنامه تصمیم گرفتیم که با همکاری موسسه اوج در این موضوع سرمایه گذاری و کار را شروع کنیم. با بررسی لوکیشن فیلم و موارد دیگر دیدیم که میتوانیم خودمان سرمایه گذاری کنیم و با صحبتی که با اوج داشتیم قبول کردند که آن پول اندکی که به ما داده بودند را پس بگیرند.
به گزارش ایرنا، در نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قسم»، محسن تنابنده (نویسنده و کارگردان)، الهام غفوری و جلیل شعبانی (تهیه کنندگان)، حسن پورشیرازی، مهناز افشار (بازیگران)، تورج اصلانی (فیلمبردار)، مهدی ابراهیم زاده (صدابردار)، فرحناز نادری (طراح لباس)، خشایار موحدیان (تدوینگر) حضور داشتند.
فراهنگ**9246**شبس**1488
انتهای پیام /*