رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد
دستیابی به الگوی نظام جامع فنی حرفه ای در همکاری با آلمان
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- ایران و آلمان امروز (چهارشنبه) تفاهمنامه همکاری در زمینه ارتقا و توسعه نظام آموزش مهارتی امضا کردند که به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، زمینه ساز اجرای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی است که پارسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- ایران و آلمان امروز (چهارشنبه) تفاهمنامه همکاری در زمینه ارتقا و توسعه نظام آموزش مهارتی امضا کردند که به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، زمینه ساز اجرای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی است که پارسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سفیر آلمان در تهران امروز (چهارشنبه) به سازمان فنی و حرفه ای کشور رفت تا تفاهمنامه همکاری را با هدف ارتقا و توسعه نظام آموزش مهارتی امضا کند.
«میشائیل کلور برشتولد» در این آیین اعلام کرد: با وجود خروج آمریکا از برجام و اجرای کامل تحریمها و سختیهای پیش رو، آلمان بی توجه به این مسائل، به تلاش خود برای توسعه مناسبات و حفظ مزایای اقتصادی با ایران ادامه میدهد.
برشتولد اضافه کرد: همکاری با ایران در زمینه آموزشهای فنی وحرفه ای برای ما موفقیت بزرگی است و از پشتکار و تلاش مسئولان آموزش فنی وحرفه ای ایران در توسعه این مناسبات تشکر میکنم.
سفیر آلمان در ایران افزود: نظام آموزشهای فنی و حرفه ای دوگانه (آموزشهای عملی و نظری) در آلمان در کاهش بیکاری جوانان نقش قابل توجهی دارد؛ البته هر کشور ساختارهای خود را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین کارگاه مشورتی تخصصی «حکمرانی آموزشهای فنی وحرفه ای در ایران» با همکاری موسسه فدرال آموزشهای فنی و حرفه ای آلمان (بی.آی.بی.بی) از امروز آغاز شد و فردا (هجدهم بهمن ماه) به کار خود پایان میدهد.
** زمینه سازی برای شکلگیری نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و تغییر نگرش جامعه
در همین پیوند، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: این تفاهمنامه به طور کلی در محورهای مورد علاقه 2 طرف برای همکاریهای آتی است تا در زمینه ارتقا و توسعه نظام آموزش مهارتی کشور از کمک و مشورت همکار آلمانی بهره مند شویم.
«سلیمان پاک سرشت» یادآوری کرد: این تفاهمنامه به شکلگیری نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و تغییر نگرش جامعه در این زمینه کمک میکند تا با استفاده از تجارب جهانی و مطالعات تطبیقی به پیش برویم.
پاک سرشت یادآوری کرد: بر اساس تاکید برنامههای پنج ساله توسعه باید نهادی برای آموزشهای مهارتی شکل بگیرد که بر همین مبنا، پارسال قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که کارکرد آن تعیین مبنای مقررات گذاری، شناسایی کنشگران و ذینفعان فنی و حرفه ای در دستگاهها و نهادها، نحوه هماهنگی آنها و نوع این هماهنگی هاست.
به گفته وی، نظام آموزش فنی حرفه ای را باید فراتر از یک دستگاه دید. این مجموعه پیچیده بر اساس اطلاعات دقیق و اولویتها و متغیرهایی مانند فضای کسب و کار، بنگاهها و تشکلهای بخش خصوصی ساختار مییابد که در این چارچوب، ابتدا نظام گردش اطلاعات شکل میگیرد، سپس دستگاههای مختلف فعال در عرصه آموزشهای مهارتی، نقش خود را درمی یابند تا در قالب هماهنگ عمل کنند و تلاش آنها به طور سیستماتیک به یک نتیجه مشخص منجر شود.
** تصویب آیین نامه نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در دولت؛ بزودی
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آیین نامه نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده و در برنامه بررسی هیات دولت قرار دارد و تا پایان سال، به سرانجام میرسد.
به گفته وی، شورای عالی پیش بینی شده در این نظام، الزام هایی را برای دستگاههای مختلف ایجاد میکند تا با پایبندی به نظام جدید تصمیم گیری، منافع فرادستگاهی را در نظر بگیرند و اقدامهای هماهنگ انجام دهند. دبیرخانه آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ زیرا اشتغال و ارتقای کیفیت مهارت شاغلان را پیگیری میکند. دبیرخانه به طور غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و برگزاری کارگاه «حکمرانی آموزشهای فنی وحرفه ای در ایران» با حضور نمایندگان دستگاههای مرتبط با موضوع آموزشهای مهارتی بخشی از وظایف آن به شمار میرود.
** آلمان؛ در پی گشایش درهای جدید همکاری
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: موضوع تفاهمنامه بر بهبود نظام آموزش فنی و حرفه ای متعاقب تصویب نظام جامع متمرکز است و در ادامه اولویت ها، شناسایی میشود که آلمان در تفاهمنامه مهارتی که امروز امضا شد، نقش مشورتی دارد.
پاک سرشت توضیح داد: رابطه 2 کشور متاثر از رخدادهای سیاست خارجی بویژه تلاش اتحادیه اروپا برای جبران خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام است. بخشی از علاقه طرف آلمانی به گسترش همکاری در فضای جدید برمیگردد و از سوی دیگر، میخواهند همکاریها ابعاد جدیدی به خود بگیرد.
وی درباره وظیفه متقابل تعریف شده برای ایران در این تفاهمنامه گفت: آنها انتظار دارند در مسیر این همکاریها از رایزنی و همفکری طرف ایرانی برای حل مشکلات آلمان بهره گیرند؛ برای آلمان نیز با جمعیت علاقه مند به طی تحصیلات دانشگاهی به جای آموزشهای مهارتی روبروست و برای پیدا کردن راهکارهای این مساله رایزنی و گفت و گو صورت میگیرد.
این مسوول ادامه داد: در مرحلههای بعدی این تفاهمنامه، بحث اعزام نیرو و نزدیک سازی استانداردهای آموزش و ارزیابی صلاحیت نیروهای کار تعریف شده است که میتواند نقش مکمل این تفاهمنامه را ایفا کند که در این زمینه هماهنگیهای اولیه را انجام دادهایم و چندین نشست با وزارت آموزش و تحقیقات آلمان داشته ایم تا نظام جذب نیرو در آن کشور را ارزیابی و با وضعیت ایران مقایسه کنیم و بدانیم افراد متقاضی باید کدام آموزشهای تکمیلی را بگذرانند؛ این موارد در رشتههایی مانند الکترونیک و مکاترونیک (مهندسی مکانیک و الکترونیک) احصا شده است که این موضوع را معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون پیگیری میکند.
** لزوم هماهنگی بین دستگاهی برای ایجاد تحول نهادی
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تفاهم نامه امضا شده بین ایران و آلمان شامل کلیات است که محورهای اصلی و دستور کار آتی عصر فردا (پنجشنبه) بررسی و اولویت سال نخست اجرای تفاهمنامه و تیمهای کاری تعیین میشود.
وی تاکید کرد هنوز در این مرحله برآوردی از نظر ارزش این تفاهمنامه نداریم و باید در مرحله اجرایی به یک برنامه عملیاتی رسید تا بتوان درباره ارزش آن، تحلیل درستی داشت.
«این تفاهمنامه یک مدل و شیوه را برای هماهنگ کردن گروههای مرتبط با آموزشهای مهارتی به طور بلندمدت ارایه میکند؛ بنابراین نباید انتظار داشت در کوتاه مدت نتیجه آن را ببینیم؛ بلکه این، یک تحول و برنامه ریزی نهادی است که انتظار میرود در صورت پیگیری و ایجاد تفکر بین دستگاهی درباره لزوم هماهنگی، بتوان آن را اجرایی کرد و به محض اینکه فقدان هماهنگی بین دستگاهها برطرف شود میتوان به نتیجه بخشی سریع امیدوار بود».
به گفته وی، سابقه همکاری با آلمان در زمینه آموزشهای فنی و حرفه ای دوگانه به دهه 60 برمی گردد و اکنون، موسسه فدرال آموزشهای فنی و حرفه ای آلمان (بی.آی.بی.بی) که برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزشهای فنی حرفهای در این کشور را برعهده دارد، این تفاهمنامه را اجرا میکند.
رئیس موسسه فدرال آموزش فنی و حرفهای آلمان (بی.آی.بی.بی) نیز عصر امروز در نشست با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: استفاده از تجربیات مدیریتی در صحنه فعالیتهای نوآورانه مهارت افزا، موضوع بسیار مناسبی برای مذاکرات فنی و حرفهای میان ایران و آلمان است.
«فردریش هوبرت ایسر» افزود: امیدواریم با قانون جامع آموزشهای فنی و حرفه ای ایران و پس از برگزاری این کارگاه مشترک علمی و آموزشی به نتایج و دستاوردهای مطلوبی دست پیدا کنیم.
گفت و گو از: مریم مسعود
اقتصام*9123*1961*
انتهای پیام /*