معاون سازمان بنادر
پیشنهاد ایران به کمیته دائمی اقتصادی سازمان همکاری اسلامی مصوب شد
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب پیشنهاد ایران با عنوان ` تجارت وحمل ونقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) ` توسط کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان (کومسک) خبرداد.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب پیشنهاد ایران با عنوان " تجارت وحمل ونقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " توسط کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان (کومسک) خبرداد.
کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی وتجاری موسوم به" کومسک " یکی از کمیتههای تخصصی سازمان همکاری اسلامی است که در سال 1981 و با تصویب اجلاس سران اسلامی و عضویت 57 کشور بنیان نهاده شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده افزود: کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی (کومسک)، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرده است.
به گفته وی ، سال 2017، تعداد 13 پروژه توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نهادهای وابسته به تصویب رسید که بیش از 30 کشور عضو از تامین مالی (فاندینگ ) پروژههای کومسک متنفع شدهاند.
وی هدف اصلی این پروژهها را به حداکثر رساندن ظرفیتهای نهادی و انسانی کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: ششمین فراخوان تامین مالی پروژهها در سپتامبر( 10 شهریور تا هشتم مهر ) 2018 برگزارشد و بنا بر اعلام رسمی دبیرخانه کومسک، پروژه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل کشور و یکی از اعضای فعال کارگروه برنامهریزی حمل ونقل و ارتباطات کومسک با عنوان " تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) در ژانویه ( 11 دی تا 10 بهمن ) 2019 به تصویب رسید.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: براساس پروژه یادشده که به بررسی تسهیل تجارت از طریق روانسازی جریان کالا میپردازد، یکی از مهمترین سیاستهای سازمان همکاری اسلامی محسوب میشود.
وی افزود: هدف اصلی این پروژه، یافتن راه حلهای عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین کشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیره حمل و نقل در منطقه خاورمیانه به منظور تسهیل تجارت بین کشو رهای عضو این سازمان است.
به گفته حسن زاده، شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به عنوان بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه، ارایه راه حلهای عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: تامین مالی بلاعوض پروژههای کومسک دومین ابزار اجرایی راهبردی کومسک است که فرصتی را برای کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی و نیز نهادهای وابسته به این سازمان فراهم میکند تا در چارچوب اهداف راهبردی کومسک پروژههای چندجانبه خود را اجرایی کنند.
اکنون تجارت دریایی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی سهم کوچکی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که این امر ناشی از هزینه بالای مبادله کالا در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها است و یک دلیل مهم برای این مشکل، فقدان توافقنامه در حوزه تعرفههای ترجیحی، هزینههای بالای خدمات بندری و دریایی، بالا بودن تعرفههای گمرکی در رویههای واردات، صادرات و ترانزیت در کریدورهای بین المللی است.
اقتصام**1108 **1559
انتهای پیام /*