درگفتگو با مهر عنوان شد؛
راستی آزمایی افزایش 30 درصدی اعتبارات حوزه حمل و نقل
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران جزییات فصل ترافیک لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران را تشریح کرد.
تبسم مهر - دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران جزییات فصل ترافیک لایحه بودجه سال 98 شهرداری تهران را تشریح کرد.
محمدعلی کرونی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بررسی فصل حمل و نقل و ترافیک لایحه بودجه سال 98 شهر تهران گفت: در مجموع 4 هزار و 414 میلیارد تومان برای سال 98 برای حوزه حمل و نقل عمومی پیش بینی شده که این رقم در سال 97 حدود 4 هزار و 447 میلیارد تومان بود و تفاوت اندکی نسبت به این حوزه شاهد هستیم.
وی افزود: ردیف تملک دارایی، سرمایه ای شرکت مترو حدود 200 میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. حدود 300 میلیارد تومان خط 6 افزایش اعتبار داشته و رقمی حدود 800 میلیارد برای امسال اعتبار پیش بینی شده و حدود 30 میلیارد تومان به اعتبارات خط 7 افزوده شده است و اعتبار این خط 500 میلیارد تومان است. در حوزه پایانهها و پارکینگ مترو شاهد کاهش بودجه بوده ایم که نشان از بی توجهی به پایانهها و پارکینگ در مترو هستیم در حالی که خطوط مترویی که پایانه و پارکینگ ندارد، امکان بهره برداری از کل ظرفیت آن نیز وجود ندارد. همچنین در خط 4 دو پایانه کلاهدوز و اکتابان و در خط 3 پایانه آزادگان باید شروع شود که نیاز به اعتبار دارد و به نظر میآید که به این حوزه کم لطفی شده است.
این کارشناس ترافیک با بیان اینکه در حوزه بهره برداری مترو، حدود 100 میلیارد تومان افزایش ردیفهای پروژه ای داشته ایم، تصریح کرد: اعتبارات پیش بینی شده برای شرکت واحد 620 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته که این رقم حدود 900 میلیارد تومان بود، کاهش داشته است.
کرونی یادآور شد: همچنین اعتبارات حوزه تاکسیرانی، شرکت کنترل ترافیک نسبت به سال گذشته تفاوت قابل توجهی نداشته است اما در حوزه پارک سوارها و پایانه ها، اعتبار پیش بینی شده 14 میلیارد تومان است که سال 97 این رقم حدود 40 میلیارد تومان بود.
به گفته وی رویکرد شهرداری نسبت به سازمان پایانه ها، کسب درآمد در این حوزه است و به درستی بودجه کاهش پیدا کرده است.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به برنامه 5 ساله سوم شهرداری گفت: به دلیل تأخیر در ارائه و تصویب برنامه 5 ساله شاهد آن هستیم که سال اول از برنامه انحراف داشته و ردیفی برای مواردی که به تازگی در حوزه حمل و نقل اضافه شده مانند خیابان کامل و TOD در لایحه مشاهده نمیشود.
کرونی در پاسخ به این پرسش که شهردار تهران در روز ارائه بودجه اعلام کرد حوزه حمل و نقل 30 درصد افزایش اعتبار داشته است، خاطرنشان کرد: به نظر نمیآید مجموع اعتبارات پیش بینی شده افزایش 30 درصدی در این بخش را شامل شود.
وی همچنین به درآمد پیش بینی شده در مجتمعهای ایستگاهی و پارکهای حاشیه ای اشاره کرد و گفت: برای مجتمعهای ایستگاهی 200 میلیارد تومان نقد و 400 میلیارد تومان غیر نقدی پیش بینی کرده اند که باید تنها در حوزه مترو هزینه شود. همچنین برای پارک حاشیه ای نیز تنها 5 میلیارد تومان پیش بینی کرده اند که در تبصره سال گذشته این رقم هزار میلیارد تومان بود و نشان میدهد در سال آینده هم رویکرد ساماندهی پارکهای حاشیه ای در مدیریت شهری وجود ندارد. همچنین برای درآمدهای حاصل از عوارض طرح ترافیک، 300 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی در خصوص اینکه آیا برای پیاده راه سازی و دوچرخه در اعتبارات ترافیکی شهر تهران رقمی منظور شده است؟ گفت: 10 میلیارد تومان برای احداث معبرهای ویژه دوچرخه پیش بینی شده اما 180 میلیارد تومان اعتبار تسهیلات فنی – اعتباری وجود دارد که میتوان از این ردیفها برای دوچرخه نیز هزینه کرد.