رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور:
فعالیت مدارس خارج از کشور با تغییر رویکرد ادامه مییابد
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران-ایرنا-رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت:اکنون ۱۱۴ مدرسه در ۸۴ شهر در قالب ۵۴ کشور با حدود ۱۴ هزار دانشآموز داریم و فعالیت این مدارس را به عنوان پایگاههای فرهنگی با جدیت ادامه میدهیم اما در نحوه اداره آن با توجه به اعمال تحریم ها، تحول ایجاد میکنیم.
تبسم مهر - تهران-ایرنا-رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت:اکنون 114 مدرسه در 84 شهر در قالب 54 کشور با حدود 14 هزار دانشآموز داریم و فعالیت این مدارس را به عنوان پایگاههای فرهنگی با جدیت ادامه میدهیم اما در نحوه اداره آن با توجه به اعمال تحریم ها، تحول ایجاد میکنیم.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، غلامرضا کریمی روز سهشنبه در سلسله نشستهای تشریح دستاورد چهل ساله وزارت آموزش و پرورش در باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت : به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، حجم نیروی اعزامی به مدارس خارج از کشور کاسته شده تا هزینهها با بودجه موجود متعادل شود اما این به منزله کم شدن کیفیت نیست.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل ادامه داد:همچنین در نظر داریم با توجه به کاهش معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور، هر معلمی که به تبعیت از همسر به خارج از کشور میرود به هر دلیل به مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش مراجعه کند و آمادگی داریم حقوق ریالی و حق بیمه وی را پرداخت کنیم اما کار و شرح وظایف آنها در خارج از کشور باشد تا از این طریق محدودیت بودجه ما جبران شود.
کریمی بیان داشت:سال آینده همین راهبرد را برای فعالیت مدارس خارج از کشور داریم البته بنا داریم از ظرفیت دانشجویان مقیم در برخی کشورها و یا ایرانیانی که سابقه تدریس دارند نیز استفاده کنیم.
وی یادآور شد:برای جبران کمبود معلمان همچنین یک سیستم آموزش مجازی برای پایههای اول تا دوازدهم طراحی شده تا مدارسی که در یک حوزه درسی خاص معلم ندارند بتوانند با بهره گیری از این تولیدات مجازی، دچار افت تحصیلی نشوند.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل ادامه داد : مدارس خارج از کشور از 134سال پیش شکل گرفت و ابتدا در مسکو، استانبول و کشورهای حاشیه خلیج فارس بود و در سال 57 این مدارس شامل 9 مدرسه با حدود 2 هزار دانش آموز بود اما بعد از انقلاب گسترش یافت و 7 سرپرستی در ترکیه و روسیه، امارات، کویت، قطر، پاکستان و هند، کشورهایی اروپایی و آمریکایی لاتین و سوریه و لبنان به تناسب جمعیت دانش آموزان و ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان کارگزاران راه اندازی شد.
وی اظهار داشت : دایر بودن مدارس خارج از کشور همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و حتی اگر بودجه زیادی نیاز داشته و گران باشد به دلیل اینکه تلاش داریم دانش آموزان با ویژگیهای ایرانی اسلامی آموزش داده شوند، فعالیت آنها را متوقف نخواهیم کرد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ارزشیابی مدارک تحصیلی کسانی که در خارج از کشور درس خوانده اند را از دیگر فعالیتهای این مرکز عنوان کرد و افزود : 300هزار پرونده در مدت 8 سال گذشته در این زمینه ارزشیابی مدرک تحصیلی شدند.
کریمی با بیان اینکه برای تحصیل خارجیها در داخل کشور نیز 50 مدرسه دایر است که اتباع دیگر کشورها با فرهنگ و ضوابط خود در این مدارس ادامه تحصیل میدهند، گفت: اکنون 40 تقاضا از افراد مختلف برای تاسیس مدارس بین الملل در داخل و خارج از کشور داریم.
**کتاب درسی نظام آموزش بین الملل تدوین میشود
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل ادامه داد : نظام آموزش بین الملل جمهوری اسلامی ایران، برنامه درسی مصوب کرده تا برای پایههای اول تا دوازدهم به زبان انگلیسی و عربی کتاب درسی تدوین شود.
کریمی تصریح کرد : اکنون 9 مدرسه در خارج از کشور داریم که علاقه مند هستند از نظام آموزش ایران استفاده کنند به همین دلیل درصدد تاسیس نظام آموزش بین الملل هستیم و مدارسی که از این نظام استفاده کنند از امتیازاتی چون بورسیه دانشگاهها در ایران بهره مند خواهند شد.
وی بخش دیگر فعالیتهای این مرکز را در حوزه تعاملات بین الملل عنوان و اضافه کرد : اکنون با 35 کشور یادداشت همکاری آموزشی منعقد کرده ایم.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: تا سال 57 به هیچ سازمان بین المللی حق عضویت پرداخت نمیکردیم اما اکنون با 9 سازمان همکاری داریم و کمیسیون آیسسکو در وزارت آموزش و پرورش مستقر است و وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق کمیسیون آیسسکو مستقر در آموزش و پرورش با این سازمان بین المللی در تعامل هستند.
کریمی بیان داشت : 350 فعالیت مشخص در قالب برگزاری کارگاهها و فعالیتهای آموزشی و علمی تاکنون با سازمانهای بین المللی انجام شده و تعاملات با یونسکو، یونیسف و کمیساریای عالی پناهندگان ادامه دارد.
وی با تاکید بر اینکه ما همواره پذیرایی پناهندگان در مدارس داخل کشور بوده ایم و به دستور رهبری نباید هیچ پناهنده بیرون مدارس باشد، گفت:اکنون 493 هزار دانش آموز پناهنده داریم که در 38 هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند و کمیساریای عالی پناهندگان این اقدام ایران را تحسین کرده است زیرا در اکثر کشورها پناهندگان را در اردوگاههای خاص نگهداری میکنند اما در ایران تمامی خدمات به همه آنها ارائه میشود.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل تصریح کرد:اکنون مشکلی برای فعالیت مدارس در کشورهای عربی همچون قطر و امارات نداریم و مشکل مدرسه ابوظبی نیز حل شد اما چون در نیمه سال بود ضرورتی به جابجایی دانش آموزان نداشتند و سال آینده فعالیت خود را از سر میگیرد.
وی اظهار داشت:از آنجا که هر کشور آئین نامه خاص برای فعالیت مدارس دارد مثلا در اتریش ایرانیانی هستند که تبعه اتریش شده اند اما چون صرفا فرزندان کارگزاران میتوانم در این مدارس تحصیل کنند، اتریش اعلام کرده باید مدارس خاص ایرانی با استانداردهای آن کشور تاسیس کنیم.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل تصریح کرد:به دلیل اینکه ما توان مالی برای این کار نداریم از بخش خصوصی درخواست کرده ایم در این رابطه مشارکت کنند تا مدارس خاص تاسیس شود تا ایرانیان مقیم و برخی اتباع آن کشور و فرزندان کارگزاران بتوانند در این مدارس تحصیل کنند.
وی یادآور شد:هر کشور تمایل دارد تا دروسی همچون جغرافیا، تاریخ و انگلیسی در مدارس تدریس شود و جزو استانداردهای آنها محسوب میشود و هر کشوری قوانین خاص خود را دارد و ما باید خود را با آن شرایط تطبیق دهیم.
کریمی با بیان اینکه درباره درس بینش دینی هیچ مشکلی برای تدریس در مدارس خارج از کشور نداریم و هر فرد متناسب با آئین خود میتواند کتاب مذهبی را بخواند، افزود : درصدد تدوین نظام آموزش بین المللی هستیم تا کشورها کمتر امکان دخالت در محتوای آموزشی ما را در مدارس خارج از کشور داشته باشند.
علمی *1883 *1440
انتهای پیام /*