بزرگنمایی:
بعد ازگذشت ۱۴ سال از تاسیس صندوق حمایت از قهرمانان، در گزارشی رسمی با تاکید بر غیردولتی بودن و قانونی نبودن فعالیتهایش، پرداخت بودجه به آن از طرف وزارت ورزش مورد انتقاد قرار گرفته است.
صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی از جمله نهادهای ورزشی است که سال 1383 به موجب قانون برنامه سوم توسعه و مصوبه هیات وزیران تحت نظارت سازمان تربیت بدنیِ وقت تاسیس و آغاز به کار کرد. فعالیت این صندوق با وجود تغییر ساختار سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش تا به امروز زیر نظر این وزارتخانه ادامه داشته است.
حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی یکی از اصلی ترین اهداف تشکیل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی بوده و بر همین اساس به قهرمانان و مدال آوران عضو این صندوق که بعضا ورزش قهرمانی را کنار گذاشته و جزو پیشکسوتان به حساب می آیند، مستمری ماهیانه پرداخت می شود.
از طرفی در راستای فعالیت های اقتصادی و مالی تعریف شده برای صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش چند شرکت زیر مجموع این صندوق نیز فعالیت های موازی را دنبال می کنند با این حال بخش قابل توجهی از بودجه سالیانه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش از طرف وزارت ورزش و از محل اعتبارات سالیانه پیش بینی شده برای این وزارتخانه تامین می شود.
بودجه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی برای سال آینده 22 میلیارد و 500 میلیون تومان تعیین شده اما در بررسی های اولیه که نسبت به لایحه بودجه سال 98 کشور در بخش تربیت بدنی انجام شده، با استناد به یک بند قانونی نسبت به تخصیص این بودجه توسط وزارت ورزش انتقاد شده است.
صندوق حمایت از قهرمانان غیردولتی و فعالیت هایش غیرقانونی است
به گزارش تبسم مهر لایحه بودجه ورزش در اولین گام پیش از تصویب نهایی توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی می شود. این مرکز در بررسی این بودجه در بخش ورزش، صندوق حمایت از قهرمانان را نهادی غیر دولتی عنوان کرده و با تاکید بر اینکه وظایف و فعالیت آن صورت قانونی ندارد، ضرورت تامین بودجه این نهاد توسط وزارت ورزش را مورد سوال قرار داده است.
در این گزارش آمده است: « در ذیل برنامه گسترش ورزش قهرمانی وزارت ورزش فعالیت هایی مانند کمک به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش بابت حقوق، بیمه تکمیلی مستمری بگیران، قهرمانان و پیشکسوتان ورزش به میزان اعتبار 22 میلیارد و 500 میلیون تومان پیش بینی شده است. هر چند کمک به صندوق مذکور با ماهیت غیردولتی از حیث رعایت ماده 71 قانون محاسبات عمومی محل تامل است اما این سوال مطرح است با وجود صندوقی که 6 شرکت زیرمجموعه و فعالیت های اقتصادی و مالی دارد و از اعتبارات عمومی نیز بهره مند است ضرورت حمایت و کمک برای این قشر از سوی وزارت ورزش چیست؟ فعالیت های صندوق متبوع صورت قانونی ندارد و با ماده 71 قانون محاسبات عمومی مغایرت دارد.»
چالش برای صندوق حمایت از قهرمانان بعد از 14 سال فعالیت
به گزارش تبسم مهر، 14 سال از تشکیل و آغاز به کار صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش می گذرد. طی این مدت این صندوق هر ساله با اتکا به بودجه تخصیصی از وزارت ورزش فعالیت های خود را دنبال کرده طوریکه بعضا تاخیر در پرداخت بودجه از طرف وزارت ورزش باعث بدهی صندوق به مدال آوران شده است. اما اینکه چرا بعد از گذشت این مدت زمان، ورود اینچنینی به ماهیت صندوق و چگونگی فعالیت هایش شده است، اصلا مشخص نیست.
«پرداخت کمک یا اعانه به افراد وموسسات غیردولتی از محل بودجه وزارتخانه ها تنها در صورتی قابل اجرا است که اقتضای وظایف قانونی دستگاه باشد»؛ این ماده قانونی است که در گزارش ارائه شده با استناد به آن، پرداخت بودجه به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی به نوعی مورد انتقاد قرار گرفته و همین موضوع قانونمند بودن پرداخت بودجه به صندوق طی سال های گذشته را هم مورد سوال قرار داده است و اینکه اصلا چرا تاکنون نسبت به این موضوع ورودی نشده بود؟!
گزارش های مرکز پژوهش های مجلس در کمیسیون تطیبق بررسی می شود و در صورت کسب رایِ لازم در صحن مجلس مطرح خواهد شد. بنابراین احتمال اینکه انتقاد مطرح شده نسبت به فعالیت صندوق و تامین بودجه آن توسط وزارت ورزش برای ادامه فعالیت های این صندوق مشکل ساز شود، وجود دارد این در حالی است که امروز بیش از هزار نفر از صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش مستمری ماهیانه دریافت می کنند.