پژوهشگر حقوق کودک:
نظام آموزشی ایران تکلیف محور است
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- پژوهشگر و نویسنده حقوق کودک گفت: نظام آموزشی ایران بیشتر تکلیف محور است و در حالی که حقوق بشر بین الملل نگران حقوق تک تک افراد است اما در تعیین اهداف آموزشی بر وظایف تاکید میشود.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- پژوهشگر و نویسنده حقوق کودک گفت: نظام آموزشی ایران بیشتر تکلیف محور است و در حالی که حقوق بشر بین الملل نگران حقوق تک تک افراد است اما در تعیین اهداف آموزشی بر وظایف تاکید میشود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سعدا عباس آبادی روز دوشنبه در نشست معرفی و بررسی «حقوق شهروندی کودکان در نظام حقوقی ایران و کنوانسیون حقوق کودک» در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب که به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.
وی درباره رویکرد نظام حقوقی ایران درباره اهداف آموزش و پرورش اظهارداشت: در ماده ٣٠ قانون اساسی دولت موظف است بستر آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه فراهم کند، همچنین شرایط تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی به طور رایگان گسترش دهد.
عباس آبادی ادامه داد: طبق مقررات آموزش و پرورش مجانی، مقرر شده است هر کودکی باید سواد بیاموزد و والدین حق ندارند آنان را از این حق محروم کنند.
این پژوهشگر حقوق کودک افزود: مطابق آمار، ٩٩ درصد از کودکان لازم التعلیم، به آموزش و پرورش دسترسی دارند اما تحقق این امر منوط به فراهم بودن امکانات آموزشی مناسب در مدارس است.
عباس آبادی گفت: بانک جهانی چارچوبی را برای هدایت طرحهای آموزشی فراهم کرده است که طبق آن، میزان ١4 تا ١٨ درصد از تولید ناخالص داخلی باید به آموزش و پرورش اختصاص داده شود اما متاسفانه این سهم در کشور ما فقط ١.4 درصد از تولید ناخالص ملی است که نشان میدهد نیازمند تخصیص بودجه بیشتری برای آموزش هستیم.
وی با اشاره به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، گفت: کشورهای عضو این کنوانسیون هر پنج سال یک بار گزارش اجرای این کنوانسیون را به کمیته حقوق کودک ارائه میدهند.
عباس آبادی اضافه کرد: براساس آخرین گزارش ایران، کمیته حقوق کودک اعلام کرده است که این کمیته از میزان بالای باسوادان در ایران و اقدامات صورت گرفته توسط دولت آگاه است اما همچنان نگران است که برخی کودکان به مدرسه نمیروند یا از مدارس ابتدایی فارغ التحصیل میشوند یا در مورد کودکان کار، بدون اوراق هویت و پناهندگان نگرانی هایی دارد.
این نویسنده حقوق شهروندی اظهارداشت: نابرابری جنسیتی، درصد بسیاری از کودکان مناطق دورافتاده که به محض رسیدن به سن بلوغ مدرسه را ترک میکنند، کمبود آموزگاران زن، زیاد بودن بعد مسافت میان منزل تا مدرسه و تفاوت بارز میان مدارس شهری و روستایی از جمله نگرانیهای دیگر کمیته حقوق کودکان در ایران است.
در ادامه این نشست، هدی غفاری، مدیرکل فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی و مونس کشاورز، رییس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی به داوری و نقد کتاب «حقوق شهروندی کودکان در نظام حقوقی ایران و کنوانسیون حقوق کودک» پرداختند.
اجتمام*٣٢٢٩*1193
انتهای پیام /*