آخرین مطالب

حکایت بازسازی برندهای ایرانی/

یک گام مثبت به سمت مخاطبان اسنپ اجتماعی

یک گام مثبت به سمت مخاطبان اسنپ

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - مدیرعامل اسنپ در تولد چهارسالگی اسنپ اعلام کرد که در آینده نزدیک قرار است تغییراتی صورت بگیرد و قرار شد به واسطه آن اسنپ نه تنها یک خدمت در زمینه حمل‌ونقل، بلکه یک سبک زندگی تازه باشد.

تبسم مهر - مدیرعامل اسنپ در تولد چهارسالگی اسنپ اعلام کرد که در آینده نزدیک قرار است تغییراتی صورت بگیرد و قرار شد به واسطه آن اسنپ نه تنها یک خدمت در زمینه حمل‌ونقل، بلکه یک سبک زندگی تازه باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، آخرین خبرها از وضعیت اسنپ نشان از تولد دوباره‌ای دارد که در قالب تغییر هویت بصری به میدان آمده است. تصویر لوگوی جدید برند اسنپ در حالی بین کاربران این سامانه دست به دست می‌شود که گویی خبر دیگری نیز در راه است؛ پیش از این ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ در تولد چهارسالگی اسنپ اعلام کرد که در آینده نزدیک قرار است تغییراتی صورت بگیرد و قرار شد به واسطه آن اسنپ نه تنها یک خدمت در زمینه حمل‌ونقل، بلکه یک سبک زندگی تازه باشد که با عرضه خدمات مختلف به جز لاینفک زندگی ایرانی‌ها تبدیل شود.
تمامی خدمات گروه اینترنت ایران شامل اسنپ، اسنپ‌فود و اسنپ‌تریپ در قالب یک اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و به این ترتیب نسخه جدید اسنپ با عرضه‌ی سرویس‌های متنوع، مخاطب را از نصب چند اپلیکیشن بی‌نیاز می‌کند. تجمیع تمامی خدمات اسنپ در یک اپلیکیشن در کنار تغییر هویت بصری این برند، شاید مهم‌ترین بزنگاه اسنپ در طول عمر کوتاهش باشد؛ قدمی بزرگ و تولدی دوباره!
اما اسنپ تنها برند محبوب ایرانی نیست که در جریان فعالیتش اقدام به بازسازی برند خود می‌کند و این اتفاق در دنیا سابقه دارد. نگاهی به تاریخچه برندهای دنیا نشان می‌دهد که شرکت‌ها و سازمان‌های مطرح بسیاری در مسیر فعالیت خود تغییراتی در قالب تغییر لوگو، تغییر نام، تغییر لحن برند، تغییر بسته‌بندی و حتی تغییر کتابچه برند داشته‌اند. این کار معمولا با اهداف مختلفی از جمله عدم شفافیت لازم برای مخاطب، وجود نام یا نام‌های مشابه، شباهت لوگو به نماد برندهای دیگر، نداشتن اعتبار کافی، تغییر کارایی برند در طول زمان، هدف‌گذاری روی مخاطبین جدید، تولید محصول یا خدمات جدید و... انجام می‌شود و معمولا بازخورد بسیار خوبی دارد.
هر چند این تغییرات در برندهای ایرانی معمولا در سکوت خبری اجرا می‌شود و شرکت‌های ایرانی خیلی اعتقادی به انتشار اخبار بازسازی برند خود ندارند، اما شرکت‌هایی هم هستند که معتقدند مشتریان‌شان تلاش آن‌ها برای هر روز بهتر شدن را ارج می‌نهند و به همین دلیل اخبار تغییرات‌شان را به خوبی اطلاع‌رسانی می‌کنند. این‌ها نمونه‌هایی از برندهای معتبر ایرانی است که در طول سال‌های فعالیت‌شان به دلایل متفاوت تغییراتی در برند خود ایجاد کرده‌اند:
بانک‌های ملت، ملی، سامان و ... تغییر برند داشته اند
سال 88 بانک ملت بعد از خصوصی‌سازی سهام به منظور ایجاد تغییر در نماد این بانک، لوگو و سردرهای شعب خود را تغییر داد؛ لوگوی این بانک که قبلا آبی بود، به قرمز تغییر رنگ داد. بانک ملت علت انجام این تغییرات را ارائه حداکثری جلوه‌های بصری و ارتباطی با مشتریان اعلام کرد تا به این ترتیب در معرفی نوع شیوه و سطح خدمات بانک بالاترین میزان اثرگذاری بر ذهن مشتری حاصل شود. بانک ملی یکی دیگر از بانک‌هایی است که در طول فعالیت خود رنگ لوگویش را تغییر داد.
در آرم جدید سعی شده به جای رنگ سرد آبی قبلی از رنگ‌های گرم استفاده شود تا بر جذابیت طرح اضافه شود و در جذب نگاه مردم بهتر عمل کند. همچنین برخی اضافات طرح قبلی پاکسازی و ساده‌سازی شده تا به ذهن‌سپاری آرم و به کار بردن آن در مکان‌های مختلف راحت باشد. این اتفاقی است که بانک سامان هم در اردیبهشت سال 1391 آن را تجربه‌کرد. این سازمان با هدف یکپارچگی در اجرای برنامه استراتژیک جدید تصمیم گرفت شعار خود را از «بانک سامان، بانک هوشمند» به شعار جدید «با شما هستیم» تغییر دهد و همچنین هویت بصری جدیدی از برند سامان برای مخاطبانش بسازد.
در طراحی لوگو جدید از طرح شمسه دوازده‌پر لگوی قدیمی الهام گرفته شده و با انعطاف بیشتر و استفاده از ترکیب طیف آبی و سفید، حس ثبات، اطمینان و شفافیت بسیاری به مخاطب القا می‌شود. اما این‌ها تنها نمونه‌هایی از بانک‌هایی هستند که در طول زمان فعالیت‌شان با ایجاد تغییرات بنیادی نو شدند. نگاهی به تاریخ بسیاری از بانک‌های دیگر هم رد و نشان پررنگی از انواع بازسازی‌ها دارد.

صنعت خودروسازی، از جنرال موتور تا پیکان
نوبت به بازسازی برند در صنعت خودرو که می‌رسد، همه‌چیز ابعاد دیگری پیدا می‌کند. نگرش منفی مصرف‌کنندگان نسبت به برندهای ایرانی به ویژه در صنعت خودرو بسیار ملموس است و به همین دلیل بازسازی برند در این صنعت نه یک انتخاب که یک ضرورت است. در تاریخچه صنعت خودروسازی ایران برندهای بسیار زیادی تغییر نام و لوگو داده‌اند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: شرکت جیپ ایران ابتدا به جنرال موتور ایران، سپس خودروسازی ایران و در نهایت پارس خودرو تغییر نام داده است.
نام شرکت اتومبیل‌سازی مزدا به ایران وانت و سپس بهمن و شرکت ایران ناسیونال به ایران خودرو تغییر پیدا کرده است. شرکت خودروسازی خاور به ایران خودرو دییزل، شرکت ایران کاوه به سایپا دیزا و در نهایت شرکت سیتروئن ایران به سایپا تغییر نام داده‌اند. در این میان بعضی شرکت‌ها هم تنها به تغییر نام خود اکتفا نکرده‌اند و حتی نام بعضی محصولات خود را هم تغییر داده‌اند؛ برای نمونه نام پژو پرشیا ابتدا به پژو سفیر تغییر پیدا کرد و حالا پژو پارس نامیده می‌شود.
پیکان RD ابتدا به پژو RD و در نهایت پژو Roa تغییر نام داده است. نام رنو 5 حالا سنپد است، خودرو مینیاتور را امروز تیبا می‌خوانند و پیکان جدید به سمند تغییر نام داده است. اما بازسازی برند تنها در تغییر نام محدود نمی‌شود و گاهی شامل تغییر هویت بصری و لوگو هم می‌شود. برای مثال شرکت ایران ناسیونال در جریان بازسازی برند خود علاوه بر تغییر نام به «ایران خودرو»، لوگوی خود را هم تغییر داد. در لگوی جدید از رنگ سورمه‌ای استفاده شده و نماد اسب به کار رفته در لگوی قبلی به طور کلی تغییرشکل داده است.

شرکت‌های مواد غذایی، شیبا، آب معدنی دماوند و ...
پیرمرد سبزرنگ شیبابا که لباس آشپزی بر تن داشت و با یک اشاره میوه‌ها را به ژله‌های دوست‌داشتنی تبدیل می‌کرد، امروز جوان شده و ریش‌هایش را اصلاح کرده است. در جریان بازآفرینی این شرکت مواد غذایی، علاوه بر تغییرات ظاهری، نام این برند هم از شیبابا به شیبا تغییر پیدا کرد. بین برندهای مواد غذایی استفاده از یک شخصیت نمایشی یا ماسکوت برای ایجاد تداعی و افزایش میزان آگاهی از برند بسیار رایج است و با توجه به این‌که تصویر شخصیت‌های کارتونی خیلی خوب در حافظه می‌ماند، تغییر این ماسکوت‌ها معمولا با وسواس بسیار انجام می‌‌شود.
بین شرکت‌های مختلف مواد غذایی در ایران که در طول سال‌ها برند خود را بازآفرینی کردند، یکی دیگر شرکت آب معدنی دماوند است. لوگوی این برند در ابتدا تصویر بسیار ساده‌ای از کوه دماوند بود که با خطوط آبی‌رنگ کشیده شده بود و نام دماوند هم با رنگ قرمز روی آن دیده می‌شد. در تغییرات جدید اما دیگر تصویر کوه دماوند دیده نمی‌شود و خطوط درهم و رنگی چندین کوه را در پس و پیش هم نشان می‌دهد.
همچنین نام دماوند دیگر به رنگ قرمز نیست و در نمونه جدید به رنگ سفید روی پس‌زمینه قرمز نوشته شده است. داستان اعمال تغییر در انواع شرکت‌های مواد غذایی اما به همین‌جا ختم نمی‌شود و نمونه‌های بسیار دیگری هم در طول سال‌ها تغییرات جزئی یا کلی داشته‌اند؛ تغییراتی که بعضی‌ها آن را به فال نیک می‌گیرند و معتقدند در رشد برند تاثیر به‌سزایی دارد و بعضی دیگر فکر می‌کنند می‌تواند مخرب باشد و موجب ریزش مخاطبان شود.

انتهای پیام/


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند