در گفتوگوی ایرناپلاس با تهیهکننده، بازیگر و نویسنده مطرح شد؛
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرناپلاس- چهارمین روز جشنواره در حالی به پایان رسید که نخستین اثر سینمایی جواد رضویان بهعنوان کارگردان در پردیس سینمایی ملت و برای اصحاب رسانه اکران شد.
تبسم مهر - تهران- ایرناپلاس- چهارمین روز جشنواره در حالی به پایان رسید که نخستین اثر سینمایی جواد رضویان بهعنوان کارگردان در پردیس سینمایی ملت و برای اصحاب رسانه اکران شد.
معدود مخاطب تلویزیون را میتوان یافت که جواد رضویان و نقشهایی را که در این رسانه ایفا کرده، نشناسد. این بازیگر کمدی که در اغلب آثار مهران مدیری هم حضور داشته، توانست مورد توجه برخی کارگردانان کمدی سینما قرار گیرد و در آثار بسیاری در این مدیوم نقشآفرینی کند. هر چند که سریالهای تلویزیونیاش برایش موفقیت بسیاری نسبت به سینما همراه داشته، اما این بازیگر امسال و در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر بهعنوان یک کارگردان فیلم اولی و با اثری به اسم «زهرمار» حضور دارد. اولین فیلم جواد رضویان شب گذشته در پردیس ملت و برای اصحاب رسانه اکران شد. با جواد نوروزبیگی تهیهکننده، پیمان عباسی نویسنده و سیامک انصاری بازیگر درباره این اثر سینمایی و همکاری با جواد رضویان به گفتوگو پرداختیم.
جواد رضویان برای من یک فیلم اولی نبود
جواد نوروزبیگی درباره همکاری خود با جواد رضویان و پذیرفتن تهیهکنندگی این اثر، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: مهمترین دلیل پذیرش تهیهکنندگی «زهرمار» این بود که جواد رضویان برای من یک فیلم اولی نبود، چون سینما و تلویزیون را تجربه کرده و سالها زحمت این حرفه را کشیده است و حالا در سمت کارگردانی میخواست فعالیت کند.
شروعی خوب برای جواد رضویان
این تهیهکننده در پاسخ به این پرسش که چرا فعالیتش نسبت به گذشته محتاطتر شده است، خاطر نشان کرد: در همه آثاری که تهیه کنندگیاش را بر عهده میگیرم وسواس دارم، اما در فیلم اولیها با وسواس و دقت بیشتری انتخاب میکنم. دلیلش هم این است که فکر میکنم اگر صحیح و با همکاری یکدیگر به جلو حرکت کنیم، نتیجهبخش خواهد بود. ما حدود 6 ماه روی فیلمنامه «زهرمار» کار کردیم. این اثر یک فیلم اجتماعی است که جنبه کمدی هم دارد و میتواند شروع خوبی برای رضویان در مقام کارگردان باشد.
بازیهای حیرتانگیز
نوروزبیگی در خاتمه و در پاسخ به این پرسش که کدام بخش این اثر سینمایی مورد توجه شما بود، عنوان کرد: کارگردانی جواد رضویان، بازی خوب سیامک انصاری و شبنم مقدمی که حیرتانگیز بودند.
فیلمنامه بر اساس یک خاطره واقعی
پیمان عباسی، نویسنده فیلمنامه این اثر سینمایی درباره قصه و طرح ابتدایی این فیلم به خبرنگار ایرناپلاس گفت: تاریخچه نگارش این سناریو به دوران دبیرستان من بازمیگردد. فیلمنامه را بر اساس یک خاطره واقعی و ماجرایی که در زندگی من اتفاق افتاد، نوشتم. سالها بعد که وارد کار نویسندگی شدم، اولین دغدغهام این بود که یک روزی این سناریو را بنویسم. قصه اصلی آن برای یک روحانی اتفاق میافتد. چندین بار و در سالهای مختلف برای پیشتولید جلو رفتیم که هر بار و در هر دولتی گفتند نه. آخرین بار سال گذشته بود که اقدام کردیم که دوباره اعلام کردند که نمیشود.
قرار بود عطاران روحانی شود
«از آنجا که قرار بود که قصه یک روحانی باشد و رضا عطاران هم نقش آن روحانی را ایفا کند، پس فکر کردند که بوی جنجال میدهد و فیلمنامه را بهنوعی توقیف کردند. به همین دلیل فیلمنامه را کنار گذاشتم، درگیر کارهای دیگری شدم تا اینکه جواد رضویان قصه را خواند و خیلی خوشش آمد و برای ساختنش اعلام آمادگی کرد. جواد رضویان هم از دوستان قدیمی من است، گفتم حالا که قسمت من نیست، پس بهتر است جواد آن را بسازد و او هم برای ساختش اقدام کرد. خوشبختانه آقای نوروزبیگی هم از کار حمایت کردند. سناریو خیلی جرح و تعدیل شد؛ اینکه روحانی نباشد. ما هم روحانیاش را به مداح تبدیل کردیم و خیلی تغییرات دیگر. در مجموع نتیجهاش اثری شد که الان میبینید.»
اگر فرصت باشد کارگردانی میکنم
نویسنده فیلم «پرتقال خونی» در پاسخ به این پرسش که آیا کارگردانی را هنوز جزو اهداف خود در نظر دارد یا خیر، عنوان کرد: بله! سال آینده ممکن است فیلمنامه دیگر را با همکاری آقای نوروزبیگی برای ساخت شروع کنم، البته اگر فرصت شود. قراردادهای نگارشم فشرده است و در حال حاضر سریال نمایش خانگی و دو اثر سینمایی را در دست نگارش دارم، اگر فرصت و فراغتی ایجاد شود حتماً کارگردانی میکنم.
داستان این اثر به تلخی زهرمار است
این نویسنده درباره وجه تمایز فیلم «زهرمار» با سایر کمدیهای دیگر سینما عنوان کرد: این فیلم را خیلی کمدی نمیبینم. با توجه به اینکه آثاری مانند «توفیق اجباری» و .. که رگ و ریشه کمدی داشتهاند، در کارنامه کاریام وجود دارد، خیلیها من را بهعنوان کمدینویس میشناسند. داستان این اثر قصه زهرمار و به تلخی زهرمار است که در آن لحظات طنزی همشکل میگیرد. یک قصه دو خطی اجتماعی است که خیلی تلخ است، اما خب من عادت دارم در آثارم لحظات شاد و مفرحی هم دیده شود. برای مثال در سریال «بچههای نسبتاً بد» همچنین سکانسهایی وجود داشت؛ در این اثر هم همینطور. با این پیشفرض که با دیدن این فیلم میخندم، اصلاً اینگونه نیست.
فیلمی که جشنوارهای نبود
نویسنده سریال «مسیر انحرافی» با اعلام اینکه «زهرمار» در جذب مخاطب موفق عمل میکند، درباره آغاز فعالیت رضویان برای کارگردانی با این فیلمنامه، تصریح کرد: شروع خوبی است و فیلم هم در جذب مخاطب موفق عمل میکند. این فیلم جشنوارهای نبود، شاید اگر به جشنواره نمیدادیم شکل بهتری داشت، چون فیلمی نیست که بتواند با آثاری مثل «متری شش و نیم»، «سرخپوست» و .. رقابت کند و اصلاً با این انگیزه ساخته نشده است. یک فیلم بیادعا و ساده که قرار بوده در اندازه خود مطرح شود، ولی فکر میکنم شروع خوبی است. آنقدر مطمئن هستم که خودم هم میخواستم با این قصه شروع کنم. فیلم سر و شکل داری هم از آب درآمده است.
«زهرمار» قصهای است از جنس زندگی ما در ایران. همه ما در زندگی تلخ دست و پا میزنیم، اما به همهچیز میخندیم، دلار دوازده تومان میشود میخندیم، هر اتفاق دیگری بیفتد دوباره میخندیم.
فیلم بفروش را از فیلم جایزهبگیر بیشتر دوست دارم
عباسی درباره تیزر و پوستر این اثر سینمایی که بیانگر موفقیت و فروش خوب این اثر در گیشه میتواند باشد، گفت: امیدوارم اینگونه باشد. من فیلم بفروش را از فیلم جایزهبگیر بیشتر دوست دارم. سلیقه و علاقهام مربوط به سینمای تجاری است و سینمایی که مردم برایش صف میبندند. از دیدن این صفها کیف میکنم و ترجیح میدهم به فیلمهای انتلکتوال روشنفکری که با دیدنش خمیازه میکشیم و خودمان که بهنوعی همکار هستیم، حوصلهمان سر میرود .
فیلمنامه خوب
سیامک انصاری که نقش اصلی اولین اثر سینمایی جواد رضویان را ایفا کرده، درباره دلایل پذیرفتن این نقش به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این اثر فیلمنامه خیلی خوبی داشت و برای من هم فیلمنامه خیلی اهمیت دارد و اینکه جواد رضویان رفیق من است و رفقا باید به یکدیگر کمک کنند.
تفاوت «بمب» با «زهرمار»
این بازیگر درباره تفاوت نقشی که در فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» داشت و با این اثر سینمایی که بهواسطه آن در جشنواره امسال هم حاضر شده است، بیان کرد: در هر یک از شخصیتها سعی کردهام به آن چیزی که مدنظر کارگردان است نزدیک شوم.
بازی را رفاقتی نپذیرفتهام
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازی در این فیلم را رفاقتی پذیرفتهاید، بیان کرد: نه، اصلاً! اگر فیلمنامه خوب نبود نه خود آقای رضویان حاضر بود این اثر را بسازد و نه من حاضر بودم در آن بازی کنم. رفاقت در مرحله دیگری است که یک اصولی باید رعایت شود.
وی در خاتمه درباره اینکه ممکن است خود روزی در قامت یک کارگردان قرار گیرد، عنوان کرد: به آن فکر میکنم. شاید روزی این اتفاق بیفتد، چرا که نه.
گزارش از هنگامه ملکی
*اداره کل اخبار چند رسانه ای*
انتهای پیام /*