همایون اسعدیان در گفتگو با مهر:
دلیل حساسیتها به «لحظه گرگ و میش» را میفهمم/منعی در سیما نداشتم
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - همایون اسعدیان کارگردان سریال «لحظه گرگ و میش» ضمن تشریح دلایل دوری ۱۰ ساله خود از تلویزیون تأکید میکند در این سالها منعی برای حضور در تلویزیون نداشته است.
تبسم مهر - همایون اسعدیان کارگردان سریال «لحظه گرگ و میش» ضمن تشریح دلایل دوری 10 ساله خود از تلویزیون تأکید میکند در این سالها منعی برای حضور در تلویزیون نداشته است.
به گزارش خبرنگار مهر ، این شبها سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان هر شب ساعت 20:45 از شبکه سه سیما روی آنتن میرود و پخش آن تا فرارسیدن عید نوروز ادامه خواهد داشت، این سریال به دهه 60 میپردازد و تلاش دارد فضای این دهه را از بحرانهای جامعه و جنگ تا معضلات اجتماعی را به نمایش بگذارد.
این سریال که فضای عاشقانه و اتفاقات برهه جنگ در آن با هم درآمیخته است از هنرمندانی چون فاطمه گودرزی، فرید سجادی حسینی، علیرضا کمالی، شهره سلطانی چهرههای جدیدی را هم به عنوان بازیگر جلوی دوربین برده است.
همایون اسعدیان حدود 10 سال پیش سریال «راه بیپایان» را در تلویزیون تولید کرد که آن هم یک ملودرام عاشقانه بود و در زمان خود با موفقیت زیادی در پخش رو به رو شد.
اسعدیان درباره بازگشت دوبارهاش به تلویزیون پس از 10 سال دوری به خبرنگار مهر گفت: در تمام این سالها پس از سریال «راه بیپایان» درخواستهای متعددی برای ساخت سریالهای مختلف داشتم، ولی نه مشتاق ساخت سریال بودم و نه طرحهای درخواستی از جذابیت کافی برخوردار بودند. همچنین در آن زمان درگیر ساخت فیلمهای سینماییام بودم چون حس میکردم مگر چقدر توان و عمر دارم که بخواهم وقت خود را صرف پروژههای بلند مدتی مثل سریال بکنم.
وی افزود: البته منعی برای حضور در تلویزیون نداشتم، ولی کسی هم نیستم که هرسال کاری برای ساخت داشته باشم و جزو آن دسته از افرادی هستم که با طمانینه بیشتری فیلم میسازم.
این کارگردان درباره روایت سالهای جنگ و علاقه خود به ساخت سریال در این ژانر گفت: طرح اولیه این فیلمنامه با فیلمنامه نهایی بسیار متفاوت است. موضوعی که در فیلمنامه اولیه برایم جذاب بود، پرداخت به سه دهه تاریخ کشور در دهههای 60، 70 و 80 در بسترخانوادگی بود که هم روایت داستانی خانوادگی و هم شرایط اجتماعی جامعه را بازگو میکرد. با این حال در هردو فیلمنامه چه طرح اولیه و چه طرح نهایی، شما شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را در بستر یک خانواده مشاهده میکنید.
کارگردان «لحظه گرگومیش» درباره تازگی روابط شخصیتها و روایت قصههای آن برهه در این سریال تلویزیونی عنوان کرد: دنبال یک روایت تازه از آن دوران بودم. قصهای که در دل داستان یک خانواده بگذرد و ما همراه با این خانواده در تاریخ جلو برویم و خوشبختانه تمام مدیران صداوسیما همکاری خوبی با ما کردند.
وی درخصوص حساسیتهای تلویزیون نسبت به این سریال که پخش مجموعه را با تأخیر همراه کرد هم تصریح کرد: نگرانیهایی وجود داشت که آنها را هم میفهمم. نگرانی آنها از این است که عده زیادی تلویزیون نگاه میکنند و ممکن است نشان دادن بعضی موارد برایشان مشکل ساز شود، نمیتوانند به همه پاسخگو باشند که تحمل کنید و بگذارید سریال جلوتر برود. به خصوص تفاوت سریال با فیلم سینمایی این است که اگر من در فیلم سینمایی در یک ربع اول شخصیت را هر جور نشان بدهم، در پایان 90 دقیقه تماشاگر میتواند به نتیجه گیری و یا تصور غلط خود از آن شخصیت برسد اما در یک سریال شما میخواهید 50 قسمت نشان دهید که نیاز به صبوری دارد و متاسفانه بینندگان ما گویا چنین تحملی ندارند و سریع واکنش نشان میدهند و مدیران هم فکر میکنند باید پاسخگو باشند و این داستان قضیه را سخت میکند.
قصه جبهه رفتن این شخصیتها با بقیه قصهها فرق کند چون همیشه این موضوع شعاری به تصویر کشیده شده است اسعدیان در ادامه عنوان کرد: من سعی کردم در این سریال نگاهی واقعبینانه داشته باشم به طور مثال قصه جبهه رفتن این شخصیتها با بقیه قصهها فرق کند چون همیشه این موضوع شعاری به تصویر کشیده شده است. ما تلاش کردیم از حالت شعاری و کلیشهای جدا شویم و واقعبینانه به قضیه نگاه کنیم. واقعبینانه یعنی چه؟ یعنی در زمان دهه 60 بچهها به جبهه میرفتند و طبیعتا خانوادهها همراهی میکردند. ولی به این معنا نبود که نترسند، نگران نباشند و دغدغه نداشته باشند. دل در دل شان نبود که آیا در نهایت سالم باز میگردند؟ اتفاقی برایشان میافتد یا نه؟ این حالت شعاری که من افتخار میکنم بچهام به جبهه رفته است را من اصلا درک نمیکنم و اینکه ان شاالله شهید بشود و غیره، به زعم من اینها شعار است و واقعی نیست.
وی ادامه داد: تلاشم این بود در «لحظه گرگومیش» واقعگرا باشم و بگویم که نگرانیها، ترسها، التهاب خانوادگی وجود داشته است، ولی شرایط جنگ بود و باید بچهها میرفتند. سعی کردهایم آدمها را انسانی نگاه کنیم. انسان ترس، نگرانی و اعتقاد دارد و معتقد است که باید از کشورش دفاع کند و بجنگد. ولی ترس از مردن هم هست. مخصوصا درباره پدر و مادر که قضیه شکل دیگری دارد و تا توانستیم از شعار پرهیز کردیم.
کارگردان «راه بی پایان» درباره استفاده از چهرههای ناشناخته در سریال «لحظه گرگ و میش» گفت: واقعیت این است در رده 18 تا 20 سال دست و بالمان برای انتخاب بازیگران حرفهای در سینما و تلویزیون باز نیست و از این حیث فقیریم. یعنی یک نسل بازیگر آمدند و سن شان بالا رفته که دیگر نمیتوانند نقش یک جوان را بازی کنند و ما کشف و تربیت نسل جدیدی هم نداشتهایم. اساسا این تعداد بازیگر دختر و پسر حرفهای در رده سنی بین 18 تا 20 نداریم که بخواهیم آنها را برای 20-30 سال گریم و پیر کنیم درحالی که برای ما ضرورت بود که بتوانیم با این نقشها برای سه دهه سریال را ادامه دهیم و هدف دیگری هم داشتم که بتوانم چهرههای تازهای نیز معرفی کنم.
این کارگردان افزود: من تجربه کار کردن با آدمهای جدید را پیش از این هم داشتهام و خیلی برایم لذت بخش است. ما در اسفندماه گذشته یک فراخوان برای انتخاب تعدادی بازیگر منتشر کردیم و 3500 نفر برای ما فیلم فرستادند از این تعداد 700 نفر برای تست بازیگری انتخاب شدند و درنهایت از این تعداد به 30 نفری که الان شما در «لحظه گرگومیش» میبینید، رسیدیم.
وی در این خصوص که آیا این افراد پیش از این سابقه بازیگری نیز داشتند، توضیح داد: خیر بعضی حتی پیش از این یک تجربه بازی هم نداشته اند و برای نخستین بار جلوی دوربین میرفتند. البته در کنار این جوانان ما از بازیگران حرفهای مثل فاطمه گودرزی، علیرضا کمالی، شهره سلطانی، فرید سجادی حسینی و... هم استفاده کردیم. سعی کردیم انتخابها به گونهای باشد که درنهایت ترکیب معقولی به دست آید.
اسعدیان در خصوص شباهت اکتها و چهرههای بازیگران ناشناخته سریال «لحظه گرگومیش» با برخی بازیگران حرفهای گفت: اصلا به این قضیه فکر نکرده بودیم و چنین قصدی به هیچ وجه نداشتیم.
خوشم هم میآید یک عدهای به من بگویند مزخرف ساختهای! چون این را باور کردم که ما در کشوری زندگی میکنیم که سلایق مختلفی وجود دارد وی درباره بازخوردهای ببیندگان از این سریال افزود: شاید این بازخوردها را شما باید بگویید اما تا بحال و در همین مدت کوتاه واکنشهای خوبی دریافت کردهام. از سویی خوشم هم میآید یک عدهای به من بگویند مزخرف ساختهای! چون این را باور کردم که ما در کشوری زندگی میکنیم که سلایق مختلفی وجود دارد. برای یک عده این سریال کهنه است و برای عدهای صمیمی یا نوستالژیک به نظر میآید. بعضیها فضای مدرنتری را دوست دارند و بعضی فضای سنتی و خاطره انگیز گذشته را. بطور کلی فکر میکنم آدمهایی به سن و سال من راحتتر با این سریال ارتباط برقرار میکنند.
وی درباره ریتم سریال «لحظه گرگومیش» گفت: صادقانه بگویم که نمیدانم ریتم سریال تند است یا کند. معمولا سریالهای تلویزیونی ما یک خطی جلو میروند، ولی در این سریال من همزمان با چند قصه جلو میروم و داستان چند خانواده را به تصویر میکشم. قسمت اول که 50 دقیقه بود فکر میکردم که این خستهکننده است، ولی از اطرافیانم شنیدم که میگفتند اگر کارگردان خوبی بودی همین قسمت اول را در چهار قسمت به نمایش میگذاشتی.
اسعدیان در پایان بیان کرد: خیلی به این فکر میکنم که مخاطب این ریتم را تحمل میکند و تا آخر میبیند یا حس بدی دارد چون جزو کارگردانانی هستم که هیچ دلبستگی به کاری که ساختهام ندارم و بلافاصله پس از اتمام یک پروژه، میگویم خب برای فیلم بعدیام چه کاری باید انجام دهم. ممکن است سکانسهایی را خیلی دوست داشته باشم، ولی نمیگویم هرچی که گرفتهام خوب است اما درنهایت امیدوارم مخاطب از این سریال راضی و حرفهای آن برایش دلنشین باشد.
سریال تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان و نویسندگی مونا انوریزاده در 50 قسمت تولید شده و هر شب ساعت 20:45 به روی آنتن شبکه سه سیما میرود. پخش این سریال تا فرارسیدن عید نوروز ادامه خواهد داشت.