کشورهای دارای بیشترین فروش اینترنتی/ درآمد جهانی تجارت الکترونیک
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - امروزه با توجه به افزایش دسترسی به اینترنت و پذیرش رو به صعود دریافت خدمات دیجیتالی از طریق تجارت آنلاین، آینده روشنی از سوی توسعه تجارت الکترونیک برای کابران پیش بینی میشود.
تبسم مهر - امروزه با توجه به افزایش دسترسی به اینترنت و پذیرش رو به صعود دریافت خدمات دیجیتالی از طریق تجارت آنلاین، آینده روشنی از سوی توسعه تجارت الکترونیک برای کابران پیش بینی میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمعهوری، در راستای اهمیت جایگاه تجارت الکترونیک، ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال بررسی هایی انجام داده که تجارت الکترونیک یکی از ویژگیهای برجسته اقتصاد در حال توسعه دیجیتال و مبتنی بر بستر IT است.
در بررسیهای انجام گرفته از سوی سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد)، حجم فروش جهانی تجارت الکترونیک در سال 2015 برابر با 25.3 تریلیون دلار (22.4 تریلیون دلار برای تجارت میان بنگاهها و 2.9 تریلیون دلار برای تجارت میان شرکتها و مشتریان) برآورد شده است. فروش جهانی تجارت میان بنگاهها بر پایه داده های رسمی برای چین، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مقدار 67 درصد از تولید ناخالص جهانی در سال 2015 برآورد شده بود.
همچنین آمریکا، با فروش بیش از 7 تریلیون دلار، بزرگترین بازار تجارت الکترونیک در سال 2015 را از آن خود کرد و پس از آن ژاپن و چین در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند. درحالی که آمریکا در فروش تجارت الکترونیک میان بنگاهها پیشرو بود، اما از نظر تجارت میان شرکتها و مشتریان پیش از چین قرار داشت.
درآمد دو برابری جهانی تجارت الکترونیک تا سال 2021
به طور کلی در تجارت الکترونیک، تجارت میان بنگاهها غالب بوده و حدود 90 درصد از کل این گروه از اقتصادها را تشکیل میدهد. ارزش کل تجارت الکترونیک برابر با 34 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این اقتصادها ( تجارت میان بنگاهها و تجارت میان شرکتها و مشتریان) بود؛ درحالی که این مقدار در ژاپن و جمهوری کره از 60 تجاوز کرد. همچنین براساس دادههای غیررسمی برای بازار تجارت میان شرکتها و مشتریان ، روسیه در رتبه 12 و هند در رتبه 13 قرار داشت.
انتظار میرود درآمد جهانی تجارت الکترونیک تا سال 2021 تقریبا دو برابر شده و به میزان 2،108 میلیارد دلار برسد.
افزایش دسترسی به اینترنت و پذیرش رو به بالای دریافت خدمات دیجیتالی از طریق تجارت آنلاین در قالب پلتفرم و وبسایتهای تجاری از سوی مردم، آیندهای روشن را از توسعه تجارت الکترونیک نمایش میدهد.
این در حالی است که عدم وجود آمار و دادههای شفاف از تجارت الکترونیک بهعنوان یک چالش برای اکثر کشورهای در حال توسعه مطرح است. بدون وجود آمار و دادههای شفاف و دقیق، سیاستگذاران این کشورها به هنگام تصویب و اجرای سیاستهای مربوط به تجارت الکترونیک با محدودیت و موانع مواجه میشوند.
حوزه مد و پوشاک پردرآمدترین حوزه در تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک تا سال 2021 روند صعودی داشته و بیشترین میزان درآمد مربوط به حوزه مد و پوشاک با میزان 633.53 میلیارد دلار است. بیشترین نرخ رشد مرکب سالانه نیز مربوط به حوزه سلامت و غذا با مقدار 15.8 درصد است. امروزه بازارهای بزرگ تجارت الکترونیک بهسرعت در حال رشد بوده و موقعیت خود را در رتبهبندی جهانی حفظ کرده اند.
روند درآمد جهانی تجارت الکترونیک تا سال 2021
شکل زیر میزان درآمد کل تجارت الکترونیک 5 کشور برتر در حوزه اقتصاد دیجیتال را نشان میدهد که براساس آن پیشبینی شده است که درآمد کل تجارت الکترونیک کشور چین، بهعنوان کشور برتر در حوزه تجارت الکترونیک با نرخ رشد مرکب سالانه 17.4 درصد (2021-2016)، در سال 2021 به مقدار 839.54 میلیارد دلار میرسد.
آمریکا نیز با کسب نرخ رشد مرکب سالانه 8.5 درصــد و درآمد کل 485.27 میلیارد دلار در سال 2021، در جایگاه دوم قرار دارد. ضمن آنکه انگلیس، ژاپن و آلمان با نرخ رشد مرکب سالانه به ترتیب 8.2، 8.5، 7.6 درصد و کسب درآمد کل به ترتیب 124.51، 111.80 و 81.01 میلیارد دلار در سال 2021 در سه جایگاه بعدی قرار دارد.
میزان کل درآمد تجارت الکترونیک پنج کشور برتر حوزه دیجیتال
همچنین طبق پیشبینی موسسه «استاتیستا»، چین تا سال 2021 با کسب درآمد بیش از 285 میلیارد دلار، موفق خواهد شد بازار تجارت جهانی مد و پوشاک آنلاین را از آن خود کند و پس از چین، اروپا و آمریکا در جایگاه دوم و سوم قرار خواهند داشت.
از نظر بازار تجارت الکترونیک میان شرکتها و مشتریان نیز همانطور که پیش از این اشاره شد، کشور چین هم از نظر حجم بازار و هم از نظر میزان رشد به مراتب در جایگاه بهتر از آمریکا قرار دارد. این کشور در سال 2017 در حوزه تجارت الکترونیک B2C موفق به کسب درآمد 470 میلیارد دلار شده است؛ این درحالی است که این مبلغ برای آمریکا حدود 354 میلیارد دلار بوده است. پس از این دو کشور، انگلیس، ژاپن، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، کانادا، هند و روسیه در جایگاه سوم تا دهم قرار دارند.
براین اساس انتظار میرود تا با ایجاد سیاستهای کارآمد، زمینههای حضور هرچه بیشتر ایران در دنیای تجارت الکترونیک فراهم شود تا امکان بهرهمندی از سود سرشار این بازار میسر شود.
تلاش برای رسیدن به کسب جایگاه در حوزه تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال
ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درنظر دارد تا با حمایت از کسبوکارهای این حوزه به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال و حضور چشمگیرتر ایران در این عرصه و کسب جایگاههای برتر است.