در نشست سالانه انجمن سواد رسانهای ایران مطرح شد
ارتباط مستقیم میان درآمد ناخالص ملی و افزایش سواد رسانهای
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - موسویان گفت: رابطه مستقیمی مابین درآمد ناخالص کشورها و رشد سواد رسانهای وجود دارد که در کشورهای توسعه یافته یکی از مهمترین شاخصها برای افزایش درآمد ناخالص ملی، افزایش سواد رسانهای است.
تبسم مهر - موسویان گفت: رابطه مستقیمی مابین درآمد ناخالص کشورها و رشد سواد رسانهای وجود دارد که در کشورهای توسعه یافته یکی از مهمترین شاخصها برای افزایش درآمد ناخالص ملی، افزایش سواد رسانهای است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سواد رسانهای ایران، دومین نشست سالانه انجمن سواد رسانهای ایران با حضور خسرو سلجوقی، مشاور وزیر ارتباطات و مجری وزارت ارتباطات برای افزایش سواد رسانهای و صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی، امید علی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره و سید مرتضی موسویان، رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران در فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی برگزار شد.
سید مرتضی موسویان، رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران در این نشست گفت: رابطه مستقیمی مابین درآمد ناخالص کشورها و رشد سواد رسانهای وجود دارد به طوری که در کشورهای توسعه یافته یکی از مهمترین شاخصها برای افزایش درآمد ناخالص ملی، افزایش سواد رسانهای است.
رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در دولتهای یازدهم و دوازدهم توانست 520 هزار درگاه ارائه محتوا را از طریق اختصاص نشان شامد ساماندهی کند که هر یک از این درگاهها میتوانند بستری برای افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی عموم مردم باشند.
در ادامه محمد صادق افراسیابی، مدیر عامل انجمن سواد رسانهای ایران با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجمن سواد رسانهای ایران گفت: مهمترین دغدغه انجمن سواد رسانهای ایران به عنوان یک انجمن فراگیر این است که وارد تصدیگری حوزههای کاری اعضای خود نشود و با موسسات عضو خود رقابت نکند. بنابراین در حوزه آموزش سیاست انجمن این است که صرفا استانداردهای آموزش را تبیین کند که این کار با تاسیس رشته سواد رسانهای در دانشگاه جامع علمی کاربردی محقق شد.
وی افزود: گام مهم دیگری که باید در حوزه آموزش برداشته شود رتبهبندی مدارس، دانشگاهها، معلمین، اساتید و موسسات آموزشی در حوزه سواد رسانهای است که در سال آتی توسط ترکیب جدید کارگروه آموزش و تعلیم و تربیت انجمن سواد رسانهای ایران دنبال خواهد شد.
افراسیابی اظهار کرد: در یکسال و نیم گذشته کارگروه سواد بصری انجمن توانست با ارزیابی فیلمهای شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر نسبت به ارزیابی فیلمهای جشنواره از منظر سواد رسانه ای اقدام نماید اما یک مشکلی که وجود داشت این بود که متاسفانه همه فیلمهایی که در طول سال اکران میشوند در جشنواره شرکت نمیکنند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با تعیین شاخصهای مد نظر انجمن فراخوانی را منتشر کنیم و از خود فیلم سازان بخواهیم سناریوی فیلم خود را به همراه بخشهایی از فیلم که مرتبط با شاخصهای انجمن است برای ما ارسال کنند و امسال بر خلاف سال گذشته برنامه ای برای حضور هیئت داوران انجمن در جشنواره فیلم فجر نداریم.
مدیر عامل انجمن سواد رسانهای ایران تصریح کرد: انجمن سواد رسانهای ایران تلاش کرده است تا در جاهایی حضور داشته باشد که دیگران حضور ندارند و به همین دلیل وقتی احساس شد که حوزه سواد رسانهای و اقتصاد مغفول مانده است کارگروهی برای این امر تشکیل داد تا هم رسانهها و هم مسئولین و هم مردم را نسبت به شیوههای تاثیرگذاری رسانهها بر رفتار اقتصادی مردم آگاه کند و نتیجه این حرکت که با مشارکت مدیران کانالهای پرمخاطب نظیر آخرین خبر و خبر فوری و ماهنامه مدیریت ارتباطات به عنوان یک ماهنامه تاثیر گذار در حوزه اقتصاد رسانه شکل گرفت اصلاح نگرش مردم و نخبگان در خصوص خرید و فروش ارزهای خارجی در ایران بود که البته متاسفانه هنوز تقدیر مناسبی از دو کانال مذکور نشده است.
در ادامه امید علی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره و عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران با ارائه گزارشی از فعالیتهای کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی گفت: در یکسال و نیم گذشته هر روز محتوای جدیدی برای آموزش خانوادهها در حوزه سواد رسانه ای از سوی اعضای کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی تولید شد.
وی افزود: هر ایرانی از طریق بخش تماس با ما در پورتال انجمن به نشانی MLiteracy.ir میتواند سوالات خود را با کارشناسان کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی انجمن سواد رسانه ای ایران مطرح کند و پاسخ بگیرد.
در ادامه رئوف آذری، دبیر کارگروه سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی گزارشی از فعالیتهای این کارگروه طی یکسال اخیر ارائه کرده و گفت: کارگروه مسئولیت اجتماعی در حوادثی مانند زلزله کرمانشاه با تکیه بر مسئولیتهای اجتماعی رسانهها توانست اقداماتی برای افزایش مشارکت مردم برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه طراحی کند.
وی افزود: یکی از برنامههای اصلی کارگروه سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی این است که مسئولیت اجتماعی مردم و رسانهها را در قبال تولید و انتشار اخبار و آگهیها به آنها گوشزد کند که در این عرصه کارگاههای آموزشی، نشستها و همایشهای متعددی برگزار شده و حتی کمپینهایی طراحی شده است.
در ادامه این نشست کتاب گزارش عملکرد و دستاوردهای انجمن سواد رسانهای ایران در سال 1396 توسط مهندس خسرو سلجوقی، مشاور وزیر ارتباطات و مجری برنامههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه سواد رسانهای و صیانت از کودک و نوجوان، اعضای هیئت مدیره و بازرسین انجمن سواد رسانهای ایران، لیلا وصالی، مدرس دانشگاه و عضو گروه نویسندگان کتاب سواد رسانهای و تفکر انتقادی وزارت آموزش و پرورش و مرتضی چشمه نور، مدیر عامل انتشارات پشتیبان رونمایی شد و از انتشارات پشتیبان به عنوان ناشر حامی نهضت سواد رسانهای ایران به خاطر چاپ بیشترین تعداد کتاب در حوزه سواد رسانهای طی دو سال اخیر تقدیر شد. همچنین از علی محمد اسماعیلی، مدیر فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی و دبیران برتر کارگروههای تخصصی انجمن سواد رسانهای ایران به عنوان حامیان نهضت سواد رسانهای ایران تقدیر شد.
معصومه نصیری، دبیر کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی انجمن سواد رسانه ای ایران، زهرا محمودی و امیر یوسفی رئیس و دبیر کارگروه سواد بصری، هنر و رسانههای صوتی و تصویری و رئوف آذری، دبیر کارگروه سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی به انتخاب اعضای انجمن سواد رسانهای ایران، مسئولین کارگروههای برتر انجمن در یکسال گذشته شناخته شدند که با اهدای لوح تقدیر و کمک هزینه خرید کتاب و محصولات فرهنگی از او تقدیر و تشکر شد.
در ادامه این نشست اعضای انجمن سواد رسانهای ایران دیدگاههای خود را در خصوص نحوه فعالیت انجمن سواد رسانهای ایران در سال آینده مطرح کردند و مقرر شد تا پایان سال جاری چهار کارگروه جدید به کارگروههای فعال انجمن سواد رسانهای ایران اضافه شود.