غلامی:
ما در سیاستگذاری وزارت علوم با نوعی انحراف از مسیر روبرو شدیم
سیاسی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - وزیر علوم گفت: ما در سیاست گذاری وزارت علوم با نوعی کندی و انحراف از مسیر رو برو شدیم و در نگاه به آینده جایگاه مناسب آموزش عالی را در نظر نگرفتیم.
تبسم مهر - وزیر علوم گفت: ما در سیاست گذاری وزارت علوم با نوعی کندی و انحراف از مسیر رو برو شدیم و در نگاه به آینده جایگاه مناسب آموزش عالی را در نظر نگرفتیم.
به گزارش خبرنگار مهر ، منصور غلامی در دومین کنفرانس «حکمرانی و سیاستگذاری عمومی» که صبح امروز(شنبه) در سالن همایشهای صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: مباحث تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری بدون حضور نخبگان معنا و مفهومی ندارد.
وی افزود: دانشگاهها احساس میکنند در حکمرانی چندان نقشی ندارند و در دانشگاهها بیش از آنچه در سیستمهای مختلف تربیت نیرو انجام شود، پژوهشگر و کارشناس تربیت شده و در یک بعد رشد زیاد بوده است. شاید دلیل داشتن شاخص علمی تولید بالای پژوهش است.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: ما در سیاست گذاری وزارت علوم با نوعی کندی و انحراف از مسیر رو برو شدیم و در نگاه به آینده جایگاه مناسب آموزش عالی را در نظر نگرفتیم. امروز مراکزی داریم که مجوزهایی را میدهند که محور کسب شغل و سمت است؛ این نازلترین نگاه به آموزش عالی است.
غلامی همچنین بیان کرد: مشارکت در سیاستگذاری و ارائه مسیرهای مبتنی بر علم باید صورت گیرد و اینکه دانش مبنا و حرکت توسعه در حکمرانی باشد بر اساس نگاه و فلسفه سیاستگذاری است.
وی خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش عالی تلاشمان این است در قالب ساماندهی دانشگاهها آموزش را در چارچوب تربیت نیرو انجام دهند و سفارش تربیت نیرو به دانشگاهها داده نمیشود.
وزیر علوم تاکید کرد: بخش خوب و مورد تایید حوزههای پژوهشی دانشگاهی ما بر محور تحقیقات اساتید انجام میشود. ما جایگاه جدی برای تحقیقات نداشتیم اما امروز ورود و رویکرد خوبی صورت گرفته است. دانشگاهها باید دربهای خود را به بخش دولتی و خصوصی بگشایند و باید در مقابل، این احساس نیاز به وجود آید، چگونه میتوان این احساس نیاز به دانشگاهها را بیشتر کرد؟
غلامی تصریح کرد: باید عرضه محصولات دانشگاهی را بیشتر کرد. بخشهای دولتی و خصوصی به سمت دانشگاهها میآیند. باید ضرورت توجه به بخش دانشگاهی در حکمرانی و سیاستگذاری با بررسی موانع مورد توجه باشد.
وی همچنین گفت: گسترش بی رویه مراکز آموزشی به اسم دانشگاهها باید مورد بررسی باشد که جایگاه دانشگاههای ما را از وضعیت فعلی ارتقاء دهد. برخی مراکز کوچک، دانشگاههای بزرگ را زیر سوال بردند که باید در سیاستهای کلان به مراکز پژوهشی نقش داد. پژوهشها باید نیاز محور و برآمده از سیاستهای کلی باشد. اینکه نیروهای تربیت شده در کجای سیاستهای کلان قرار است بنشیند، موضوعی است که باید بیشتر به آن توجه شود.
وزیر علوم در ادامه سخنانش بیان کرد: در حوزه حکمرانی و سیاستگذاری باید مراکز علمی را درگیر کنیم. اینکه اساتید و افراد علمی متخصص، در جریان حکمرانی و سیاستگذاری هستند جایگزین گروههای علمی و مراکز علمی نمیشود.
غلامی تصریح کرد: توجه به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار بگیرند، مهم است. اینکه چه میزان از توسعه بر دوش مراکز علمی است باید مورد توجه باشد. اگر دانشگاه و پژوهشکده در چرخه سیاستگذاری و حکمرانی قرار بگیرند، ارتباط حوزههای علمی محقق میشود و محققان و دانشگاهیان که مدیران آینده هستند و باید جامعه دانشگاهی خود را برای چنین رویکردی آماده کنند و حکمرانان هم به فضای علمی توجه بیشتری داشته باشند.