آخرین مطالب

حداد عادل در نشست «گفتمان فلسفی علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی»؛

فلسفه پس از انقلاب به سرعت در حال تحول است فرهنگی و هنری

فلسفه پس از انقلاب به سرعت در حال تحول است

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - دکتر غلامعلی حدادعادل صبح دیروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بیان مواجهه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در دوران معاصر و تحول فلسفه اسلامی در چهل سال گذشته پرداخت.

تبسم مهر - دکتر غلامعلی حدادعادل صبح دیروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بیان مواجهه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در دوران معاصر و تحول فلسفه اسلامی در چهل سال گذشته پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه فارس، دکتر غلامعلی حدادعادل در ابتدای این نشست درباب سبقه حکمت در ایران بیان داشت:« ایران همیشه کشور حکمت، عرفان، فلسفه و کلام بوده و کمتر کشوری مانند ایران در دنیا وجود دارد که بتواند سنت استاد-شاگردی خود را تا هزار و دویست سال قبل بصورت منظم ترسیم کند و تشیع که همیشه در ایران مورد توجه بوده برداشتی عقلانی از اسلام دارد که نمونه بارز و برجسته آن نهج‌­البلاغه است و در ایران حکمای ما همیشه اسلام را با نگاه عقلانی فهمیدند.»
وجهه فلسفه و تفکر فلسفی رهبران انقلاب اسلامی همیشه پررنگ بوده است
ایشان به قوت نگاه فلسفی رهبران انقلاب اشاره کرد و بیان داشت که نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که بنیان­گذار این انقلاب خود مدرس اسفار ملاصدرا و در حوزه قم مهم­ترین شارح ابن عربی بوده‌اند. همچنین رهبر فعلی انقلاب هر چند مجال ظهور این جنبه از شخصیت‌شان تاکنون پیدا نشده ولی عمیقاً از تفکر فلسفی برخوردارند،
آمار کتب فلسفی نشان دهنده رشد فلسفه ما در چهار دهه­‌ی بعد از انقلاب
ایشان در تبیین رشد فلسفه در بعد از انقلاب بیان داشت: «در این چهل سال وضع فلسفه در ایران رشد چشم‌گیری داشته. بنده که پنجاه سال پیش دانشجوی فلسفه شدم تنها دوازده صفحه از آثار کانت ترجمه شده بود در حالی که امروز تقریباً تمام آثار کانت به فارسی ترجمه شده است، همین قیا’س را می­‌توانید درباب سایر فیلسوفان نیز انجام دهید. طبق آماری که وزارت ارشاد ارائه کرده از چهل سال گذشته تا کنون بیش از 41هزارو957 عنوان کتاب ذیل فلسفه و روانشناسی منتشر شده است.
مواجهه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی
ایشان در اشاره به موضوع اصلی سخنان خود یعنی مواجهه فلسفه اسلامی و فلسفه غرب بیان داشت: «خصوصیت اصلی فلسفه اسلامی پرداختن به وجود بما هو وجود و احکام آن است و علم و آگاهی نیز ذیل وجود و یکی از شئون آن دانسته می‌­شود. در حالی که فلسفه اسلامی توجه خود را به هستی شناسی مبذول داشته، فلسفه غرب خصوصاً از دکارت به بعد متضمن نوعی تقدم معرفت بر هستی بوده بطوری که می‌توان کل فلسفه غرب را بر این اساس تحریر و بازخوانی کرد.»
سنت فلسفه اسلامی به سراغ فلسفه­‌های خاص یا انضمامی نرفته است
دکتر حداد عادل در بیان تفاوت دیگر فلسفه اسلامی و فلسفه غربی به عدم توجه فلسفه اسلامی به فلسفه­‌های انضمامی یا معطوف (مضاف) اشاره کرد و بیان داشت: «ما در بین حکمای خودمان نمی­‌بینیم حکمایی که به فلسفه هنر، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و ...پرداخته باشند تا بتوانند فلسفه را تا پشت علوم بیاورند و مثلا هنر را از دل فلسفه بیرون بیاورند، در حالی که امروز در اروپا در مورد همه چیز از غذا خوردن گرفته تا لباس پوشیدن و ... بحث فلسفی انجام می‌دهند. در اروپا به دلیل اینکه زمانی قرون وسطی به معنای حاکمیت دین وجود داشته و پس از آن با شروع رنسانس وقتی دین حاکمیتش پایان می­‌یابد دوره­‌ی جدیدی آغاز می­‌شود که غرب برای حل مسائل خود بجای رجوع به دین و آموزه پیامبران به فلسفه رجوع می‌کنند و این‌چنین فیلسوفان غربی جای پیامبرانشان را می‌گیرند.»
تأثیر فلسفه غرب بر فلسفه اسلامی به دلیل فاصله آنها از یکدیگر
وی بیان داشت: «نگاه به فلسفه اسلامی پس از ورود فلسفه غرب به ایران همچون شیئی شد که باید در موزه نگه­داری شود، زیرا فلسفه غربی مطالبی داشت که تا به حال از گوش فلسفه اسلامی شنیده نشده بود، مانند فلسفه­‌های مضاف یا معطوف، و همچنین طرح مباحثی در فلسفه غرب دیده شد که در آنها مبحث وجود و هستی شناسی چنان جدی نبود. این تفاوت­‌ها باعث سه نوع تأثیر فلسفه غرب بر فلسفه اسلامی در صد سال اخیر و به خصوص در چهل سال گذشته (به دلیل جدی شدن فلسفه در آن به همان دلایل گفته شده از جمله افزایش تعداد مؤسسات و ...) شده است، یکی از آن‌ها توجه فلسفه اسلامی به معرفت­‌شناسی بوده که به دلیل طرح مسائل جدید از سوی فلسفه غرب ناچار شده آن را جدی بگیرد و به آن قسمت از فلسفه خود که می‌تواند زاینده معرفت شناسی باشد توجه کند، دیگر تأثیر طرح زایش‌­ها و رویش­‌ها و سؤالات جدید است مانند همین انگیزه‌­ای که در قم برای استخراج فلسفه­‌های مضاف از دل فلسفه ملاصدرا شکل گرفته است و تأثیر سوم در روش بیان فلسفه است که ما شاهد آن بوده و خواهیم بود. مقدمه «ایزوتسو» در شرح خود بر منظومه حکیم سبزواری یک نمونه مهم در تغییر روش بیان فلسفه اسلامی است.»
در پایان دکتر حدادعادل به نزدیکی بین عرفان ما و فلسفه­‌های اگزیستانس اشاره کرد و خصوصیت بارز هر دوی این‌ها را در توجه به انسان و حقیقت او دانست و نیز سخنان شهید مطهری و توجه ایشان به فلسفه غرب برای بسط و عمق دادن به فلسفه اسلامی را مورد استناد قرار داد و افزود: »در این چهل سال میدان این مواجهه گسترده شده و فلسفه در ایران به سرعت در حال تحول و شدن است و بنده احتمال می‌دهم که با گسترش فلسفه تطبیقی هم فلسفه اسلامی رشد بیشتری کند و هم فلسفه غرب بهتر فهمیده شود.»
انتهای پیام/


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند