گزارش فارس از نشست خبری پویانمایی آخرین دوست:
رهگذر: سینمای جهان گرایش به انیمیشن دوبعدی دارد
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - اشکان رهگذر گفت: سینمای مستقل در همه کشورهای پیشرفته گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند متأسفانه ما خیلی مصرف کننده انیمیشنهای امریکایی هستیم و بیشتر انیمیشنهای سه بعدی میبینیم.
تبسم مهر - اشکان رهگذر گفت: سینمای مستقل در همه کشورهای پیشرفته گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند متأسفانه ما خیلی مصرف کننده انیمیشنهای امریکایی هستیم و بیشتر انیمیشنهای سه بعدی میبینیم.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست خبری نخستین اکران روز دوم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پویانمایی آخرین دوست به تهیه کنندگی احسان رسول اُف و کارگردانی اشکان رهگذر و مجری گری محمود گبرلو دقایقی پیش با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت آغاز شد.
در ابتدای نشست اشکان رهگذر با بیان اینکه برای یک فیلمساز انیمیشن افتخار بزرگی این جایگاه است، گفت: من به نمایندگی از صدها نفر از همکارانم که طی این 9 سال برای فیلم تلاش کردند اینجا هستم.
رهگذر با اشاره به اینکه تا یک دهه پیش مطرح میشد انیمیشن دو بعدی در حال نابودی است اما الان شاهدیم از هر پنج انیمیشن اسکار سه تایشان دو بعدی هستند، گفت: سینمای مستقل در همه کشورهای پیشرفته گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند متأسفانه ما خیلی مصرف کننده انیمیشنهای امریکایی هستیم و بیشتر انیمیشنهای سه بعدی میبینیم.
مجید مظفری صداپیشه پویا نمایی گفت: تصمیم نداشتم حتی ده دقیقه هم شده به جشنواره بیایم، منتها متوجه شدم که این پویانمایی در جشنواره اکران میشود به نظرم چون مسئولان از این فیلمها حمایت نمیکنند ، تصمیم گرفتم بیایم و از این فیلم که جایش در جشنواره خالی بود، حمایت کنم.
رهگذر با بیان اینکه شاهنامه اثری متعلق به ایرانیان است و برایمان مهم بود که رنگ و بوی همه ایران را داشته باشد،گفت: بنابراین برایمان مهم بود که موسیقی کار از همه ایران باشد. ما کار تحقیقاتی پنج ساله را با کریستف رضایی درباره موسیقی نواحی شروع کردیم و خوشبختانه با راهنمایی کیوان رسول اف ما دسترسی به مشاورینی داشتیم که برای به دست آوردن این موسیقی خیلی راهنمایی مان کردند.
تینا پاکران نیز درباره سوال نحوه صداپیشگی گفت: ما ابتدا بررسی کردیم که چه صدایی برای هر کاراکتر مناسب است درباره اش صحبت میکردیم اما بعد تجاری هم در انتخاب صداپیشگان سلبریتی مهم است و در همه دنیا هم همینطور است که به شخصیتهای سوپراستار برای صداپیشگی توجه میکنند ما سعی کردیم تمام کسانی که صحبت کردند را از اهالی شناخته شده و بازیگران مطرح ایران انتخاب کنیم.
اشکان رهگذر در پاسخ به سوال فارس مبنی بر دسته بندی گروه مخاطبان نمایش گفت: مسلما کار برای کودکان مناسب نیست اما برای نوجوانان و بزرگسالان ساخته شده و افراد بالاتر از سیزده سال میتوانند آن را ببینند، ضمن اینکه آثار مشابه در تمام دنیا هم هستند که با خشونت بیشتر در این رده سنی مورد استفاده قرار میگیرند.
سپس احسان رسول اف در این زمینه بیشتر توضیح داد: فیلم قطعا برای نوجوانان ساخته شده و دوست داریم بزرگسالان هم آن را ببیند ما تحقیق جامعی هم برای رده بندی سنی انیمیشن سطح دنیا و قارههای مختلف انجام دادیم که احتمال دارد شورای کودک فارابی هم آنها را داشته باشد، اما آنچه ما بدست آوردیم این است که با راهنمایی والدین کمتر از سیزده سال و بالاتر از سیزده سال هم مستقل میتوانند تماشا کنند..
وی اظهار داشت: شهرام ناظری هم به ما افتخار دادند و اثری زیبا را به کار ما هدیه کردند.
احسان رسول اُف درباره نحوه تولید کار گفت: این پروژه توسط هر فردی کار میشد در دنیا کمتر از سه یا چهار سال زمان میبرد اما واقعیت این است که آنچه اشکان و دوستانش در این پروژه کار کردند، خیلی به ما کمک کرد. این پروژه برای سرپا نگه داشتنش خیلی تلاش کرد.
بانیپال شومون صدا پیشه نیز توضیح داد: من هم قطعاتی حالت موسیقی سنتی آماده کردم در واقع آنچه کارگردان مدنظرش بود را کار کردیم.
مجید مظفری درباره اهمیت انیمیشن برایش گفت: یکی از علل آن حضور دوستانم در این کار بود و همیشه در ذهنم بود که صداپیشگی تخصص خاص خود را دارد و من برای دومین بار صداپیشگی کردم نخستین کار شهر قصه بود که نقش «خر» را داشتم و دومی هم همین فیلم بود. همیشه فکر میکردم آیا درست است که من در کنار کسانی که حرفه ای صدا پیشگی میکنند من هم وارد شوم؟ در نهایت علت حضور من یاری کردن و حمایت از انیمیشنی بود که دوستان 9 سال برای آن زحمت کشیدند.
اشکان خطیبی هم با بیان اینکه این سومین تجربه من برای صداپیشگی بود، گفت: کارهای قبلی من البته انقدر شانس نداشتند که کارشان به سرانجام برسد.
خطیبی اظهار داشت: به نظر من فاصله انیمیشن ما و جهان به همین اندازه صندلیهای خالی همین نشست خبری و سالنهای خالی از تماشاگر برای تماشای انیمیشن است.
شومون هم عنوان کرد که همیشه دوست داشته چنین کاری را انجام دهد و صداپیشگی داشته باشد و الان هم خوشحالم که این کار را پذیرفتم.
احسان رسول اف درباره هزینه این پویانمایی گفت: این انیمیشین متعلق استودیو هورخش است که از طریق خودشان هزینهها تامین شده است.واقعیت با پروژه مهربانی شد و فقط در حد معمول نبود خیلیها کمک کردند مثل شهرام ناظری که کارش را اهدا کرد یا صداپیشگان زبادی که همکاری کردند. بهرحال پروژه پردغدغه بود چرا که تولید کار برای کودک و نوجوان بدون اسیب خیلی سخت بود.
انتهای پیام/