آخرین مطالب

در برنامه «زاویه» با موضوع «تحلیل نظری انقلاب اسلامی» مطرح شد

نجفی: نگاهم به انقلاب به صورت یک تابلوی ثابت نیست فرهنگی و هنری

نجفی: نگاهم به انقلاب به صورت یک تابلوی ثابت نیست

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - موسی نجفی گفت: نگاه من به انقلاب به صورت یک تابلوی ثابت نیست بلکه به شکل یک فیلم است. در فیلم برای فهم یک صحنه نیاز دارید صحنه‌های قبل را ببینید و همچنین باید فیلم را کامل تا آخر ببینید تا ببینید صحنه‌های بعدی چیست.

تبسم مهر - موسی نجفی گفت: نگاه من به انقلاب به صورت یک تابلوی ثابت نیست بلکه به شکل یک فیلم است. در فیلم برای فهم یک صحنه نیاز دارید صحنه‌های قبل را ببینید و همچنین باید فیلم را کامل تا آخر ببینید تا ببینید صحنه‌های بعدی چیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، گفتگوی این هفته «زاویه» با موضوع «تحلیل نظری انقلاب اسلامی» و با حضور دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، چهارشنبه 10 بهمن ماه ساعت 21 از شبکه 4 سیما پخش شد.
موسی نجفی در ابتدای برنامه گفت: نگاه من به انقلاب به صورت یک تابلوی ثابت نیست بلکه به شکل یک فیلم است. در فیلم برای فهم یک صحنه نیاز دارید صحنه‌های قبل را ببینید و همچنین باید فیلم را کامل تا آخر ببینید تا ببینید صحنه‌های بعدی چیست. در تبیین نظری انقلاب شاید به 3 مرحله بتوان فکر کرد: مرحله جنبش و نهضت، مرحله نظام و درنهایت آینده پژوهی انقلاب. وقتی درباره پدیده انقلاب صحبت می‌کنیم باید ببینیم در حوزه چه رشته ای داریم صحبت می‌کنیم. به نظر می‌رسد رشته‌های علوم سیاسی، تاریخ و جامعه شناسی را شامل می‌شود. بهتر است بگوییم از یک پدیده بین رشته ای داریم صحبت می‌کنیم. اگر بخواهیم ابن خلدونی فکر کنیم شاید بتوانیم بگوییم از یک علم جدید داریم صحبت می‌کنیم.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: نباید انقلاب را با خواسته‌های آنی آن زمان مردم فقط بررسی کرد. ایمان مردم مثل انبار باروت می‌ماند. گاهی اوقات برای انفجار تنها نیاز به یک جرقه دارد. رهبران جامعه باید تلاش کنند این انبار باروت نم نکشد و الا با جرقه‌های مختلف هم اتفاقی نخواهد افتاد. از طرفی این که ابزار تحلیل ما چیست مهم است. اگر انقلاب اسلامی یک پروسه است باید ببینیم در دل چه چیزی تعریف می‌شود.
تقی آزاد ارمکی گفت: باید توجه کنیم انقلاب را از واقعیت اجتماعی آن منفک نکنیم. نوگراهای ایرانی انقلاب اسلامی را در سایه انقلاب مشروطه توضیح داده اند. یا گروهی داریم که انقلاب اسلامی را در رابطه با انقلاب حضرت مهدی (ع) توضیح می‌دهند باید انقلاب اسلامی را با رژیم پیشین توضیح دهیم. جریان اندیشه ای، فکری، فقهی، اجتماعی و سیاسی آن و همچنین نیروهایی که در آن شرایط ظهور کرده اند. متأسفانه انقلاب اسلامی را با رژیم قاجار توضیح می‌دهند که با این کار انقلاب را به خیلی قبل برده ایم.
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران سپس عنوان کرد: رژیم پهلوی وابسته و یک رژیم آمریکایی بود و جامعه آن زمان یک جامعه غیر اخلاقی بود. انقلاب علیه رژیم پیشین و جامعه پیشین بود. بعد از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی متولد می‌شود. یعنی رژیمی متناسب با خواسته‌های مردم که وابسته نیست و این استقلال، اصلی‌ترین اتفاقی است که با انقلاب محقق شد. نکته بعدی رسیدن به جامعه اخلاقی است که در این جا مناقشه وجود دارد. امروز مشکل اساسی جمهوری اسلامی مربوط به جامعه اخلاقی است.
موسی نجفی در ادامه اظهار داشت: از زاویه دیگری به نکات ایشان می‌خواهم بپردازم. سوال اینجاست که مردم چرا این اهداف را داشتند؟ اینجا به فرهنگ و هویت می‌رسیم و این که روح جامعه ایرانی مستقل است. این مسأله در یک زمان شکل نمی‌گیرد. نکته دیگر این که پهلوی‌ها تنها نظام ایران هستند که وابسته اند. زشتی وابستگی خانواده پهلوی را کاملاً در همه آن‌ها می‌بینیم و چیزی نیست که قابل تطهیر باشد. چرا حساسیت ما به وابستگی را برخی از همسایگان ما مثل عربستان ندارند؟ این به هویت عمیق تاریخی ما بر می‌گردد. سوال اینجاست آیا انقلاب ما هویتی است و یا هویت ما انقلابی است؟ قسمتی از هویت ما، انقلابی است.
تقی آزاد ارمکی سپس گفت: چرا مشروطه سریع‌تر از انقلاب اسلامی محقق می‌شود و دغدغه‌های مشخصی دارد؟ چون ما به اضطرار وارد انقلاب شدیم. اگر اضطرار نبود امروز هم باید به انقلاب بیاندیشیم. اتفاقاً مردم ما بسیار سازگار هستند؛ نه سازشکار بلکه سازگار. این سازگاری به آن‌ها یک متانت ادبی، فرهنگی، اخلاقی و کلامی می‌دهد که آن‌ها را تاریخ مند می‌کند و به کنش گران برای تصمیم گیری فرصت می‌دهد. اگر رژیم پیشین نبود مردم ما به هیچ وجه انقلاب نمی‌کردند و راه دیگری را انتخاب می‌کردند.
وی افزود: در رژیم گذشته توسعه - حالا هر نوعی از توسعه - شکل گرفته بود. چرا با این که آن رژیم توسعه را دنبال می‌کرد مردم علیه آن انقلاب کردند؟ چون مردم دغدغه جامعه اخلاقی داشتند و از جمهوری اسلامی این خواسته را داشتند و به همین دلیل روحانیت به میان می‌آید. چرا روحانیت رئیس جمهور می‌شود؟ چون هدف جامعه اخلاقی است. امروز دچار تفاوت میان محتوا و صورت در تکنیک‌های رسیدن به جامعه اخلاقی هستیم. صورت‌ها مثل دموکراسی خواهی، مشارکت مردم و ... است. ما محتوا را در جمهوری اسلامی فراموش کردیم و منازعات جریان‌های ما تنها شده صورت. نباید در محتوا کوتاه می‌آمدیم اما کوتاه آمدیم.
موسی نجفی در ادامه عنوان کرد: جامعه شیعه دو عنصر عقلانیت و اعتدال را دارد. پس چرا در یک مقطعی یک دفعه انقلاب صورت می‌گیرد؟ من این را به همان هویت مرتبط می‌دانم. انقلاب ما هویتی است و نه این که هویت ما انقلابی باشد. این که چرا مردم ما اخلاق را می‌خواهند این را باز به مسأله هویت مرتبط می‌دانم. ما در ذات هویت مان حق پرستی، معنویت خواهی و عدالت طلبی را داریم. ذات هویت ایرانی با اسلام تقویت شده است تا به زمان صفویان می‌رسد و از زمان صفویان به بعد هویت ملی جدیدی را شاهد هستیم. همه بشر این مولفه‌ها را دارند اما فرصت نمی‌کنند این را به منصه ظهور برسانند. همه اقوام نمی‌توانند ملت شوند.
وی همچنین گفت: عصر پهلوی به بحران هویت ما دامن زد. 4 بحران را در تاریخ ایران شاهد هستیم. بحران هلنی، بحران عربی، بحران مغولی و بحران غربی. دو تا از این بحران‌ها ایئولوژیک است. یکی دوره ای که ما اسلام را پذیرفتیم اما عربی شدن را نپذیرفتیم. یک دوره هم به بحران غربی مربوط می‌شود. غربی‌ها هم هویت داشتند و هم سلطه. ایرانی‌ها نشان دادند که آن چیزی را که ندارند طالبش هستند یعنی علم، اما به سلطه فکر نمی‌کنند. انقلاب هویتی باید تکلیف این را مشخص کند. مذهب شیعه توانست عناصر قبلی هویت ما را یک تشخص سیاسی دهد.
تقی آزاد ارمکی در ادامه خاطرنشان کرد: در فضای مجازی چه جفاهایی به مذهب شیعه می‌شود اما چرا یک اعتراض بنیادین صورت نمی‌گیرد؟ همه کتاب هایی که درباره انقلاب اسلامی نوشته شده فهم رژیم پیشین را از دستور کار خارج کرده اند. چهلمین سال انقلاب اسلامی فرصتی بود برای یک فهم جامع درباره رژیم پیشین. نمی‌دانم چرا فکر می‌کنیم جمهوری اسلامی بیش از پهلوی به دوران رژیم قاجار نزدیک است. چرا برخی می‌گویند شما هم مانند رژیم گذشته عمل می‌کنید چون پروژه توسعه باید در این کشور پیاده شود و هر کسی بر این سرزمین حاکم بشود این پروژه را انجام می‌دهد. جامعه اخلاقی می‌توانست این مسأله را متفاوت کند.
وی ادامه داد: ما حتی به این مسأله نگاهی متعالی‌تر داشتیم و آن جامعه اخلاقی دینی و شیعی بود. فراموشی محتوای انقلاب اسلامی ما را به این جا رساند. همه چیزمان شده خود پیکر جمهوری اسلامی. این است که یکی از بحث‌های ما تعارض میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی شده است. جامعه اخلاقی کجا متوقف شد و از دستور کار خارج شد؟ رژیم پهلوی اشتباهش این بود – که ما هم امروز داریم انجام می‌دهیم- که فکر می‌کرد دارد یک جامعه جدید می‌سازد. در نتیجه رژیم پهلوی جامعه را به واکنش بنیادی وا داشت. چرا که پهلوی به جامعه بی اعتنایی کرده بود. پهلوی ایران را از گذشته تاریخی اش جدا کرد؛ این است که جامعه می‌گوید هویت تاریخی من گم شده است. آن چیزی که این جامعه را اخلاقی می‌کند معنای فرهنگ آن است. این که می‌گویند انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است همین است.
موسی نجفی سپس گفت: هویت و زیست اخلاقی خیلی تفاوتی ندارد. بحث‌های آقای دکتر را قبول دارم به شرطی که یک مقدار با تاریخ مهربان‌تر باشند. من می‌خواهم از قابی که ایشان همه چیز را در آن می‌گذارد خارج شوم. برای شناخت هویت انقلاب باید ماهیت پهلوی را بفهمیم و این که چرا هویت ما در مقطعی به این صورت شد. ما می‌توانستیم بدون انقلاب و فقط با یک نظام دیگر سرنگونی رژیم پهلوی را داشته باشیم، مثل خیلی از کشورها و مثل تمامی حکومت‌های پیشین ایران. در نظام مشروطه هم رژیم قاجار سرنگون نمی‌شود چرا؟ چون ماهیت نظام قاجار با پهلوی فرق می‌کرد و برای حفظ هویت نیاز به سرنگونی آن نبود.
وی اضافه کرد: مشروطه خواهان بیشتر به خودشان نهضت می‌گفتند. چون آن را ادامه ندادند از دل آن حکومت رضاخانی درآمد. انقلاب اسلامی متکامل‌تر از مشروطه است. بخش هویت انقلابی مهم است که چرا به شکل انقلابی خود را نشان داد؟ وابستگی سیاسی پهلوی باعث شد فرهنگی را ترویج کنند که فرهنگ خودشان نبود. پهلوی یک مثلت است: سکولاریسم، ایران باستان و روشنفکری مدرنیته.
تقی آزاد ارمکی گفت: مشکل انقلاب اسلامی ساحت ایدئولوژیک رژیم پهلوی است. ما در مناسبات ایدئولوژیک باقی مانده ایم. مشکل هویتی ما امروز به این دلیل است که به عنصر انسجام بخش جامعه مان بی اعتنا بودیم و درگیر صورت شده ایم. چرا امروز جامعه بر دیسکورس فساد تأکید می‌کند؟ دغدغه انقلاب اسلامی یک جامعه کاملاً توسعه یافته نبود و در کلام امام (ره) این را نمی‌بینیم. گفتمان توسعه بعدها شکل می‌گیرد. اخلاق گمشده است که به نابرابری، کاهش عدالت و آزادی می‌تواند بینجامد.
موسی نجفی سپس اظهار کرد: درست است که انقلاب اسلامی حدود 60 سالش به پهلوی می‌رسد اما اگر بخواهیم درست‌تر نگاه کنیم این یک بیداری اسلامی وسیع است که تنها به ایران هم مربوط نیست. امروز چون استعمار به استعمار فرانو تبدیل شده است بیداری اسلامی هم عمیق‌تر شده است. انقلاب اسلامی از طرفی معلول عمق بیداری اسلامی و از طرفی نیز علت بیداری اسلامی جدید است. ایده ایشان و بنده ظاهراً به دو زبان دارد بیان می‌شود و خیلی اختلافی نداریم. درست است که امروز مشکلات هویتی و اخلاقی داریم اما توجه کنیم که آسیب‌های ما هم به تدریج عمیق‌تر شده است. فرق انقلاب ما با انقلاب‌های سکولار این است که رهبران راه ایجاد نمی‌کنند. انبیا از پیش راه را ایجاد کرده اند. در انقلاب‌های سکولار رهبران راه ایجاد می‌کنند.
تقی آزاد ارمکی در ادمه گفت: تفاوت ما با عصر صفویه در حاکمیت است. در این جا رأی مردم، ولایت فقیه، مکانیزم قانون اساسی، عقل مدرن و اجماع و ... مطرح است. مدرن‌ترین انقلاب جهان، انقلاب اسلامی است که می‌خواهد دو جهان را نجات دهد و مردم را ارتقا دهد. اما چرا به یک باره مشکلات مردم را فراموش می‌کنیم؟ وقتی ذهن را به گذشته تاریخی و ساحت ایده آلیستی می‌بریم نمی‌خواهیم به واقعیت توجه کنیم و در متن آن را ببینیم. اگر به محتوای انقلاب توجه نکنیم دچار تحجر می‌شویم و به دام دشمنان انقلاب می‌افتیم.
موسی نجفی در انتها گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب هویتی است ولی در ایستگاهی این هویت انقلابی شد چون رژیم پهلوی با ذات این هویت مشکل پیدا کرد و آن را دچار مشکل کرد. اما این همه ماجرا نبود. انقلاب آرام آرام هویت خود را نشان داد و نسبت به جهان مدرن دارد واکنش‌های خودش را نشان می‌دهد که می‌تواند علاوه بر حالت سلبی حالت ایجابی نیز داشته باشد.
انتهای پیام/


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند