معاون امور بینالملل وزیر علوم:
سیاست کلان وزارت علوم بینالمللی سازی آموزش عالی است
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل ضمن تأکید بر بینالمللی سازی آموزش عالی گفت: جوش و خروش فکری که از بینالمللسازی ایجاد میشود قابل مقایسه با هیچ مدل دیگری نیست.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، حسین سالار آملی در چهل و نهمین گردهمایی معاونین پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور که امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، ابتدا به سه سیاست کلان وزارت علوم پرداخت و گفت: سیاست نخست، آوردن علم و تکنولوژی به جامعه است.
وی ادامه داد: همچنین سیاستهای دیگر ما ارتقا و توسعه دورههای فنی و حرفهای و بینالمللیسازی آموزش عالی کشور است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با بیان اینکه جوش و خروش فکری که از بینالمللسازی ایجاد میشود، قابل مقایسه با هیچ مدل دیگری نیست، خاطرنشان کرد: کشورهای هدف همکاریهای علمی بینالمللی ما عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، یمن و کشورهای مسلمان همسایه هستند که کمک به توسعه این کشورها و در دست گرفتن بازار دانش بنیان آنها را مدنظر قرار دادهایم.
سالار آملی اضافه کرد: به لحاظ توسعه کیفی و انتقال دانش به کشور خود، همکاری با کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش، روسیه، چین، ژاپن و کره، فرانسه و اتحادیه اروپا به عنوان یک هویت مستقل در دستور کار قرار گرفته است.
وی سپس به مسائل تحقیقی به طور تخصصی پرداخت و گفت: با وجود 81 هزار عضو هیئت علمی در کشور و 100 هزار دانشجوی دکترا، پتانسیل کار پژوهشی وجود دارد. در سال 2017، 53 هزار و 340 مقاله آی. اس. آی در پایگاه اسکوپوس به چاپ رسیده است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل یادآور شد: یکی از چالشهای ما پایین بودن تأثیر مقالات در حل مشکلات جامعه است.
سالار آملی برخی اقدامات برای بینالمللی سازی را انجام پروژههای مشترک، تبادل دانشجوی دکترا، فراهم کردن امکان بهرهمندی از عضو هیئت علمی خارجی در کنار اساتید ایرانی، فلوشیب و برگزاری کارگاهها و سمینارها و کنفرانسهای مشترک اعلام کرد و افزود: در سال 2017، 436 پروژه مشترک تحقیقاتی انجام شده است.
وی تعداد کل مقالات علمی در سال 2016 را 48 هزار و 953 مقاله اعلام کرد و گفت: از این تعداد 4 هزار و 339 مقاله به صورت مشترک با اعضای هیئت علمی اتحادیه اروپا انجام شده است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل اضافه کرد: همچنین از 53 هزار و 340 مقاله در سال 2017، 5 هزار و 124 مقاله به طور مشترک با اتحادیه اروپا انجام شده و در سال 2018 نیز از 49 هزار و 554 مقاله، 5 هزار و 477 مقاله به صورت مشترک با اتحادیه اروپا به چاپ رسیده است. این نشان میدهد دانشگاههای ما برای ایجاد ارتباط علمی خوب در عرصههای بینالمللی وارد عمل شدهاند.
سالار آملی خاطرنشان کرد: سالانه هزار و 400 دانشجوی دکتری به خارج کشور اعزام میشوند که از این میان اعزام 69 درصد آنها به کشورهای اروپایی است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 97، پنج دانشگاه شریف، تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، تبریز و اصفهان در مجموع 50 دوره مشترک تحصیلی بینالمللی برگزار کردهاند که از این میان 10 دوره در سطح ارشد و چهل دوره در سطح دکتری بوده است.
قائممقام وزیر علوم در امور بینالملل یکی از چالشهای بینالمللی حوزه تحقیقات را قرار گرفتن در چرخه بینالمللی علم و فناوری عنوان کرد و گفت: همچنین اثرات مگا پالسیها در سطح بینالملل از جمله سیاستهای کلان و سیاستهای همجوار، سیاستهای ارزی، سیاستهای امنیتی، چالشهای مربوط به تابعیت دوگانه و ایرانهراسی باید در نظر گرفته شود.
سالارآملی با اشاره به چالشهای ملی این حوزه، دخالت زیاد در حکمرانی آموزش عالی کشور را یادآور شد و گفت: همچنین عدم وجود انسجام تحلیل در سطح ملی و وجود صدها قانون گاهاً ضد و نقیض از جمله چالشهای این حوزه به شمار میآید.
وی برخی دیگر از چالشها را عدم وجود باور به همکاریهای علمی بینالمللی به عنوان یک ضرورت غیرقابل کتمان نزد بعضی از رؤسا، ساختار ضعیف، عدم وجود نیروی انسانی متخصص، نامشخص بودن کشورهای هدف، عدم تمرکز توانمندیها، و نبود برنامه و نقشه راه چند ساله عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دانشگاهها معاون بینالملل دارند که نشان میدهد به طور جدیتر وارد عرصه بینالمللی سازی خواهند شد.
انتهای پیام