شهردار پایتخت؛
علت آلودگی هوای تهران را باید در تمرکز جستجو کنیم
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - شهردار تهران گفت: علت اصلی آلودگی هوای تهران را باید در تمرکز جستجو کنیم. وقتی ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در ۱.۲ درصد مساحت کشور جمع شوند، انتظاری جز این نمیتوانیم داشته باشیم.
تبسم مهر - شهردار تهران گفت: علت اصلی آلودگی هوای تهران را باید در تمرکز جستجو کنیم. وقتی 20 درصد جمعیت و 40 درصد اقتصاد و صنعت در 1.2 درصد مساحت کشور جمع شوند، انتظاری جز این نمیتوانیم داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار مهر ، پیروز حناچی، در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که هماکنون در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، افزود: موضوع این همایش بسیار مهم است و خوشحالم که بر خلاف بسیاری از همایشها به صورت مستمر برگزار شده و این هفتمین دوره آن است و امیدواریم که تاثیرات جدی هم داشته باشد.
وی گفت: آلودگی هوا و ترافیک دو موضوع در هم تنیده در شهر تهران هستند و بر اساس نظرسنجیها بیشتر از 90 درصد مردم این موضوع را موضوع اصلی میدانند. رهبری در این زمینه اشاره کردند که اگر کسی سبب افزایش آلودگی هوا شود مرتکب عمل مجرمانه شده و ریاست جمهوری هم به ضرورت دستیابی به هوای سالم و مطلوب اشاره داشتند.
حناچی ادامه داد: 2.8 میلیارد دلار در سال هزینههای مستقیم این موضوع است و اگر بخواهیم تاثیرات روانی و غیرمستقیم این موضوع را هم محاسبه کنیم قطعا میزان بسیار بیش از این خواهد بود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه 7 میلیون نفر در جهان بر اثر بیماریهای منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور غلظت آلایندهها از استانداردها به مراتب بالاتر است. 35 میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر آلودگی هوا هستند و این نشان میدهد موضوع از سطح شهر تهران فراتر رفته است.
شهردار تهران گفت: تهران و جاکارتا جزو هفت شهر آلوده جهان شناخته شدهاند. علت اصلی آلودگی در تهران را باید در تمرکز جستجو کنیم. این که 20 درصد جمعیت و 40 درصد اقتصاد و صنعت در 1.2 درصد مساحت کشور جمع شوند انتظاری جز این نمیتوانیم داشته باشیم.
وی یادآور شد: در سال 1379 اولین طرح جامع کاهش آلودگی هوا تصویب میشود و دومین هم در سال 1390 و در سال 1393 هم دستگاههای اجرایی مطابق برنامه دیگری موظف میشوند. قانون هوای پاک هم در سال 1396 به تایید شورای نگهبان میرسد و ابلاغ میشود اما شاید یکی از نقیصههای آن عدم توجه کامل به موضوع گرد و غبار و ریزگرد است.
حناچی افزود: ما هنوز نتوانستهایم از سهم فزاینده خودروهای شخصی بکاهیم و به رغم همه اقدامها برای توسعه حمل و نقل عمومی سهم آن روند افزایندهای نداشته است. حجم تشویق به استفاده از خودروهای خصوصی در سطح شهر تهران همواره سهم بیشتری را به خود اختصاص میدهد.
وی با ارائه آماری از سلامت، بهداشت و مرگ و میر در شهر تهران، تاکید کرد: از هر پنج تهرانی یک نفر فشار خون دارد که یک میلیون و هفتصد هزار نفر میشود. در سال 1396 بیش از 1400 مرگ به دلیل سکته قلبی ناشی از فشار خون گزارش شده است. در خصوص ارتباط این موضوع با آلودگی هوا باید گفت برآورد مرگ بر اساس ذرات معلق زیر 2.5 میکرون 4573 نفر در سال 1394 بوده است. 55.2 درصد فعالیت مردم تهران فعالیت بدنی مناسبی ندارند. در دورهای که معاون دانشجویی دانشگاه تهران بودم 25 درصد افراد از ساییدگی زانو رنج میبردند که هیچ علتی جز عدم فعالیت ندارد.
شهردار تهران گفت: میخواهم نتیجه بگیرم که در کوتاهمدت هیچ راهی جز تغییر شیوه زندگی نداریم. در میانمدت توسعه حمل و نقل عمومی و…، هست اما در کوتاهمدت هیچ راهی وجود ندارد و افراد در کوتاهمدت از دنیا میروند. باید کمپینی برای سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیانمان راه بیاندازیم. سهشنبههای بدون خودرو یک نماد است برای اینکه تغییر شیوه زندگی آغاز شود. من در این زمینه از جامعه جوان و دانشگاهیها انتظار بیشتری دارم. نه به خاطر دیگران که به خاطر سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیانمان باید این معادله را تغییر بدهیم و هیچکس غیر از خود ما به کمک ما نخواهد آمد.
وی در پایان گفت: هر وسیله آلایندهای که تبدیل به یک دوچرخه شود ذرهای از مشکل رفع شده است. در شهری مثل لندن در 7 دسامبر 1952 حدود 4 هزار نفر در یک روز به دلیل آلودگی هوا فوت کردند و ما این شانس را داریم که از تجربه دیگران استفاده کنیم.